Disruptive Images:

Surreal Elements In Walter Benjamin's Conception Of History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43n2.03.p39

Keywords:

Light of image, Thought imagem, Dialectical image, Walter Benjamin, Surrealism

Abstract

In the Surrealistic manifest from 1924, Andre Breton explains the product of surrealistic action as a “light of image” resulting from an arbitrary approach of two distant realities. This double structure of surrealistic image has a disrupting character that breaks our common perception of reality. Thus can open a space for social and historical criticism as well as for an aesthetical-political intervention in a society where traditional forms of criticism seem to be neutralized. Walter Benjamin defines this surrealistic experience and its opened space respectively with the expressions “profane illumination” and “image space” (Bildraum). Both have similarities with Benjamin’s ideas of “thought image” and “dialectical image”, especially because they were elaborated amidst the cultural european crisis in the 1920ies looking to find a revolutionary way out of it. Through a comparative analysis of these notions of image, this paper proposes to investigate the influence and the relevance of surrealism for Benjamin’s dialectical-figural way of thinking and his comprehension of history.

Recebido: 27/10/2017
Aceito: 30/6/2019

Author Biography

  • Francisco De Ambrosis Pinheiro Machado, Universidade Federal de São Paulo

    Professor doutor do Departamento de Filosofia, atuante nas áreas de Estética e Filosofia da Arte, bem como Filosofia e Ciências Humanas. Pesquisa dedicada à Teoria Crítica, particularmente à obra de Walter Benjamin.

References

ADORNO, Theodor W. Correspondência 1928-1940 – Adorno-Benjamin. (Tradução José Marcos Mariani de Macedo). São Paulo: Ed. Unesp, 2012.

ALQUIÉ, Ferdinand. La Philosophie du Surrealisme. Paris: Flammarion, 1955.

ARAGON, Louis. O Camponês de Paris. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

ARAGON, Louis. Traité du style. Paris: Gallimard, [1928], 2011.

BARCK, Karlheinz. Der Sürrealismus. Die letzte Momentaufnahme der europäischen Intelligenz. In: LINDNER, Burkhardt (Org.). Benjamin Handbuch: Leben-Werk-Wirkung. Stuttgart/Weimar: Metzler, 2006, p. 386-399.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. (Organização e tradução de João Barrento). Belo Horizonte: Autêntica, 2012a.

BENJAMIN, Walter. Briefe. (Orgs. Gershom Scholem e Theodor W. Adorno). Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1978.

BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften, vol. I-VII. (Editado por Rolf Tiedemann e Hermann Schweppenhäuser). Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1991.

BENJAMIN, Walter. Passagens. (Org. Willi Bolle; Col. Olgária Matos; Trad. de Irene Aron e Cleonice P. B. Mourão). São Paulo: Imp. Oficial/ Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2006.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. (Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa). São Paulo: Brasiliense, .4ª ed., 1994.

BENJAMIN, Walter. Surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. (Trad. Paulo Sérgio Rouanet). 8ª ed. Revista. São Paulo: Brasiliense, p. 37-50, 2012b. (Obras escolhidas, vol. 1).

BENJAMIN, Walter. A imagem de Proust. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. (Trad. Paulo Sérgio Rouanet; Rev. Téc. Márcio Seligmann-Silva). 8ª ed. São Paulo: Brasiliense, p. 21-36, 2012c. (Obras escolhidas, vol. 1).

BOLLE, Willi. Nota introdutória. In: BENJAMIN, Walter. Passagens. (Org. Willi Bolle; Col. Olgária Matos; Trad. de Irene Aron e Cleonice P. B. Mourão). São Paulo: Imp. Oficial/ Belo Horizonte: Ed. UFMG, p. 899-900, 2006.

BRETAS, Aléxia. Da psique ao mundo das coisas: a materialidade do sonho em Walter Benjamin. Revista Limiar, Guarulhos, vol. 3, nr. 6, p. 62-78, 2. sem. 2016.

BRETON, André. Manifestes du surréalisme. Paris: Gallimard, 1963.

BRETON, André. Manifestos do surrealismo. (Tradução de Sérgio Pachá) Rio de Janeiro: Nau, 2001.

BÜRGER, Peter. Der französische Surrealismus: Studien zur avangardistischen Literatur. 2. erweiterte Auflage. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1996.

FAVARETTO, Celso. Tropicália , alegoria, alegria. Cotia-SP: Ateliê Editorial, 4ª ed., 2007.

FÜRNKÄS, Josef. Image de pensée et miniature selon W. Benjamin. In: RAULET, G; FÜRNKÄS, J.(Orgs.). Weimar: le tournant esthétique. Paris: Anthropos, p. 288-299, 1988.

GATTI, Luciano. “Walter Benjamin e o surrealismo: escrita e iluminação profana”, Artefilosofia, Ouro Preto, nr. 6, p. 74-94, abr. 2009.

LÖWY, M. Walter Benjamin e o surrealismo: história de um encantamento revolucionário. In: LÖWY, M. Estrela da manhã: surrealismo e marxismo. (Tradução Eliana Aguiar) Rio de Janeiro, 2002.

NADEAU, Maurice. História do surrealismo.(Trad: Geraldo G. de Souza) São Paulo: Perspectiva, 2008.

PAZ, Octavio. Imagem. In: PAZ, Octavio. Signos em Rotação. São Paulo: Perspectiva, 1996.

PINHEIRO MACHADO, Francisco. Disrupção subjetiva e crítica social: surrealismo e imagens de pensamento benjaminianas. Revista Filosofia e Educação, v. 8, p. 92-111, 2016.

RAULET, Gérard. Einbahnstrasse. In: LINDNER, Burkhardt (Org.). Benjamin Handbuch: Leben-Werk-Wirkung. Stuttgart/Weimar: Metzler, p. 359-373, 2006.

ROUANET, Paulo Sérgio. As razões do iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

WEIGEL, Sigrid. Passagen und Spuren des ‘Leib- und Bildraums’ in Benjamins Schriften. In: WEIGEL, Sigrid (Org.). Leib- und Bildraum: Lektüren nach Benjamin. Köln/ Weimar/ Wien: Böhlau, p. 49-64, 1992.

Recebido: 27/10/2017 - Aceito: 30/6/2019

Published

2020-06-30 — Updated on 2022-07-13

Issue

Section

Articles and Comments

How to Cite

Disruptive Images: : Surreal Elements In Walter Benjamin’s Conception Of History. (2022). Trans/Form/Ação, 43(2), 39-70. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2020.v43n2.03.p39