Machinic time: contribution to a Rhythmology of Capital

Authors

  • Guilherme Foscolo UFSB

DOI:

https://doi.org/10.5072/0101-3173.2024.v47.nPara%20publicar.p%25p

Keywords:

Rhythm, Modernity, Aesthetics, Stimmung, Philosophy of History

Abstract

This paper explores the rhythm of modernity as an outcome of the sociotechnical dynamics of Capital. It contends that the ongoing transformation of the means of production and the proliferation of new technologies give rise to sensations of acceleration and stagnation – phenomena that can be traced to a shared temporal regime here termed “machinic”. The sociotechnical aspect of Capitalism is acknowledged to have a specific influence on shaping our bodies, sensations, and perception. Furthermore, it proposes the utilization of Stimmungen analysis as a theoretical tool that could facilitate the detection of aesthetic responses useful for characterizing different sociotechnical/temporality regimes.

Author Biography

References

BALZAC, H. La Comédie Humaine. Paris: Gallimard, 1976 (Bibliothèque de la Pléiade, v. 1).

BAUDELAIRE, C. Sobre a modernidade: o pintor da vida moderna. Teixeira Coelho (org.). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral. Trad. Maria da Glória Novak e Luiza Neri. São Paulo: Nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1976.

BUCK-MORSS, S. Aesthetics and Anaesthetics: Walter Benjamin’s Artwork Essay Reconsidered. October, v.62, 1992.

CRARY, J. Scorched Earth: Beyond the Digital Age to a Post-Capitalist World. London/New York: Verso, 2022. E-Book.

DAVIS, K. Periodization and sovereignty: how Ideas of feudalism and secularization govern the politics of time. Philadelphia, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 2008.

DEBORD, G. A Sociedade do Espetáculo. Lisboa: Edições Antipáticas, 2005.

ENGELS, F. Engels to Margaret Harkness in London, 1888. Disponível em: http://www.marxists.org/archive/marx/works/1888/letters/88_04_15.htm. Acesso em: 05 abr. 2024.

FOSCOLO, G. O futuro das materialidades: vida das tecnologias. In: SUSSEKIND, F.; FOSCOLO, G. Vida da Literatura. São Paulo: N-1 edições, 2022. p. 59-76.

FOSCOLO, G.; SPADONI, N. Políticas da Percepção e Zumbis (um tributo a George Romero). In: MARTONI, A.; MULLER, A. (org.). Rituais da Percepção. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2018. p. 251-279.

GOYA, F. Los Desastres de la Guerra. Madrid: Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863. Disponível em: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?pid=d-174845. Acesso em: 05 abr. 2024.

GUMBRECHT, H. Atmosphere, Mood, Stimmung: on a hidden potential of literature. Stanford: Stanford University Press, 2012a.

GUMBRECHT, H. Graciosidade e Estagnação: ensaios escolhidos. Intr. e org. Luciana Villas Bôas; trad. Luciana Villas Bôas, Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-Rio, 2012b.

GUMBRECHT, H. Our Broad Present: Time and Contemporary Culture. New York: Columbia University Press, 2014.

HAROOTUNIAN, H. Marx After Marx: history and time in the expansion of capitalism. New York: Columbia University Press, 2017.

HOFMANN, W. Goya: “To Every Story There Belongs Another.” New York: Thames & Hudson, 2003.

HOWE, K.; TOMLINSON, A. Goya’s War: Los Desastres de la Guerra. Claremont, California: Pomona College Museum of Art, 2013.

JAMES, H. The Lesson of Balzac. In: JAMES, H. The question of our speech; The Lesson of Balzac: Two Lectures. Boston/New York: Houghton Mifflin Company, 1905. p. 55-116.

KEMP, W. The Theater of Revolution: A New Interpretation of Jacques-Louis David’s Tennis Court Oath. In: BRYSON, N.; HOLLY, M.; MOXEY, K. (ed.). Visual Culture: Images and Interpretations. Hanover e Londres: Wesleyan University Press, 1994. p. 202-227.

KOSELLECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas, Carlos Almeida Pereira; revisão César Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto, Editora da PUC-Rio, 2006.

LEE, P. Chronophobia: on time in the art of the 1960s. Cambridge/London: The MIT Press, 2004.

LEFEBVRE, H. Elementos de ritmanálise: e outros ensaios sobre temporalidades. Trad. Flávia Martins e Michel Moreaux. Rio de Janeiro: Consequência, 2021.

LUHMANN, N. Essays on Self-Reference. New York: Columbia University Press, 1990.

LUHMANN, N. Social Systems. Trad. John Bednarz Jr. e Dirk Becker. Stanford, California: Stanford University Press, 1995.

MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, K. Grundrisse: Manuscritos econômicos de 1857-1858: Esboços da crítica da economia política. Trad. de Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto Comunista. Org. e intr. Osvaldo Coggiola. Trad. Álvaro Pina. São Paulo: Boitempo, 2007.

MUMFORD, L. Technics and Civilization. London: Routledge & Kegan Paul, 1934.

NIETZSCHE, F. Além do Bem e do Mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, F. Sobre Verdade e Mentira no Sentido Extra-Moral. In: NIETZSCHE, F. Friedrich Nietzsche – Obras Incompletas. Seleção de textos Gérard Lebrun; Trad. e notas Rubens Rodrigues Torres Filhos; Posfácio Antônio Cândido. São Paulo: Nova Cultural, 1999. p. 51-60.

RON, C. George Gershwin: He Got Rhythm. The Washington Post, 1998. Em: http://www.washingtonpost.com/wp-srv/national/horizon/nov98/gershwin.htm. Acesso em: 05 abr. 2024.

ROSS, A. The Rest is Noise: listening to the twentieth century. New York: Picador, 2007.

VONNEGUT, K. Slaughterhouse-Five. New York: Rosetta Books, 2010 (Kindle Edition).

WILDE, O. A Critic in Pall Mall: being extracts from reviews and miscelanies. London: Methuen & Co., 1919. (Kindle Edition).

Recebido: - Aprovado: 03/06/2024 – Publicado: 25/06/2024

Published

2024-06-20

How to Cite

Machinic time: contribution to a Rhythmology of Capital. (2024). Trans/Form/Ação, 47, e02400214. https://doi.org/10.5072/0101-3173.2024.v47.nPara publicar.p%p