Nietzsche’s physiology of art: between modern décadence and the art of transfiguration

Authors

  • Clademir Araldi UFPel

Keywords:

décadence, Physiology of art, Transfiguration, Will to power

Abstract

In this paper I investigate how Nietzsche’s approaches to the physiology of art become operative in the last year of his philosophical production to consummate the critique of modern décadence. Through intoxication, transfiguration, and increased power, the physiology of art could reveal new ways to express the values of ascendant life as opposed to decadential movements. I question, finally, whether the will to power is a satisfactory criterion for the artistic affirmation and transfiguration of existence.

Author Biography

  • Clademir Araldi, UFPel

    Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS – Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8255-2946.

References

BOURGET, P. Essais de psychologie contemporaine. Paris: Gallimard, 1993.

CAMPIONI, G. Der französische Nietzsche. Berlim: de Gruyter, 2009.

CHAVES, E. Considerações sobre o ator. Uma introdução ao projeto nietzschiano da fisiologia da arte. Revista Trans/Form/Ação, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 51-63, 2007.

FÉRÉ, C. Dégénérescence et criminalité. Essai physiologique. Paris: Félix Alcan, 1888.

MOORE, G. Hysteria und Histrionics. Nietzsche, Wagner and the pathology of Genius. Nietzsche-Studien, Berlin, v. 30, p. 246-266, 2001.

MOORE, G. Nietzsche, Biology and Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

MOORE, G. Nietzsche, Medicine and Meteorologie. In: MOORE, G.; BROBJER, T. H. (org.) Nietzsche and Science. Londres: Routledge, 2004.

MÜLLER-LAUTER, W. Décadence artística enquanto décadence fisiológica. A propósito da crítica tardia de Nietzsche a Richard Wagner. Cadernos Nietzsche, São Paulo, v. 6, p. 11-30, 1999.

NIETZSCHE, F. W. Digital critical edition of the complete works and letters, based on the critical text by G. Colli and M. Montinari. Berlin/New York: de Gruyter, 1967. Ed. por Paolo D’Iorio. Nietzsche Source: http://www.nietzschesource.org/#eKGWB. Acesso em: 23 jun. 2022.

NIETZSCHE, F. W. Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe (KSA). v. 13. Organizada por Giorgio Colli e Mazzino Montinari. Berlin: de Gruyter, 1988.

NIETZSCHE, F. W. Além do Bem e do Mal. Prelúdio a uma Filosofia do Futuro. Trad. de Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, F. W. A genealogia da moral. Trad. de Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

NIETZSCHE, F. W. O caso Wagner. Trad. de Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

NIETZSCHE, F. W. Crepúsculo dos Ídolos. Trad. de Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

NIETZSCHE, F. W. O Nascimento da Tragédia. Trad. de Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

PASCHOAL, A. E. Acerca da encenação filosófica do “Senhor Nietzsche”. In: FERRARO, G.; FAUSTINO, M.; RYAN, B. (org.). Rostos do Si. Autobiografia, Confissão, Terapia. Lisboa: Vendaval, 2019. V. 1, p. 151-167.

PFOTENHAUER, H. Physiologie der Kunst als Kunst der Physiologie? Nietzsche-Studien, Berlin, v. 13, p. 399-411, 1984.

Recebido: 20/07/2023 - Aceito: 26/08/2023 - Publicado: 13/02/2024

Published

2024-02-08

How to Cite

Nietzsche’s physiology of art: between modern décadence and the art of transfiguration. (2024). Trans/Form/Ação, 47(1), e0240075. https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14878