ADAPTED SPORT IN THE LIST OF CONTENT APPLIED IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • David Hugo Viegas Pereira Universidade Federal do Maranhão
  • Alex Fabiano Santos Bezerra Federal University of Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2024.v25n1.p19-36

Keywords:

Adapted Motor Activity, School Content, Physical Education, Adapted Sport

Abstract

The practice of adapted sports provides several benefits to people with disabilities, even if they do not become athletes. It is a relevant tool in the teacher's mediating action for the development of inclusive practices in School Physical Education classes. It was then sought to investigate the scientific production on Adapted Sport as content in School Physical Education classes. Searches were carried out in the Capes Journal, in the Adapta magazine and in the journal of the Brazilian Association of Adapted Motor Activity. The results were found from 12 studies within the theme studied. Most of these were characterized as qualitative studies, within which the experience report modality together with the field research presented as a great support for the socialization of experiences with adapted sport at school. The modalities discussed and explored in the classes included: athletics, goalball, sitting volleyball, wheelchair basketball, Paralympic bocce, 5-a-side football, swimming and parabadminton. Benefits and challenges in the use of adapted sports as content in the school environment were also listed. The research raised relevant discussions on the subject.

Received: 2024/01/25

Reformulated: 2024/02/20

Accepted: 2024/02/22

References

ALMEIDA, E. C. E. de; GUIMARÃES, J. A; ALVES, I. T. G. Dez anos do Portal de Periódicos da Capes: histórico, evolução e utilização. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S. l.], v. 7, n. 13, 2010. DOI: 10.21713/2358-2332.2010.v7.194. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/194. Acesso em: 3 ago. 2023.

ANTUNES, M. M. O Esporte Adaptado na Escola: reflexões a partir da produção acadêmica nacional. e-Mosaicos, [S. l.], v. 9, n. 20, p. 30–42, 2020. DOI: 10.12957/e-mosaicos.2020.42690. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/42690. Acesso em: 25 jan. 2024.

ARAÚJO, P. F. de. Desporto Adaptado no Brasil: origem institucionalização e atualidade. 1997. 140 f. Tese (Doutorado) - Curso de Pós-Graduação em Educação Física, Programa de Pós- Graduação da Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas/Unicamp, Campinas, SP, 1997. Cap. 1. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/114168?guid=1680328077220&returnUrl=%2fresultado%2flistar%3fguid%3d1680328077220%26quantidadePaginas%3d1%26codigoRegistro%3d114 168%23114168&i=1. Acesso em: 01 abr. 2023.

BOAS, M. da S. V.; BIM, R. H.; BARIAN, S. H. S. (2008). Aspectos motivacionais e benefícios da prática do basquete sobre rodas. Revista de Educação Física. v. 14, n. 2, pág. 7 a 11, 27 de maio de 2008. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3464. Acesso em: 08 set. 2023.

BORGMANN, T.; ALMEIDA, J. J. G. de. Esporte Paralímpico na Escola: Revisão Bibliográfica. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 53–68, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.43470. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/43470. Acesso em: 12 set. 2023.

BORGMANN, T; PENA, L. G. de. S; ALMEIDA, J. J. G. de. O Ensino do Voleibol Sentado nas Aulas de Educação Física Escolar. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 17, n. 02, 28 mar. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2016.v17n2.02.p9. Acesso em: 10 nov. 2023.

BRASÍLIA - DF. Inepdata Estatísticas e Censo Escolar. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica: educação especial. Educação especial. 2021. Disponível em: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard. Acesso em: 03 mar. 2023.

CABRAL, S. M; ALMEIDA, W. G. A Inserção de Esportes Adaptados nos Conteúdos das Aulas de Educação Física Escolar no Ensino Médio. Educação em Foco, [S. l.], v. 22, n. 38, p. 203–222, 2019. DOI: 10.24934/eef.v22i38.2956. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/2956. Acesso em: 7 nov. 2023.

COMITÊ PARALÍMPICO BRASILEIRO. Resultados do Brasil em Jogos Paralímpicos. Disponível em: https://www.cpb.org.br/competicoes/jogosparalimpicos/resultado?Form.NomeAtleta=&Form.Paralim piadas=32&Form.Modalidades=49. Acesso em: 05 abr. 2023.

CUNHA, L. M; CHICON, J. F. O esporte adaptado como conteúdo das aulas de Educação Física escolar e inclusão. Campos dos Goytacazes - RJ: Encontrografia Editora Ltda, 2022. 154 p. (Desenvolvimento humano - práticas inclusivas). Disponível em: https://inclui.org/2022/06/24/o-esporte-adaptado-como-conteudo-de-ensino-nas-aulas-de-educacao- fisica-escolar-e-inclusao/. Acesso em: 29 fev. 2023.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017. Disponivel em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 25 jan. 2024.

GERHARDT, T. E; SILVEIRA. D. T (org). Métodos de pesquisa. 1ª edição. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/52806. Acesso em 03 de nov. 2023.

LIMA, R. N. de. Contribuições para Elaboração do Trabalho Acadêmico Opção Relato de Experiência. 1. ed. Campina Grande - PB: Repositório Acadêmico UNIFACISA, 2023. 15 p. v. 1. Disponível em: https://unifacisa.edu.br/wp-content/uploads/2023/10/tipos-tccs-opcao-relato-experiencia.pdf. Acesso em: 4 nov. 2023.

MARQUES, R. F. R. A contribuição dos Jogos Paralímpicos para a promoção da inclusão social: o discurso midiático como um obstáculo. Revista USP, [S.L.], n. 108, p. 87, 28 mar. 2016. Universidade de São Paulo, Agência USP de Gestão da Informação Acadêmica (ÁGUIA). http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i108p87-96. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/118244. Acesso em: 01 abr. 2023.

PAIXÃO, J. A. da. Uma Proposta de Práticas Pedagógicas no Curso de Formação Inicial de Professores de Educação Física. Educação: Teoria e Prática, [S. l.], v. 28, n. 57, p. 76–92, 2018. DOI: 10.18675/1981-8106.vol 28. n57.p76-92. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610 . Acesso em: 12 set. 2023.

SALERNO, M. B; ARAÚJO, Paulo Ferreira de. Esporte adaptado como tema da educação física escolar. Conexões, Campinas, SP, v. 6, p. 212–221, 2008. DOI: 10.20396/conex.v6i0.8637826. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637826. Acesso em: 10 nov. 2023.

SANTOS, M. de. S; FOURAUX, C. G. da. S. Contribuições da Bocha Paralímpica Adaptada à Escola. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 22, n. 2, p. 267-276, 4 maio 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2674-

2021.v22n2.p267-276. Acesso em: 10 nov. 2023.

SANTOS, S. M. dos; FERMINO, A. L; POFFO, B. N; SEARA, E. C. R. “Twittando” sobre os jogos paralímpicos Rio/2016: uma análise do sentimento paralímpico sob o ponto de vista de internautas. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, Paraná, v. 11, n. 1, p. 117-135, mar. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325087419_Twittando_sobre_os_jogos_paralimpicos_Rio20 16_uma_analise_do_sentimento_paralimpico_sob_o_ponto_de_vista_de_internautas. Acesso em: 20 ago. 2023.

SCARPATO, L. C; FERNANDES, P. T; ALMEIDA, J. J. G. Inclusão e o Esporte Adaptado na Educação Física Escolar: o que pensam os professores da rede pública de ensino? Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 21, n. 1, 24 maio 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2020.v21n1.04.p45. Acesso em: 10 nov. 2023.

SCHMITT, B. D; BERTOLDI, R; LEDUR, J. A; BEGOSSI, T. D; MAZO, J. Z. Produção científica sobre esporte adaptado e paralímpico em periódicos brasileiros de educação física. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 35, ed. 3, p. 68-79, 2017. DOI https://doi.org/10.5902/2316546427494. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/27494. Acesso em: 1 abr. 2023.

SILVA, A. De. A. C. e; MARQUES, R. F. R; PENA, L. G. de S; MOLCHANSKY, S; BORGES, M; CAMPOS, L. F. C. C. de; ARAÚJO, P. F. de; BORIN, J. P; GORLA, J. I. Esporte adaptado: abordagem sobre os fatores que influenciam a prática do esporte coletivo em cadeira de rodas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, [S.L.], v. 27, n. 4, p. 679-687, dez. 2013. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1807-55092013005000010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/XWpRWYmHWV6j5nVKSdvpLcr/?lang=pt. Acesso em: 31 mar.

SILVA, M. O; SALGUEIRO, A. J. De. L. R. Paraolímpiada Rio 2016. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 19, n. 2, 27 dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2018.v19n2.05.p127. Acesso em: 10 nov. 2023.

SOUZA, D. L; MORAES E SILVA, M; MOREIRA, T. S. O Perfil da Produção Científica Online em Português Relacionada às Modalidades Olímpicas e Paralímpicas. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 4, p. 1105–1120, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.64591. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/64591. Acesso em: 10 nov. 2023.

SOUZA, J. V. de; BISPO, R. S.; SANTOS, E. A.; MENDES, A. M. S.; FERNANDES, E. S.; PINTO, H. L. G.; SQUARCINI, C. F. R. O Esporte Paralímpico: vivências práticas. Revista Profissional da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 17–24, 2020. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/adapta/article/view/7857. Acesso em: 25 out. 2023.

SOUZA, L. C. de; MACIEL, L. F. P; FARIAS, G. O; FOLLE, A; DUEK, V. P. Estudo bibliométrico da produção sobre Educação Física na Revista Brasileira de Educação Especial - RBEE. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 34, p. e45/1– 23, 2021. DOI: 10.5902/1984686X66235. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/66235. Acesso em: 7 set. 2023.

SQUARCINI, C. F. R; DOS SANTOS, C. C. V; BIBIANO NETO, D; SOUZA, D. S; SOUZA, J. V. de. O esporte Paralímpico na Escola. Revista Profissional da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 10–16, 2020. Disponível em:

https://revista.fct.unesp.br/index.php/adapta/article/view/7856. Acesso em: 25 out. 2023.

VICENTE DA SILVA, J. P; SOARES, de. O., F.; SILVA, R; MACHADO, E; DIAS, M. A. Petra Racerunning: uma experiência na educação física escolar. RevistAleph, n. Especial, 20 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48132. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/48132. Acesso em: 7 nov. 2023.

Published

2024-02-29