Phisical Education at BNCC: an analysis of the preliminary proposal of the curricular document of the State of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.10.p137

Keywords:

Base Nacional Comum Curricular, Documento Curricular do Estado do Rio de Janeiro, Conselho Estadual de Esducação

Abstract

This article socializes the discussions held and the proposals sent by a group of three teachers / researchers invited by the State Education Council of the State of Rio de Janeiro to analyze the integral parts of the curriculum Physical Education of the Preliminary Proposal from the document of the State of Rio de Janeiro. In it, we present a critical analysis in order to contribute to the debate about the Common Base National Curriculum (BNCC, in Portuguese), whose intention is to broaden the views on a document that can be taken as a guiding axis for curricular proposals for Early Childhood and Elementary Education in public and private education networksin Rio de Janeiro. The curricular organization of the Rio de Janeiro proposal, which follows the BNCC, is consistent with the current situation, which impels us to demonstrate through this article, in the sense of registering a position of dissatisfaction with the document, from an organizational and propositional point of view. The main of this reflection arises from the desire not to reconcile with the restrictions that the document brings to light, highlighting the effects that it can cause, especially in the present historical moment, marked by profound threats to Brazilian democracy.

Recebido em: 05/03/2020.
Aprovado em: 27/05/2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amanda Moreira da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutora em Educação na linha de Trabalho-Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ; professora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) junto ao Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAP-UERJ).

  • Marcelo Paraiso Alves, Instituto Federal do Rio de Janeiro

    Professor do Instituto Federal do Rio de Janeiro, campus Volta Redonda. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

  • Nádia Maria Pereira de Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Professora Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – Instituto de Educação. Doutora em Ciências Sociais pelo CPDA/UFRRJ.

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
ALVES, Giovanni. Dimensões da precarização do trabalho: ensaios de sociologia do trabalho. Bauru: canal 6, 2013.
BENJAMIN, W. O Narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Magia e técnica, arte e política,1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. CNEB, 2013.
CAPARROZ, Francisco Eduardo; RODRIGUEZ, Maria Graciela. Parâmetros Curriculares Nacionais e Conteúdos Básicos Comuns. In BRACHT, Valter; CRISORIO, Ricardo (coords.). A Educação física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas, SP: Autores Associados; Rio de Janeiro: PROSUL, 2003.
DOC-RJ. Documento Curricular do Estado do Rio de Janeiro. Proposta preliminar,2018.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Os delírios da razão: crise do capital e metamorfose conceitual no campo educacional. In GENTILI, Pablo. Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
FOERSTER, Heinz von. Visão e conhecimento: disfunções de segunda ordem. In SCHNITMAN, Dora Fried (Org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 59-74, 1996.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 8 ed. Campinas: Loyola, 2002.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. soc., Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr.-jun. 2012.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 2010.
LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
NEIRA, Marcos Garcia. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. RevBrasCiênc Esporte,40 (3), 2018.
OCDE. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Competências para o progresso social: o poder das competências socioemocionais. São Paulo: Fundação Santillana, 2015.
SACRISTÁN, José Gimeno. Dez teses sobre a aparente utilidade das competências em educação. In Educar por Competências: O que há de novo, 2011.
SCHULTZ, Theodore. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1967.
SENNETT, Richard. O Artífice. 2ª Edição. Rio de Janeiro: Editora Record, 2009.

Published

2020-07-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Silva, A. M. da, Alves, M. P., & Souza, N. M. P. de. (2020). Phisical Education at BNCC: an analysis of the preliminary proposal of the curricular document of the State of Rio de Janeiro. Educação Em Revista, 21(2), 137-150. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.10.p137