O Abandono das Políticas Públicas para EJA e os Reflexos na Avaliação da Aprendizagem dos Alunos desta Modalidade de Ensino:

Estudo exploratório em um município do interior paulista.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023017

Keywords:

Políticas Públicas para Educação de Jovens e Adultos., Avaliação na EJA., Avaliação da Aprendizagem.

Abstract

This article is the result of a scientific initiation research that aimed to identify the course of public policies for EJA in the last ten years and verify its possible reflections on learning evaluation in this modality in a city in the interior of São Paulo. The research was developed with a qualitative approach and a bibliographic and documental methodology. As results, we highlight that the analysis of the goals of the PNE and PME of Marília shows a mismatch between what was planned and what was accomplished. The goals to reduce illiteracy do not match the number of students enrolled in EJA, which has been decreasing sharply over the last twelve years. The abandonment of the EJA policies is evidenced by the end of the Secretariat for Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion (SEDADI) in 2019 and a 95.56% decrease in federal resources for EJA between 2012 and 2020. In the PPP of the two schools that offer EJA it was also possible to identify little change in the curriculum offered for regular education, and EJA. We highlight the study by Nascimento (2011), in which he states that nonlearning is much more associated with the functioning of the school, which makes it difficult for any subject to learn effectively.

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Author Biographies

  • Talita Donegá dos ANJOS, UNESP-FFC

    Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista " Júlio Mesquita filho" - Faculdade de Filosofia e Ciências : Câmpus Marilia (2019 - 2022) . Em 2020 comecei a fazer IC com o tema: A Avaliação Institucional Participativa (AIP) como um processo potencializador na busca da qualidade das escolas públicas. Em 2021 ingressei no Projeto PIBIB junto ao prof. Cláudio Brocanelli com o tema: Educação de Jovens e Adultos e Inclusão Social. Fiquei como Voluntária os 18 meses do projeto.Em 2022 fiz outra IC com o tema: O Abandono das Políticas Públicas para a EJA e os reflexos na Avaliação da Aprendizagem dos alunos desta modalidade de ensino: estudo exploratório em um município do interior paulista. Com bolsa reitoria UNESP- FFC.

  • Claudia Pereira de Padua SABIA, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Campus de Marília. Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC)

    She holds a bachelor's degree in Business Administration (1986), a specialization in Business Administration (1989), a master's degree in Education (2001) and a doctorate in Education (2007) from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Post-Doctorate in Education (Educational Evaluation) at UNICAMP (2020). She was an Ad Hoc Evaluator for INEP/MEC for Administration courses from 2002 to 2013. Member of the Research Group Organizations and Democracy at UNESP Marília since 1997 (dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/0079401220807071), of the Research Group Laboratory and Observation of Descriptive Studies (LOED) at Unicamp since 2019 (dgp. cnpq.br/dgp/espelhorh/6737123125852473) and Group Vice-Leader (LOED)/ UNESP/Rio Claro since 2021 (dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/4538018150038718). Assistant Professor at the Department of School Administration and Supervision - DASE of the School of Philosophy and Sciences - FFC of UNESP, Marília campus. Works in the area of Public Policies in Education, Educational Management and Evaluation.

  • Talita Dos Santos GONÇALVES , UNESP FFC

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” Faculdade de Filosofia e Ciências UNESP — FFC.

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Published

2023-10-25

Issue

Section

Educação de Jovens e Adultos

How to Cite

ANJOS, T. D. dos, SABIA, C. P. de P., & GONÇALVES , T. D. S. (2023). O Abandono das Políticas Públicas para EJA e os Reflexos na Avaliação da Aprendizagem dos Alunos desta Modalidade de Ensino: : Estudo exploratório em um município do interior paulista. Educação Em Revista, 24, e023017. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023017

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