Activities for the 3rd, 4th, and 5th year of Elementary School I
learning to write an adventure story
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p9Keywords:
Adventure tale, Literary text production, Following teachinAbstract
The aim is to expose the perception of children participating in the study, whose class conductor was also a participant, regarding the sequential activities they had, the adventure story composition elements, the onomatopoeia, the referential chain, the discursive connectors, organized content in five groups, containing formative assessment and writing review after each group has concluded, ending with: general review, text editing and summative assessments. The 69 children who had the questionnaire analyzed stated that they understood the importance of textual review. 67 of them said the activities helped to write the story. Finally, the activities were well appreciated and, in the understanding of the participants, they generated learning of the steps of writing by Calkins (1989) and the experience of the author-person, author-contemplator and author-artist by Bakhtin (2011). Therefore, it is inferred that the sequence is applicable in the 3rd, 4th and 5th year of elementary school, according to the BNCC (2017).
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BARDIN, Laurece. Análise de conteúdo. Tradução Luís A Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 1977.
BRASIL. Conselho Nacional de educação/Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficinal da União, Brasília, de 22 de dezembro de 2017, Seção 1, pp. 41 - 44. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79631-rcp002-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 jan. 2018.
CALKINS, Lucy Mccormick. A Arte de Ensinar a Escrever: o Desenvolvimento do Discurso Escrito. Tradução de Daise Batista. Porto Alegre: Artmed, 1989.
CUNHA, Maria Antonieta Antunes Cunha. Literatura infantil: Teoria e prática. 18ª ed. São Paulo: Ática, 2005.
DELORS, Jean. Os quatro pilares da educação. In: Um tesouro a descobrir. 2ª ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2003.
GANDIN, Rosangela Valachinski; BRANCO, Verônica; SOUZA, Renata Junqueira. Atividades sequenciais para aprendizagem inicial da escrita do conto de aventura para o 3º, 4º e 5º ano do ensino fundamental de acordo com a Base Nacional Comum Curricular. 2021. Parte de tese aprovada no exame de qualificação. Não publicado.
GANDIN, Rosangela Valachinski. Professores escritores de conto de aventura: saber escrever para saber ensinar. 2021. 353 p. Tese (Doutorado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, 2021. Disponível em:
https://www.prppg.ufpr.br/siga/visitante/trabalhoConclusao WS?idpessoal =23522&idprograma=40001016001P0&anobase=2021&idtc=1647. Acesso em: 27 set. 2021.
JOLIBERT, Josette et al. Formando crianças produtoras de textos. Trad. Walkiria M. F. Settineri e Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artmed, 1994, p 15 – 178
JOLIBERT, Josette et al. Além dos muros da escola: a escrita como ponte entre alunos e comunidades. Tradução Ana Maria Netto Machado. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MOANA: um mar de aventuras. Director: Ron Clements e John Musker. Burbank, Califórnia: Walt Disney Animation Studios. Dist. Walt Disney Studios Motion Pictures, 2016, 1 filme (113 min), sonoro, dublado, color.
PONDÉ, Gloria. O que é um livro infantil? In: A arte de fazer artes: como escrever histórias para crianças e adolescentes. Rio de Janeiro: Nórdica, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.