Naivety and Cognitive Inertia as Attributes for the Viralization of Fake News on Online Social Networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024034

Keywords:

Fake news, Cognitive inertia, Naivety, Information competence

Abstract

The dissemination of fake news on online social networks has created a scenario of disinformation in which manipulation and control are used to influence behavior and gain advantages. This phenomenon has motivated joint efforts to inhibit its spread. However, despite these initiatives, the problem persists. The assumption is that users of these channels, who are key agents in confronting this phenomenon, become contributors to disinformation when affected by naivety or cognitive inertia. The aim is to analyze the role of these users in the spread of fake news and identify factors that influence their uncritical stance. Conducted through a narrative review of the literature for theoretical purposes, this analysis adopts a reflective, exploratory and essayistic approach to the condition of co-participants of online social network users in the face of the problem of fake news, based on key themes such as post-truth and critical information competence, and illustrated by an empirical analysis of three specific cases of viral fake news. It is concluded that users of online social networks, when naive and inert, are part of the problem and, therefore, need to be more reactive, instead of, consciously or unconsciously, becoming agents of misinformation.

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Author Biographies

  • Paulo Ricardo Silva Lima, Federal University of Pernambuco

    Doutorando em Ciência da Informação - PPGCI/UFPE. Mestre em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL.

  • João Rodrigo Santos Ferreira, Federal University of Paraíba

    Doutorando em Ciência da Informação - PPGCI/UFPB. Mestre em Ciência da Informação - PPGCI/UFAL.

  • Edivanio Duarte de Souza, Federal University of Alagoas

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (2004). Graduado em Direito pela Faculdade Estácio de Alagoas (2014) e em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba (1999). Professor Associado do Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes da Universidade Federal de Alagoas (ICHCA/UFAL), com atuação no Curso de Biblioteconomia e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFAL). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB).

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Published

2024-10-26

How to Cite

Silva Lima, Paulo Ricardo, et al. “Naivety and Cognitive Inertia As Attributes for the Viralization of Fake News on Online Social Networks”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 18, Oct. 2024, p. e024034, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024034.