Ethnografic Contributions to Information practices’ research

a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024006

Keywords:

Information practices, Ethnography, User studies, Information Science

Abstract

Reports the development of a study that analyzed the ethnographic contributions, as a logic of inquiry, to information practices research, a subfield of user studies on Information Science. This is exploratory and bibliographic research performed through a systematic review that looked for studies on information practices in the Periódicos CAPES Portal (a Brazilian research agency journals’ database) as well as in the BRAPCI Portal (a Brazilian information science research database). The study aimed to classify the papers according to Green and Bloome's (1997) ethnographic research criteria, i.e., doing ethnography, adopting an ethnographic perspective, or using ethnographic tools. Results show that the research on information practices is limited in the number of papers obtained, which points to a field of study that is still being consolidated. Additionally, results indicated that most papers can be classified into groups that adopt an ethnographic perspective or use ethnographic tools. Thus, this systematic review showed that information practices researches are not doing ethnography in its broadest sense. Besides, the interdisciplinary nature of Information Science was highlighted and points to a growing interest in social and cultural topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Herbenio de Souza Bezerra, Federal University of Ceará

    Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Bibliotecário da Assembléia Legislativa do Estado do Ceará (ALECE).

  • Priscila Barros David, Federal University of Ceará

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC).

  • Jefferson Veras Nunes, Universidade Federal do Ceará (UFC).
    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Professor do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Antônio Wagner Chacon Silva, Federal University of Ceará

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC)

References

Araújo, Carlos Alberto Ávila. “Ciência da Informação, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia: relações teóricas e institucionais”. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, vol. 16, no. 31, 2011, pp.10-130, https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2011v16n31p110. Acessado 20 jul. 2023.

Araújo, Carlos Alberto Ávila. “O que são práticas informacionais”. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 2, no. especial, 2011, pp. 389-401, http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/20655. Acessado 10 out. 2022.

Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. Edições 70, 2011.

Berti, Ilemar Christina Lansoni Wey; Araújo, Carlos Alberto Ávila. “Estudos de usuários e práticas informacionais: do que estamos falando?”. Informação e Informação, Londrina, vol. 22, no. 2, 2017, pp. 389-401, https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p389. Acessado 03 out. 2022.

Borko, Harold. “Information Science: what is it?”. American Documentation, Jan. 1968.

Capurro, Rafael. “Epistemologia e Ciência da Informação”. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação: Belo Horizonte, UFMG, 2003, http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acessado 25 set. 2022.

Costa, Maria Ivone Maia; Furtado, Renata Lira. “As contribuições da competência crítica em informação nas práticas informacionais de estudantes quilombolas no ensino superior: relato de pesquisa”. Informação e Informação, Londrina, vol. 26, no. 4, 2021, pp. 393-423, https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n4p393. Acessado 09 dez. 2022.

David, Priscila Barros; Green, Judith L.; Santos, Vanessa Ellen Cacau dos. “Contextos de aprendizagem para interações contingentes em fóruns de discussão online: uma investigação à luz da etnografia interacional”. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação: Porto Alegre, Sociedade Brasileira de Computação, 2020, https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.332. Acessado 02 out. 2022.

David, Priscila Barros; Rocha, Carin Cunha; Nóbrega, Paula Pinheiro da . “A etnografia como uma lógica de investigação na Ciência da Informação”. In: Farias, Maria Giovanna Guedes; Bentes Pinto, Virgínia (org.). Ciência da Informação em Contextos. Imprensa Universitária, 2020, https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/54841. Acessado 15 dez. 2022.

Estudos em Práticas Informacionais e Cultura. Sobre. UFMG, [entre 2013 e 2022], https://epic.eci.ufmg.br/portfolio/sobre/. Acessado 16 dez. 2022.

Ferreira, Emanuelle Geórgia Amaral; Barbosa, Andreza Gonçalves ; Sá, Jéssica Patrícia Silva. “Práticas informacionais em clubes de leitura”. Revista Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, vol. 8, no. 1, 2022, pp. 83-103, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/194755. Acessado 09 dez. 2022.

Galvão, Taís Freire; Pereira, Mauricio Gomes. “Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração”. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, DF, vol. 23, no. 1, mar. 2014, pp. 183-184, http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018&lng=pt&nrm=iso. Acessado 15 dez. 2022.

Gandra, Tatiane Krempser; Araújo, Carlos Alberto Ávila. “Práticas informacionais dos visitantes do Museu Itinerante Ponto UFMG”. Em Questão, Porto Alegre, vol. 22, no. 3, 2016, pp. 201–226, https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/64326. Acessado 09 dez. 2022.

Green, Judith L.; Skukauskaite, Audra; Baker, W. Douglas. “Ethnography as epistemology”. In: Arthur, James; Waring, Michael; Coe, Robert; Hedges, Larry V. (ed.). Research Methods and Methodologies in Education. SAGE, 2011. cap. 39.

Green, Judith L; Bloome, David. “Ethnography and ethnographers of and in education: a situated perspective”. In: Flood, James; Heath, Shirley; Lapp, Diane. (ed). Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts. Simon & Schuster Macmillan, 1997. pp. 181-202.

Green, Judith L.; Dixon, Carol N.; Zaharlick, Amy. “A etnografia como uma lógica de investigação”. Educação em Revista, Belo Horizonte, no. 42, 2005, pp. 1-79.

Mendonça, Ismael Lopes; Feitosa, Luiz tadeu; Dumont, Lígia Maria Moreira. “Por uma relação cultural com a informação”. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, vol. 12, no. 2, 2019, pp. 1–16, https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/498. Acessado 15 dez. 2022.

Pinho, Luisa Teixeira Andrade. Práticas de leitura em aulas de História: um estudo de caso etnográfico, 2013, https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFMG_ec0db0e266c1fe3bdcd3e1d29788106b. Universidade Federal de Minas Gerais, Tese de Doutorado. Acessado 10 maio 2023.

Rocha, Janicy Aparecida Pereira; Sirihal Duarte, Adriana Bogliolo. Paula, Claudio Paixão Anastácio de. “Modelos de práticas informacionais”. Em Questão, Porto Alegre, vol. 23, no. 1, 2017, pp. 36-61, https://doi.org/10.19132/1808-5245231.36-61. Acessado 30 set. 2022.

Rocha, Janicy Aparecida Pereira; Paula, Claudio Paixão Anastácio de; Sirihal Duarte, Adriana Bogliolo. “A cognição distribuída como referencial teórico para os estudos de usuários da informação”. Informação & Sociedade, João Pessoa, vol. 26, no. 2, 2016, pp. 91-105, https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/28563. Acessado 30 set. 2022.

Sá, Jéssica Patrícia Silva de; Araújo, Carlos Alberto Ávila. “Práticas Informacionais de Blogueiros Literários”. Em Questão, Porto Alegre, vol. 26, no. 1, 2020, pp. 132–160, https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88287. Acessado 15 dez. 2022.

Salomão, Amanda; Saldanha, Gustavo da Silva. “Cultura feirante de informação: um relato de campo sobre as feiras de livro do Rio de Janeiro”. Informação & Informação, Londrina, vol. 22, no. 3, 2017, pp. 269-296, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/32012. Acessado 09 dez. 2022.

Published

2024-02-07

How to Cite

Bezerra, Herbenio de Souza, et al. “Ethnografic Contributions to Information practices’ Research: A Systematic Review ”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 18, Feb. 2024, p. e024006, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024006.