Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023060Keywords:
Information literacy, Dimensions of information literacy, Experience reports, Educational practicesAbstract
Information literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn.
Downloads
References
Association Of College and Research Libraries [ACRL]. Framework for Information Literacy for Higher Education. ALA, 2016.
Chartered Institute of Library and Information Professionals [CILIP]. Definition of Information Literacy. Information Literacy Group, 2018.
De Lucca, Djuli Machado de, e Vitorino, Elizete Vieira. “A dimensão política da competência em informação”. As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Edufro, 2020, pp. 203-234.
De Lucca, Djuli Machado de. Princípios para o desenvolvimento da competência em informação do idoso sob o foco da dimensão política, 2019. Universidade Federal de Santa Catarina, Tese de Doutorado.
Gil, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. Atlas, 2008.
Mata, Marta Leandro da. “Competência em informação: questões terminológicas e conceituais”. Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Organizado por Gerlim, Meri Nadia Marques. Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2018.
Miranda, Ana Maria Mendes. Multiplicadores da competência em informação e o uso da metacognição nas ações formadoras. 2020. Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Dissertação de Mestrado.
Okada, Tamires Cassia Rodrigues, e Alcará, Adriana Rosecler. “O Bibliotecário como educador e multiplicador da competência em informação”. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, vol. 14, no. 3, 2021, pp. 786–807.
Oliveira, Alexandre Pedro de, e Vitorino, Elizete Vieira. “A dimensão técnica da competência em informação”. As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Organizado por Vitorino, Elizete Vieira, e De Lucca, Djuli Machado de. Edufro, 2020, pp. 71-126.
Oliveira, Vitor. Bibliotecas da Unisanta retomam atendimento presencial. Universidade Santa Cecília, 2021.
Orelo, Eliane Rodrigues Mota. A dimensão estética (sensível) da competência informacional. 2013. Universidade Federal de Santa Catarina, Dissertação de Mestrado.
Orelo, Eliane Rodrigues Mota, e Vitorino, Elizete Vieira. “A dimensão estética da competência em informação”. As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Organizado por Vitorino, Elizete Vieira; De Lucca, Djuli Machado de. Edufro, 2020, pp. 127-148.
Pellegrini, Eliane. A dimensão ética da competência em informação: a experiência narrada dos bibliotecários do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). 2016. Universidade Federal de Santa Catarina, Dissertação de Mestrado.
Pellegrini, Eliane, e Vitorino, Elizete Vieira. “A dimensão ética da competência em informação”. As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Organizado por Vitorino, Elizete Vieira, e De Lucca, Djuli Machado de. Edufro, 2020, pp. 149-202.
Rios, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência de melhor qualidade. Cortez, 2006.
Sá, Nysia Oliveira de, Elias Junior, Alberto Calil; Zattar, Marianna. “Rede de Competência em Informação do Estado do Rio de Janeiro”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 17, no. 2, 2021, pp. 1–12.
Santos, Waneska Cardoso dos, e Alcará, Adriana Rosecler. “Ações para a formação da competência em informação: relato de experiência”. Informação@Profissões, vol. 7, no. 2, 2018, pp. 153-175.
Silva, Carlos Robson Souza da. “Competência em Informação na Educação Profissional: relato de experiência do II Faróis de Alexandria do IFCE, Campus Cedro”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 17, no. 2, 2021, p. 1–14.
Vitorino, Elizete Vieira. “As dimensões da competência em informação”. As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Organizado por Vitorino, Elizete Vieira, e De Lucca, Djuli Machado de. Edufro, 2020, pp. 51-70.
Vitorino, Elizete Vieira, Piantola, Daniela. Competência em informação: conceito, contexto histórico e olhares para a Ciência da Informação. Editora da UFSC, 2020.
Vitorino, Elizete Vieira, e Piantola, Daniela. “Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados”. Ciência da Informação, vol. 38, no. 3, 2009, pp. 130-141.
Vitorino, Elizete Vieira, e Piantola, Daniela. “Dimensões da competência informacional”. Ciência da Informação, vol. 40, no. 1, 2011, p. 99-110.
Zattar, Marianna; Sá, Nysia Oliveira de; Elias Junior, Alberto Calil. “Percurso do Laboratório de Competência em Informação e Prática Informacional (LabCoInfo)”. Folha de Rosto, vol. 9, no. 1, 2023, pp. 63-73.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcará
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.