Circulation of Scientific Information in a Transmedia Logic

toward dialogical communicative practices

Authors

  • Cíntia Maria Gomes Murta Pontifical Catholic University of Minas Gerais image/svg+xml
  • Luciana Gracioso Federal University of São Carlos image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024014

Keywords:

Transmedia, Scientific divulgation, Interdisciplinarity, Mediatization

Abstract

In contemporary times, transmedia resources have been used to disseminate information of different natures, including scientific information. In this sense, the transmedia logic, as an operation that enables and favours the circulation of scientific information through dynamic and interactive virtual platforms, can be configured as an important resource to be incorporated into the circuit of scientific production and dissemination. The aim of this research is to discuss the phenomena that make up the environment of information production and circulation in a mediatized society and to identify, from this, some of the challenges that are part of this process of circulating scientific information from a transmedia perspective. The argumentative construction uses the methodological resource of a narrative and interdisciplinary literature review and a comparison of theoretical perspectives. It problematizes the current models of scientific circulation, pointing to dialogical communicative actions and propositions and concludes, based on the reviews and comparisons established, that in contemporary times, scientific communicative action will also need to be interactive, integrated, transmedia and interdisciplinary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cíntia Maria Gomes Murta, Pontifical Catholic University of Minas Gerais

    Docente da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas, Brasil.

    Doutorandoa do PPGCTS - Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade / UFSCar. 

  • Luciana Gracioso, Federal University of São Carlos

    Professora Associada do Departamento de Ciência da Informação da UFScar. Docente permanente do PPGCI UFSCar e docente colaboradora do PPGCTS UFSCar.

References

Araujo, Ronaldo Ferreira. "Marketing científico digital e métricas de mídias sociais: indicadores-chave de desempenho de periódicos no Facebook." Informação & Sociedade, vol. 28, no. 1, 2018.

Bauer, Martin W.; Jensen, Pablo. "The mobilization of scientists for public engagement." Public understanding of science, vol. 20, no. 1, 2011, pp. 3-11.

Borges, Gabriela; Sigliano, Daiana. A Qualidade Audiovisual e a Competência Midiática: proposta teórico-metodológica de análise de séries ficcionais. São Paulo, SP, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9949. Acesso em 20 fev. 2024.

Brossard, Dominique; Lewenstein, Bruce V. "A critical appraisal of models of public understanding of science: Using practice to inform theory." Communicating science, Routledge, 2009, pp. 25-53.

Burke, Peter. Uma história social do conhecimento 1: de Gutenberg a Diderot. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2003.

Burns, Terry W.; O'connor, D. John; Stocklmayer, Susan M. "Science communication: a contemporary definition." Public understanding of science, vol. 12, no. 2, 2003, pp. 183-202.

Charaudeau, P. "Sobre o discurso científico e sua midiatização." Calidoscópio, vol. 14, no. 13, 2016, pp. 550–556. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.143.18. Acesso em 20 fev. 2024.

Cooter, Roger, and Stephen Pumfrey. "Separate Spheres and Public Places: Reflections on the History of Science Popularization and Science in Popular Culture." History of Science 32 (3), 1994, pp. 237–67.

Costa, V. S. "Faz todo sentido biológico? Mulheres, (homens) e ciências nas textualidades do canal Nerdologia." Tese de Doutorado, UFMG, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/30221. Acesso em 20 fev. 2024.

Davies, Sarah R. "STS and science communication: Reflecting on a relationship." Public Understanding of Science, vol. 31, no. 3, 2022, pp. 305-313.

Durant, John R.; Evans, Geoffrey A.; Thomas, Geoffrey P. "The public understanding of science." Nature, London, no. 340, 1989, pp. 11-14.

Formenton, D. et al. "Participação social em ciência e tecnologia: uma breve reflexão sob a perspectiva CTS." Rev. Tecnol. Soc., Curitiba, vol. 17, no. 47, abr./jun. 2021, pp. 234-249. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/10619. Acesso em 20 fev. 2024

Goodell, Rae. The Visible Scientists. Boston: Little, Brown, 1975.

Gonzalez de Gomez, M. N.; Gracioso, L. "Ciência da informação e a ação comunicativa no cenário Web." In: VIII ENANCIB - Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 2007, Salvador- Bahia, pp. 1-15.

Gracioso, L.S. "Filosofia da linguagem e ciência da informação: jogos de linguagem e ação comunicativa no contexto das ações de informação em tecnologias virtuais." Tese de Doutorado, Universidade Federal Fluminense, Departamento de Ciência da Informação, 2008.

Gunter, Barrie; Kinderlerer, Julian; Beyleveld, Deryck. "The media and public understanding of biotechnology: a survey of scientists and journalists." Science Communication, vol. 20, no. 4, 1999, pp. 373-394.

Hjarvard, Stig. "Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural." Matrizes, Ano 5, Nº 2, jan./jun. 2012 - São Paulo - Brasil, pp. 53-91.

Horst, Maja. "In search of dialogue: staging science communication in consensus conferences." In: Communicating science in social contexts. Springer, Dordrecht, 2008, pp. 259-274.

Horst, Maja; Davies, Sarah R.; IRWIN, Alan. "Reframing science communication." In: The handbook of science and technology studies. MIT Press, 2016, pp. 881-907.

Iribarry, Isac Nikos Aproximações sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históricas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe Psicologia: Reflexão e Crítica, vol. 16, núm. 3, 2003, pp. 483-490.

Irwin, A; Wynne, B. Misunderstanding science? The public reconstruction of science and technology. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Jenkins, Henry; Ford, Sam; Green, Joshua. Cultura da Conexão: Criando Valor e Significado por Meio da Mídia Propagável. São Paulo, Editora Aleph, 2014.

Keene, Melanie. "Familiar Science in Nineteenth-Century Britain." History of Science, vol. 52, no. 1, 2014, pp. 53–71.

Laswell, Harold D. "The structure and function of communication in society." The communication of ideas, 1948.

Lyotard, Jean-François. A condição pós-moderna. 7ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5645321/mod_resource/content/1/MORIN%20A%20Cabec%CC%A7a%20Bem-feita%20PAG%20105.pdf. Acesso em 20 fev. 2024.

Marinho, Marina Cerqueira. Tradução do conhecimento científico: implementação em projetos de sucesso. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, 2022.

Morin, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5645321/mod_resource/content/1/MORIN%20A%20Cabec%CC%A7a%20Bem-feita%20PAG%20105.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.

Oliveira, Thaiane Moreira de. "Autoridade Científica em tempos de crise epistêmica: a circulação de teorias da conspiração nas mídias sociais." In: Anais do XXVIII Encontro Anual da Compós, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, 2019.

Oliveira, Thaiane Moreira de. "Midiatização da ciência: reconfiguração do paradigma da comunicação científica e do trabalho acadêmico na era digital." MATRIZes, vol. 12, no. 3, 2018.

Palmer, Sarah E.; Schibeci, Renato A. "What conceptions of science communication are espoused by science research funding bodies?" Public Understanding of Science, vol. 23, no. 5, 2014, pp. 511-527.

Piccoli, Marcia Speguen de Quadros; Stecanela, Nilda. Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura. Educação E Pesquisa, vol. 49, 2023.

Recuero, Raquel. Conversação em Rede: Comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. Editora Sulina, 2014.

Rowe, Gene; Frewer, Lynn J. "A typology of public engagement mechanisms." Science, Technology, & Human Values, vol. 30, no. 2, 2005, pp. 251-290.

Salter, Chris; BURRI, Regula Valérie; DUMIT, Joseph. "Art, design, and performance." The handbook of science and technology studies, 2017, pp. 139-167.

Shapin, Steven. "Science and the Public." In: Companion to the History of Modern Science, edited by R. C. Olby, Geoffrey N. Cantor, John R. R Christie, and M. J. S. Hodge, 1990, pp. 990–1007. London: Routledge.

Trench, Brian. "Towards an analytical framework of science communication models." In: Communicating science in social contexts, 2008, pp. 119-135.

Vitorino, Elizete Vieira; Piantola, Daniela. "Competência informacional–bases históricas e conceituais: construindo significados." Ciência da Informação, vol. 38, no. 3, 2009.

Published

2024-03-24

How to Cite

“Circulation of Scientific Information in a Transmedia Logic: Toward Dialogical Communicative Practices”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 18, Mar. 2024, p. e024014, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024014.