Structure of an Information Literacy Development Program (PDCIn) for the LGBTI+ population: attitudes, behaviors, skills, values and knowledge

attitudes, behaviors, skills, values and knowledge

Authors

  • André Luiz Avelino da Silva Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Elizete Vieira Vitorino Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023039

Keywords:

Information Literacy, Structure of an Information Literacy Development Program, LGBTI population, Social Vulnerability

Abstract

It aims to point out a theoretical structure of an Information Literacy Development Program aimed at the LGBTI+ population, in addition to bringing concepts of the characteristics of this meta-competence. It refers to a literature review, pointing out the concepts of attitudes, behaviors, skills, values and knowledge. This research is characterized as bibliographical, documental and descriptive, with a qualitative approach. In addition, it considers the topics addressed in the research, among which the main Information Literacy and its components, the Information Literacy Development Program and the LGBTI+ population stand out. In this sense, the implementation of this article in structuring a program for the development of Information Literacy for the LGBTI+ population with a focus on attitudes, behaviors, skills, values and knowledge will occur theoretically. It is understood the importance and need to work towards combating the social vulnerabilities of minority groups, such as the LGBTI+ population, from the perspective of Information Literacy.

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Author Biographies

  • André Luiz Avelino da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

    Mestre em Ciência da Informação na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Formado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), especialista em Marketing Digital pela Faculdade UniBF, especialista em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Faz parte do grupo de pesquisa GPCIn - Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Competência em Informação, da UFSC. Membro do grupo de pesquisa Alaye - Grupo de estudos e pesquisas em informação antirracista e sujeitos informacionais, da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Áreas de interesse: competência em informação, políticas públicas, gênero e sexualidade, população LGBTI+, população trans.

  • Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

    Bolsista Produtividade CNPq, Nível 2, Processo: 308821/2019-0, de 01/03/2020 a 28/02/2023 e de 01/03/2023 a 28/02/2026 - Processo: 308477/2022-7. Pós doutora pela Faculdade de Letras (FLUP), da Universidade do Porto (UP), Portugal, no período de jan. 2015 a jan. 2016 por meio da Agência de Fomento CAPES e do Programa Estágio Sênior no Exterior (Processo: BEX 2398/14-1). Pós-doutorado em andamento na Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB) na área da Ciência da Informação (período de 20/06/2022 a 19/12/2022). Doutora em Engenharia de Produção (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD) e Mestre em Engenharia de Produção (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas, ambas titulações conferidas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela UFSC (1991). Professora concursada (2006) e pesquisadora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da UFSC com atuação nos Cursos de Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação. Desde o ano de 2006 dedica-se, além do ensino, extensão e administração na UFSC, à pesquisa na área da competência em informação (information literacy). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de mestrado e doutorado, cujas disciplina e orientações se desenvolvem na área da competência em informação. É fundadora e líder do Grupo de Pesquisa GPCIn - Competência em Informação, cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC desde o ano de 2006.

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Published

2023-09-27

How to Cite

“Structure of an Information Literacy Development Program (PDCIn) for the LGBTI+ Population: Attitudes, Behaviors, Skills, Values and Knowledge: Attitudes, Behaviors, Skills, Values and Knowledge”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Sept. 2023, p. e023039, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023039.

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