Modeling a Knowledge Repository

provision for an academic knowledge base

Authors

  • Gercina Ângela de Lima Universidade Federal de Minas Gerais image/svg+xml
  • Patrícia Nascimento Silva Federal University of Minas Gerais image/svg+xml
  • Elisângela Cristina Aganette Federal University of Minas Gerais image/svg+xml
  • Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan Federal University of Minas Gerais image/svg+xml
  • Lucinéia Souza Maia Federal University of Ouro Preto image/svg+xml
  • Célia da Consolação Dias Federal University of Minas Gerais image/svg+xml
  • Heber Tormentino de Sousa Federal University of Viçosa image/svg+xml
  • Cintia de Azevedo Lourenço Federal University of Minas Gerais image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024019

Keywords:

Academic knowledge base, Knowledge repositories, Methodological flow, Design ScienceResearch

Abstract

An academic knowledge base (AKB) can be considered a system that, based on a set of specific information stored and organized, aims to provide knowledge, experience, and information relevant to a given knowledge domain. Thus, the elements that make up a BCA are diverse and may include databases, systems, and knowledge repositories (KR). A K-R stores knowledge in a structured way, containing information based on experience: lessons learned, best practices, directories of expertise, involving the search, selection, explanation, codification, evaluation, and dissemination of experience, with potential provision for a BC. This article presents the processes and methodological flow for creating an RC that integrates an AKB and is implemented in an ongoing project, applying the Design Science Research (DSR) method. As a result, there is a methodological proposal in the academic context, a problem centered on meaningful learning, artifacts that consider the input, processing, and output of learning objects, state of the art and theoretical framework that includes technologies and methods for modeling the proposal, and theoretical conjuncts that consider contributions related to access and dissemination of learning objects. In future work, the proposed modeling will be implemented in the AKB.

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Author Biographies

  • Gercina Ângela de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    Pós-doutora em Estudos sobre metodologias para o processo de indexação de documentos textuais, pelo Departamento de Biblioteconomia y Documentación, Faculdad de Humanidades, Comunicación y Documentación, Universidad Carlos III, Madrid, Espanha (2013-2014), e pela Escola de Artes e Comunicação da USP (2014). Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação PPGCI-ECI/UFMG (2004). Mestre em Science in Library Service – Clark Atlanta University (1993). Professora Titular no Departamento de Organização e Tratamento da Informação, na ECI/UFMG (1994 -). Bolsista de Produtividade (PQ) do CNPq, Nível 1D (2021-). Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento – PPGGOC/ECI/UFMG. Coordenadora do Grupo de Pesquisa MHTX – Modelagem Conceitual para Organização e Representação da Informação Hipertextual, registrado no CNPq desde 2004.

  • Elisângela Cristina Aganette, Federal University of Minas Gerais

    Doutora em Ciência da Informação (UFMG-2015), Mestre em Ciência da Informação (UFMG-2010), Especialista em Gestão da Informação e do Conhecimento (CEFET-2008) e Bacharel em Biblioteconomia (UFMG-2005). Professora Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais. Chefe do Departamento de Organização e Tratamento da Informação, da ECI-UFMG.

  • Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan, Federal University of Minas Gerais

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, na Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisadora PQ-2 CNPq. Atualmente, Professora Adjunto no Departamento de Organização e Tratamento da Informação, na ECI/UFMG.

  • Lucinéia Souza Maia, Federal University of Ouro Preto

    Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais (2018), com pesquisa relacionada à extração semiautomática de relações semânticas. Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2010) com pesquisa sobre acessibilidade Web e processo de desenvolvimento de software. Professora do Departamento de Computação e Sistemas na Universidade Federal de Ouro Preto.

  • Célia da Consolação Dias, Federal University of Minas Gerais

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, na Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente, Professora Adjunto no Departamento de Organização e Tratamento da Informação, na ECI/UFMG. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento (PPGGOC).

  • Heber Tormentino de Sousa, Federal University of Viçosa

    Doutor em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento (UFMG). Professor da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Coordenador do Curso de Engenharia Mecatrônica na UFSJ (2014 e 2015). Mestre em Engenharia Agrícola (Gestão de Recursos Hídricos e Ambientais) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV).

  • Cintia de Azevedo Lourenço, Federal University of Minas Gerais

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais em 2005, concluiu o mestrado em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas em 1998. Atualmente é Professora na Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenadora do Colegiado do curso de Biblioteconomia da UFMG.

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Published

2024-05-15

How to Cite

“Modeling a Knowledge Repository: Provision for an Academic Knowledge Base”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 18, May 2024, p. e024019, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024019.