Modeling a Knowledge Repository
provision for an academic knowledge base
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2024.v18.e024019Keywords:
Academic knowledge base, Knowledge repositories, Methodological flow, Design ScienceResearchAbstract
An academic knowledge base (AKB) can be considered a system that, based on a set of specific information stored and organized, aims to provide knowledge, experience, and information relevant to a given knowledge domain. Thus, the elements that make up a BCA are diverse and may include databases, systems, and knowledge repositories (KR). A K-R stores knowledge in a structured way, containing information based on experience: lessons learned, best practices, directories of expertise, involving the search, selection, explanation, codification, evaluation, and dissemination of experience, with potential provision for a BC. This article presents the processes and methodological flow for creating an RC that integrates an AKB and is implemented in an ongoing project, applying the Design Science Research (DSR) method. As a result, there is a methodological proposal in the academic context, a problem centered on meaningful learning, artifacts that consider the input, processing, and output of learning objects, state of the art and theoretical framework that includes technologies and methods for modeling the proposal, and theoretical conjuncts that consider contributions related to access and dissemination of learning objects. In future work, the proposed modeling will be implemented in the AKB.
Downloads
References
Abpmp. BPM CBOK: Guia para o gerenciamento de processos de negócio corpo comum de conhecimento ABPMP BPM CBOK V3.0. ABPMP – Association of Business Process Professionals cidade, 2013, cdn.ymaws.com/www.abpmp.org/resource/resmgr/docs/abpmp_cbok_guide_ _portuguese.pdf. Acedido em 10 maio 2024.
Alavi, Maryam, e Dorothy E. Leidner. "Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and ResearchIssues". MIS Quarterly, vol. 25, n.º 1, mar 2001, p. 107, doi: https://doi.org/10.2307/3250961. Acedido em 10 maio 2024.
Alonso, Bele n. Vallejo, e Gerardo Arregui-Ayastuy. Identifying, Measuring, and Valuing Knowledge-Based Intangible Assets: New Perspectives. Information Science Reference, 2011.
Alves-Zervos, K. L., e J. R. Shafer, editores. Syntheses of Research and Practice: Implications for Achieving Schooling Success for Childrenat Risk. Temple University Center for Research in Human Development and Education, 1993, files.eric.ed.gov/fulltext/ED364652.pdf. Acedido em 10 maio 2024.
Batista, Fábio Ferreira. Gestão do Conhecimento na Administração Pública: Resultados da pesquisa IPEA 2014 – grau de externalização e formalização. IPEA, 2015, repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3835/1/td_2066.pdf. Acedido em 10 maio 2024.
Bax, Marcello Peixoto. "Design Science: Filosofia da pesquisa em ciência da informação e tecnologia". Anais Do XV ENANCIB, organizado por Isa M. Freire et al., Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, 2014, pp. 3883-903, enancib2014.eci.ufmg.br/wp-content/uploads/2023/12/ANAIS-FINAL_GT8f.pdf. Acedido em 10 maio 2024.
Biesek, Adriano Lerner, e Paulo Rogério de Medeiros. "Os benefícios da implantação de uma base de conhecimento no ambiente operacional de uma empresa". Revista Eletrônica e-Fatec, vol. 6, n.º 1, 2016, pp. 1-12.
Carvalho, Mariana F. C. Metodologia de modelagem de processos BPM acadêmico: Formalização a partir dos procedimentos aplicados no projeto ECI/UFMG 2021. 2021. Universidade Federal de Minas Gerais, Dissertação de Mestrado em Gestão e Organização do Conhecimento, repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/37999/1/PPGGOC%20-%20Dissertação%20-%20Mestrado%20-%20Mariana%20Canielo.pdf. Acedido em 9 maio 2024.
Chakrabarti, Amaresh. "A Course for Teaching Design Research Methodology". Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, vol. 24, n. 3, jul 2010, pp. 317-34, doi: https://doi.org/10.1017/S0890060410000223.
Dodebei, Vera. "Repositórios institucionais: Por uma memória criativa no ciberespaço". Implantação e gestão de repositórios institucionais: Políticas, memória, livre acesso e preservação, editado por Luis Sayão et al., EDUFBA, 2009, pp. 83-106, repositorio.ufba.br/bitstream/ufba/473/3/implantacao_repositorio_web.pdf. Acedido em 9 maio 2024.
Hevner, Alan. Design Research in Information Systems: Theory and Practice. Springer, 2010.
Jamil, George Leal. Repensando a TI Na Empresa Moderna. Axcel Books, 2001.
Mendes, Raquel Dias. "Inteligência artificial: Sistemas especialistas no gerenciamento da informação". Ciência da Informação, vol. 26, n.º 1, jan 1997, pp. 39-45, doi: https://doi.org/10.1590/s0100-19651997000100006. Acedido em 10 maio 2024.
O'Leary, D. E. "Using AI in Knowledge Management: Knowledge Bases and Ontologies". IEEE Intelligent Systems, vol. 13, n.º 3, maio 1998, pp. 34-39, doi: https://doi.org/10.1109/5254.683180. Acedido em 10 maio 2024.
Pimentel, Mariano, et al. "Design Science Research: Pesquisa científica atrelada ao design de artefatos". RE@D-Revista de Educação a Distância e eLearning, vol. 3, n.º 1, 2020, pp. 37-61, hdl.handle.net/10400.2/9787. Acedido em 9 maio 2024.
Pinheiro, Lena Vania Ribeiro, e Helena Dodd Ferrez. Tesauro brasileiro de ciência da informação. IBICT, 2011, sitehistorico.ibict.br/publicacoes-e-institucionais/tesauro-brasileiro-de-ciencia-da-informacao-1/copy_of_TESAUROCOMPLETOFINALCOMCAPA24102014.pdf. Acedido em 9 maio 2024.
Sabharwal, Arjun. "Digital Directions in Academic Knowledge Management: Visionsand Opportunities for Digital Initiativesat the University of Toledo". Anais Do Annual Conference of the Special Libraries Association - SLA 2010, SLA, 2010.
Shulman, Lee. "Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform". Harvard Educational Review, vol. 57, n.º 1, abr 1987, pp. 1-23, doi: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411. Acedido em 9 maio 2024.
Silva, Daniel Maniglia Amâncio, et al. "Abordagem utilizando o Design Science Research para o Desenvolvimento de Sistema Colaborativo Assistivo". Revista de Informática Aplicada, vol. 12, n.º 1, 2016, pp. 75-95, seer.uscs.edu.br/index.php/revista_informatica_aplicada/article/view/6911. Acedido em 9 maio 2024.
Simon, Herbert A. Sciences of the Artificial. 3a ed., MIT Press, 1996.
Stair, Ralph M., e George W. Reynolds. Principles of Information Systems: A Managerial Approach. 9a ed., Course Technology, Cengage Learning, 2010.
Trzeciak, Dorzeli Salete. Base de conhecimento em portais: Proposta de organização de conteúdo nas áreas de inovação e tecnologia da informação aplicadas à gestão de negócios. 2002. Universidade Federal de Santa Catarina, Dissertação de Mestrado, core.ac.uk/download/pdf/30363667.pdf. Acedido em 10 maio 2024.
Vaishnavi, Vijav, et al. "Design Research in Information Systems". desrist.org - design science research in information systems and technology, 2009-2015, desrist.org/desrist. Acedido em 9 maio 2024.
Wedman, John, e Feng-Kwei Wang. "Knowledge Management in Higher Education: A Knowledge Repository Approach". Journal of Computing in Higher Education, vol. 17, n.º 1, set 2005, pp. 116-38, doi: https://doi.org/10.1007/bf02960229. Acedido em 9 maio 2024.
Weitzel, Simone Da Rocha. "O mapeamento dos repositórios institucionais brasileiros: Perfil e desafios". Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, vol. 24, n.º 54, jan 2019, pp. 105-23, doi: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019v24n54p105. Acedido em 9 maio 2024.
Wenger, Etienne. "Communities of Practice: A Brief Introduction". Anais Do STEP Leadership Workshop, University of Oregon, 2011, pp. 1-7.
Wieringa, Roel. "Design Science as Nested Problem Solving". The 4th International Conference, ACM Press, 2009, doi: https://doi.org/10.1145/1555619.1555630. Acedido em 9 maio 2024.
Xavier, Raphael Figueiredo. "Repositórios de acesso aberto brasileiros: Características, crescimento e possibilidades futuras". Anais Da IX BIREDIAL-ISTEC, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP, 2019, pp. 1-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gercina Ângela de Lima, Patrícia Nascimento Silva, Elisângela Cristina Aganette, Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan, Lucinéia Souza Maia, Célia da Consolação Dias, Heber Tormentino de Sousa, Cintia de Azevedo Lourenço
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.