Information literacy actions or programs in Brazilian university libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023012

Keywords:

Information literacy; Academic libraries.; Librarians

Abstract

The development of Information Literacy programs in university libraries is a need and a challenge for librarians, since such competencies are essential to the teaching and learning process. This article aims to identify the actions or programs of Information Literacy in the scope of Brazilian university libraries and the basic elements for their development. As for the objective, this work is characterized as exploratory research with a qualitative approach, as to the procedures, it is bibliographic research that has as delimitation the last ten years (2012 - 2022). Eleven publications were identified that address elements for the implementation of these programs, and only three of them mention the use of guiding parameters. It appears that there are still few formally structured programs or actions, and it is desirable that information and education professionals unite in order to plan well-structured and articulated information literacy programs in Brazilian university libraries.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliéte Ribeiro Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo

    Librarian and Master's student of the Graduate Program in Information Science at the Federal University of Espírito Santo

  • Marta Leandro da Mata, Universidade Federal do Espírito Santo

    Professor at the Department of Library Science and Coordinator of the Graduate Program in Information Science at the Federal University of Espírito Santo (UFES)

References

Albuquerque, Márcio Thiago dos Santos. A educação a distância no desenvolvimento de competência em informação em bibliotecas universitárias: estudo de caso na biblioteca da Universidade Federal de Alagoas, campus Arapiraca, 2020, https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/14074. Universidade Federal de Sergipe, Dissertação de Mestrado Acessado 03 dez. 2022.

Association of College and Research Libraries. Information Literacy Competency Standards for Higher Education, 2000, https://repository.arizona.edu/handle/10150/105645. Acessado 01 jun. 2021.

Association of College and Research Libraries. Guidelines for Instruction Programs in Academic Libraries, 2011, http://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction. Acessado 20 jun. 2020.

Association of College and Research Libraries. Characteristics of programs of information literacy that illustrate best practices: a Guideline, 2012, http://www.ala.org/acrl/standards/characteristics. Acessado 20 jun. 2020.

Association of College and Research Libraries. Framework for information literacy for higher education. Chicago, 2016, http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework. Acessado 10 jul. 2021.

Association of College and Research Libraries. Characteristics of Programs of Information Literacy that Illustrate best practices: a guideline, 2019, https://www.ala.org/acrl/standards/characteristics. Acessado 07 nov. 2022.

Australian and New Zealand Information Literacy Framework (ANZIIL). Principles, standards and practice. Library Publications, 2. ed., 2004, http://bit.ly/3ukpEEd. Acessado 07 nov. 2022.

Belluzzo, Regina Célia Baptista. “O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 13, Jan. 2017, pp. 47-76, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/648/570. Acessado 02 maio 2021.

Belluzzo, Regina Celia Baptista, et al., “A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas”. Informação & Informação, vol. 19, no. 2, Maio/Ago. 2014, pp. 60-77, https://bit.ly/3ukUE72. Acessado 21 out. 2022.

Bragante, Dempsey de Lima. Competência em informação em bibliotecas universitárias federais brasileiras: recomendações para a construção de programas. 2016, https://bit.ly/3H371fx. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Dissertação de Mestrado. Acessado 12 jul. 2021.

Carta de Marília. Anais do 3 Seminário de Competência em Informação: cenários e Tendências: Marília, SP. UNESP; UNB; IBICT, 2014, https://ofaj.com.br/textos_conteudo.php?cod=546. Acessado 10 jul. 2021.

Declaração de Havana. 15 ações de competência em informação, 2012, https://bit.ly/3FlZojf. Acessado 10 jul. 2021.

Declaração de Maceió sobre a competência informacional. Declaração do 24º Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação: Maceió, FEBAB; IBICT; UnB, 2011, http://febab.org.br/declaracao_maceio.pdf. Acessado 10 jul. 2021.

Faróis da Sociedade de Informação. Declaração de Alexandria sobre competência informacional e aprendizado ao longo da vida. Versão em português do documento Beacons of the Information Society, IFLA Publicações, 2005, https://bit.ly/3XPCI1X. Acessado 08 maio 2021.

Gerlin, Meri Nádia Marques, et al., “Programa de formação em competência em informação: redes de cooperação entre os sujeitos que atuam em espaços de informação, educação e cultura”, Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, vol. 12, no. 2, 2019, pp. 493-514, https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/22032/. Acessado 07 nov. 2022.

Lau, Jesus. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. IFLA, 2007, https://bit.ly/3XQZGWm. Acessado 24 mar. 2021.

Lima, Jussara Borges de, et al., “Comportamento infocomunicacional de bibliotecários e estudantes de Biblioteconomia”. Palabra Clave, vol. 11, no. 2, 2022, pp. 1-21, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/194498. Acessado 31 out. 2022.

Manifesto de Florianópolis sobre a competência em informação e as populações vulneráveis e minorias. Manifesto do 25º Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação: Florianópolis, FEBAB; IBICT; UnB; UNESP, 2013, http://repositorio.febab.org.br/items/show/4554. Acessado 17 jun. 2021.

Manual para la formación en competencias informáticas e informacionales (CI2). Rebiun, 2013, https://bit.ly/3VM3V3P. Acessado 15 jul. 2021.

Mata, Marta Leandro da. Inserção da Competência Informacional nos currículos dos cursos de Biblioteconomia no Brasil e de Informação e Documentação na Espanha, 2014, https://repositorio.unesp.br/handle/11449/110393. Universidade Estadual Paulista, Tese de Doutorado. Acessado 02 dez. 2022.

Mata, Marta Leandro da. “Competência em informação: questões terminológicas e conceituais”. Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Org por M. N. M Gerlim. Editora da Universidade de Brasília, 2018. p. 48-78, https://repositorio.unb.br/handle/10482/32703. Acessado 18 maio 2021.

Mata, Marta Leandro da. “Contribuições dos estudos acerca da competência em informação para a ciência da informação: uma análise a partir da produção científica do Enancib entre 2015 a 2019”. Inf. Inf., vol. 26, no. 1, Jan./Mar. 2021, pp. 232–263, https://brapci.inf.br/index.php/res/download/158759. Acessado 18 maio 2021.

Mata, Marta. Leandro da, e Alcará, Adriana. “A competência em informação em ambientes de informação e cultura”. Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Org por M. N. M. Gerlim. Editora da Universidade de Brasília, 2018. pp. 79-105, https://repositorio.unb.br/handle/10482/32703. Acessado 03 dez. 2022.

Mazzeto, Ana Clara Epitácio. Mediação e acesso à informação no contexto da pandemia da COVID-19: o papel das bibliotecas da Universidade Federal Fluminense no apoio ao Ensino Remoto Emergencial, 2022, http://app.uff.br/riuff/handle/1/24876. Universidade Federal Fluminense, Dissertação de Mestrado. Acessado 03 dez. 2022.

Mendonça, Glacinésia Leal. A responsabilidade social da biblioteca universitária para o desenvolvimento de comunidades competentes em informação, 2020, http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/33756. Universidade Federal da Bahia, Tese de Doutorado. Acessado 03 dez. 2022.

Santos, Fábio Jesus dos. Competências em informação dos estudantes de graduação da Universidade Estadual de Feira de Santana: a contribuição da biblioteca universitária, 2015, http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/20971. Universidade Federal da Bahia, Dissertação de Mestrado. Acessado 03 dez. 2022.

Santos, Keyla Sousa, et al., “Análise de programas e modelos para o desenvolvimento de competências infocomunicacionais”. Ciência da Informação, vol. 48, no. 1, 2019, pp. 61-78, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4312. Acessado 03 dez. 2022.

Sconul Working Group on Information Literacy. The SCONUL seven pillars of information literacy: core model for education higher, 2011, https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf. Acessado 03 jul. 2021.

Spudeit, Daniela. “Programas para desenvolvimento de competências informacionais: implementação, metodologias e avaliação”. Competência em informação: políticas Públicas, teoria e prática. Org por Fernanda Maria Melo Alves, et al. EDUFA, 2016. pp. 235-277.

Uribe Tirado, Alejandro. “La alfabetización informacional en la universidad: descripción y categorización según los niveles de integración de ALFIN: caso Universidad de Antioquia”. Revista Interamericana de Bibliotecología, vol. 33, no. 1, Ene/Jun. 2010, pp. 31-83, https://bit.ly/3gZIn4P. Acessado 02 nov. 2022.

Uribe Tirado, Alejandro. “75 lições aprendidas de programas de competência em informação em universidades da Ibero-América: 2009-2013”. REBECIN, vol. 1, no. 2, Jul./Dez. 2014, pp.4-18, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/72850. Acessado 03 jun. 2021.

Uribe Tirado, Alejandro, e Castaño Muñoz, Wilson. “Information Literacy competency standards for Higher Education and their correlation with the cycle of knowledge Generation”. Liber Quarterly: The Journal of European Research Libraries, vol. 22, no. 3, 2012, pp. 213-239, https://liberquarterly.eu/article/view/10639/11427. Acessado 19 out. 2022.

Valentim, Marta Lígia Pomim. Métodos qualitativos de pesquisa em ciência da informação. Polis, 2005.

Vianna, Bárbara Ieger, e Caregnato, Sônia Elisa. “Modelos de diagnóstico institucional para implementação de programas de competência em informação em bibliotecas universitárias”. Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 27, no. 2, 2022, pp. 242-267 https://brapci.inf.br/index.php/res/v/203872. Acessado 31 de out. 2022.

Vitorino, Elizete Vieira, e Piantola, Daniela. “Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados”. Ciência da Informação, vol. 38, no. 3, Set./Dez. 2009, pp. 130-141, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236. Acessado 10 jul. 2021.

Vitorino, Elizete Vieira, e Piantola, Daniela. “Dimensões da competência informacional (2)”. Ciência da Informação, vol. 40, no. 1, Jan./Abr. 2011, pp. 99-110, http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328. Acessado 10 jul. 2021.

Vuorikari, Riina, et al., “DigComp 2.2: the digital competence framework for citizens: with new examples of knowledge, skills and attitudes”. Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/115376. Acessado 22 out. 2022.

Webber, Sheila, and Johnston, Bill. “Perspectives on the information literate university”. Focus, vol. 33, no. Winter, 2004, pp. 33-35, https://bit.ly/3OUymCC. Acessado 08 nov. 2022.

Published

2023-02-25

How to Cite

Almeida, Eliéte Ribeiro, and Marta Leandro da Mata. “Information Literacy Actions or Programs in Brazilian University Libraries”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Feb. 2023, p. e023012, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023012.