Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004Keywords:
Information literacy, Vocational Education and Training, Information Literacy MultipliersAbstract
It aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education.
Downloads
References
American Association of School Libraries e Association for Educational Communication and Technology. Information Power: building partnerships for learning, 1998.
American Library Association. Presidential Comitee on Information Literacy: final report, 1989, https://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acessado 29 nov. 2021.
Antunes, Ricardo. O privilégo da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital, 2. ed. rev. ampl., Boitempo, 2020.
Association of College and Research Libraries. Information literacy competency standards for higher education, 2000, https://alair.ala.org/bitstream/handle/11213/7668/ACRL%20Information%20Literacy%20Competency%20Standards%20for%20Higher%20Education.pdf?sequence=1. Acessado 29 nov. 2021.
Belluzzo, Regina Célia Baptista. A Competência em Informação no Brasil: cenários e espectros. ABECIN, 2018. http://labds.eci.ufmg.br:8080/bitstream/123456789/83/1/BELLUZZO.%20A%20compet%C3%AAncia%20em%20informa%C3%A7%C3%A3o%20no%20Brasil%20cen%C3%A1rios%20e%20espectros.pdf. Acessado 29 nov. 2021.
Bertúlio, André Luiz de Araújo. Estudo e formação de multiplicadores em competência em informação, 2012. Universidade de Brasília, Dissertação de Mestrado. https://repositorio.unb.br/handle/10482/12159. Acessado 29 nov. 2021.
Brasil. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio: documento base. Ministério da Educação, 2007. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acessado 21 nov. 2021.
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. “Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional”. Diário Oficial da União, 23 de dezembro de 1996, www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acessado 29 nov. 2021.
Brasil. Resolução CNE/CP n. 1, de 1 de janeiro de 2021. “Define as Diretrizes Curriculares Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica”. Diário Oficial da União, 06 de janeiro de 2021, https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578#:~:text=%C2%A7%201%C2%BA%20Os%20cursos%20de,totalizar%C3%A1%2C%20no%20m%C3%ADnimo%2C%203.000%20(. Acessado 29 nov. 2021.
Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman. Competência em Informação na UFPR TV: a inter-relação entre informação, conhecimento e comunicação, 2014. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Tese de Doutorado. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/110778/000799430.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado 29 nov. 2021.
Dudziak, Elisabeth Adriana. “O bibliotecário como agente de transformação em uma sociedade complexa: integração entre ciência, tecnologia, desenvolvimento e inclusão social”. PontodeAcesso, vol. 1, no. 1, Jun. 2007, pp. 88-98. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/86247. Acessado 29 nov. 2021.
Moura, Dante Henrique. “Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração”. Holos, vol. 2, 2007, pp. 4-30. https://www.redalyc.org/pdf/4815/481549273001.pdf. Acessado 29 nov. 2021.
Pereira, Ana Paula; Miranda, Ana Maria Mendes; Alcará, Adriana Rosecler. “O bibliotecário e as habilidades para a formação da competência em informação de pais surdos.”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 17, no. esp., pp. 1-19. https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/download/1648/1296. Acessado 10 out. 2018.
Ramos, Marise. “A educação dos trabalhadores e a utopia da plena formação humana”. Temas de Ensino Médio: formação. EPSJV, 2006. pp 11-26. https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l52.pdf. Acessado 29 nov. 2021.
Santos, Camila Araújo dos. Competência em informação na formação básica dos estudantes da Educação Profissional e Tecnológica, 2017. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Tese de Doutorado. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/150036/santos_ca_dr_mar.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acessado 29 nov. 2021.
Silva, Carlos Robson Souza da Silva. “Modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica”. Competência em informação na Educação Profissional e Tecnológica. Carlos Robson Souza da Silva et al. IFCE, 2021. pp 195-234. https://www.researchgate.net/publication/359270262_COMPETENCIA_EM_INFORMACAO_NA_EDUCACAO_PROFISSIONAL_E_TECNOLOGICA_NOTAS_DE_UM_PROJETO_DE_PESQUISA/link/62324393d37dab4f96e9381d/download. Acessado 29 nov. 2021.
Silva, Carlos Robson Souza da. Competência em informação na educação profissional e tecnológica: uma análise das habilidades informacionais nas práticas de ensino e aprendizagem, 2019. Universidade Federal do Ceará, Dissertação de Mestrado. http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/49717/1/2019_dis_crssilva.pdf. Acessado 29 nov. 2021.
Spudeit, Daniela. “Proposta de um programa de desenvolvimento de Competência em Informação para alunos do ensino profissional”. Ciência da Informação em Revista, vol. 2, no. 2, Maio/Ago. 2015, pp. 67-77. Acessado 29 nov. 2021.
Zurkowski, Paul. The information service environment: relationships and priorities. NCLIS, 1974. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acessado 29 nov. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos Robson Souza da Silva, Luciane de Fátima Beckman Cavalcante, Adriana Rosecler Alcará
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.