Information literacy education and the continuing education of multipliers in the Vocational Education and Training Context

Authors

  • Carlos Robson Souza da Silva Unuversidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Luciane de Fátima Beckman Cavalcante Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Adriana Rosecler Alcará Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004

Keywords:

Information literacy, Vocational Education and Training, Information Literacy Multipliers

Abstract

It aims to discuss the concept of Information Literacy in Vocational Education and Training, to reflect on the educational role of Information Literacy multipliers and to point to the possibility of training multipliers based on a model of Information Literacy in Vocational Education and Training. This is a literature review, from which authors were selected who offered theoretical arguments to achieve the proposed objectives. Conceptualizes Information Literacy in Vocational Education and Training and Multipliers of Information Competence. It presents the Information Literacy in Vocational Education and Training Model by Silva (2021) and discusses the possibility of its use in the training of multipliers. It ends by pointing to the fact that the process of continuing education makes it easier for information professionals to implement Information Competence actions while at the same time understanding and apprehending the history, philosophy and dynamics of Vocational Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Robson Souza da Silva, Unuversidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doctorate student by PPGCI/UEL

  • Luciane de Fátima Beckman Cavalcante, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doutora em Ciência da Informação e Docente no PPGCI/UEL

  • Adriana Rosecler Alcará, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doutora em Psicologia e Docente no PPGCI/UEL

References

American Association of School Libraries e Association for Educational Communication and Technology. Information Power: building partnerships for learning, 1998.

American Library Association. Presidential Comitee on Information Literacy: final report, 1989, https://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acessado 29 nov. 2021.

Antunes, Ricardo. O privilégo da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital, 2. ed. rev. ampl., Boitempo, 2020.

Association of College and Research Libraries. Information literacy competency standards for higher education, 2000, https://alair.ala.org/bitstream/handle/11213/7668/ACRL%20Information%20Literacy%20Competency%20Standards%20for%20Higher%20Education.pdf?sequence=1. Acessado 29 nov. 2021.

Belluzzo, Regina Célia Baptista. A Competência em Informação no Brasil: cenários e espectros. ABECIN, 2018. http://labds.eci.ufmg.br:8080/bitstream/123456789/83/1/BELLUZZO.%20A%20compet%C3%AAncia%20em%20informa%C3%A7%C3%A3o%20no%20Brasil%20cen%C3%A1rios%20e%20espectros.pdf. Acessado 29 nov. 2021.

Bertúlio, André Luiz de Araújo. Estudo e formação de multiplicadores em competência em informação, 2012. Universidade de Brasília, Dissertação de Mestrado. https://repositorio.unb.br/handle/10482/12159. Acessado 29 nov. 2021.

Brasil. Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio: documento base. Ministério da Educação, 2007. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acessado 21 nov. 2021.

Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. “Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional”. Diário Oficial da União, 23 de dezembro de 1996, www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acessado 29 nov. 2021.

Brasil. Resolução CNE/CP n. 1, de 1 de janeiro de 2021. “Define as Diretrizes Curriculares Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica”. Diário Oficial da União, 06 de janeiro de 2021, https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578#:~:text=%C2%A7%201%C2%BA%20Os%20cursos%20de,totalizar%C3%A1%2C%20no%20m%C3%ADnimo%2C%203.000%20(. Acessado 29 nov. 2021.

Cavalcante, Luciane de Fátima Beckman. Competência em Informação na UFPR TV: a inter-relação entre informação, conhecimento e comunicação, 2014. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Tese de Doutorado. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/110778/000799430.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado 29 nov. 2021.

Dudziak, Elisabeth Adriana. “O bibliotecário como agente de transformação em uma sociedade complexa: integração entre ciência, tecnologia, desenvolvimento e inclusão social”. PontodeAcesso, vol. 1, no. 1, Jun. 2007, pp. 88-98. https://brapci.inf.br/index.php/res/download/86247. Acessado 29 nov. 2021.

Moura, Dante Henrique. “Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração”. Holos, vol. 2, 2007, pp. 4-30. https://www.redalyc.org/pdf/4815/481549273001.pdf. Acessado 29 nov. 2021.

Pereira, Ana Paula; Miranda, Ana Maria Mendes; Alcará, Adriana Rosecler. “O bibliotecário e as habilidades para a formação da competência em informação de pais surdos.”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 17, no. esp., pp. 1-19. https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/download/1648/1296. Acessado 10 out. 2018.

Ramos, Marise. “A educação dos trabalhadores e a utopia da plena formação humana”. Temas de Ensino Médio: formação. EPSJV, 2006. pp 11-26. https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l52.pdf. Acessado 29 nov. 2021.

Santos, Camila Araújo dos. Competência em informação na formação básica dos estudantes da Educação Profissional e Tecnológica, 2017. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho, Tese de Doutorado. https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/150036/santos_ca_dr_mar.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acessado 29 nov. 2021.

Silva, Carlos Robson Souza da Silva. “Modelo de Competência em Informação na Educação Profissional e Tecnológica”. Competência em informação na Educação Profissional e Tecnológica. Carlos Robson Souza da Silva et al. IFCE, 2021. pp 195-234. https://www.researchgate.net/publication/359270262_COMPETENCIA_EM_INFORMACAO_NA_EDUCACAO_PROFISSIONAL_E_TECNOLOGICA_NOTAS_DE_UM_PROJETO_DE_PESQUISA/link/62324393d37dab4f96e9381d/download. Acessado 29 nov. 2021.

Silva, Carlos Robson Souza da. Competência em informação na educação profissional e tecnológica: uma análise das habilidades informacionais nas práticas de ensino e aprendizagem, 2019. Universidade Federal do Ceará, Dissertação de Mestrado. http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/49717/1/2019_dis_crssilva.pdf. Acessado 29 nov. 2021.

Spudeit, Daniela. “Proposta de um programa de desenvolvimento de Competência em Informação para alunos do ensino profissional”. Ciência da Informação em Revista, vol. 2, no. 2, Maio/Ago. 2015, pp. 67-77. Acessado 29 nov. 2021.

Zurkowski, Paul. The information service environment: relationships and priorities. NCLIS, 1974. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acessado 29 nov. 2021.

Published

2023-01-14

How to Cite

Silva, Carlos Robson Souza da, et al. “Information Literacy Education and the Continuing Education of Multipliers in the Vocational Education and Training Context”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Jan. 2023, p. e023004, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023004.