Bioética islâmica e valores da globalização moderna: principais pontos de contato

Autores

  • Gamar Javadli Caucasus Muslims’ Board/National Academy of Sciences of Azerbaijan

DOI:

https://doi.org/10.5072/0101-3173.2024.v47.n3.pe0240087

Palavras-chave:

Hanafitas, Jafaritas, Transplante de órgão, Eutanásia, Aborto

Resumo

A bioética islâmica e os valores da globalização moderna colidem, à medida que as forças globais penetram nos países de maioria muçulmana, necessitando de uma integração ponderada, para promover a compreensão mútua. Esta investigação explora as perspectivas islâmicas sobre os avanços biomédicos para identificar áreas de convergência e divergência com os valores globalizados. Utilizando a análise teórica, a síntese, a comparação e a generalização, surgiram conclusões notáveis. Enquanto a globalização promove procedimentos médicos sem entraves, a bioética islâmica apresenta posições matizadas que refletem a falta de unidade do Islão. Os principais resultados mostraram que a bioética islâmica está em sintonia com os valores globais. em alguns procedimentos, como o transplante de órgãos e o aborto precoce, mas diverge em relação à reprodução assistida, à maternidade de substituição e à eutanásia ativa. devido a proibições morais. Em última análise, esta investigação realça a importância de uma integração gradual que respeite as tradições islâmicas, aliada à educação. para aumentar a compreensão e a abertura à evolução bioética. A navegação ponderada do intrincado nexo entre a globalização e a bioética islâmica pode permitir a prossecução de avanços médicos que afirmem a vida. sem sacrificar os valores fundamentais.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Gamar Javadli, Caucasus Muslims’ Board/National Academy of Sciences of Azerbaijan

    Caucasus Muslims’ Board, Baku – Republic of Azerbaijan; PhD, Department of Ethics, Institute of Philosophy and Sociology of the National Academy of Sciences of Azerbaijan, Baku – Republic of Azerbaijan. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6229-2860.

Referências

AL-DELAMI, A. Perspective of ethical issues and challenges of biotechnology in developing country. Malaysian Journal of Public Health Medicine, v. 22, n. 1, p. 242-251, 2022.

ALHAFMI, A. Justification for requiring disclosure of diagnoses and prognoses to dying patients in Saudi medical settings: a Maqasid Al-Shariah-based Islamic bioethics approach. BMC Medical Ethics, v. 23, n. 1, p. 54-71, 2022.

AL-MOWESLY, A. Association between organ donation awareness and willingness among Saudi university students. Journal of Public Health Research, v. 11, n. 2, p. 175-191, 2022.

ARAMESH, K. Normativity in Islamic bioethics. Advancing Global Bioethics, v. 14, n. 1, p. 13-29, 2020.

BAGHERI, A. End of life issues: An Islamic perspective. Philosophy and Medicine, v. 136, n. 1, p. 93-103, 2020.

BAHLU, R. Islamic law and legal Positivism. Rivista di Filosofia del Diritto, n. 5, v. 2, p. 245-266, 2016.

BOKEK, C. Underground gamete donation in Sunni Muslim patients. Journal of Religion and Health, v. 61, n. 4, p. 2905-2916, 2022.

CHAKRABORTY, R. A systematic review of religious beliefs about major end-of-life issues in the five major world religions. Palliative and Supportive Care, v. 15, n. 5, p. 609-622, 2017.

DAAR, A. Bioethics for clinicians: 21, Islamic bioethics. Canadian Medical Association Journal, v. 164, n. 1, p. 60-69, 2001

HARARI, U. N. 21 lessons for the 21st century. London: Vintage, 2019.

ISLAMIC CODE OF MEDICAL AND HEALTH ETHICS. 2005. Available at: https://applications.emro.who.int/docs/em_rc52_7_en.pdf. Accessed on: 25 Mar 2023

JAVADLI, G. The place of urbanization and the concept of the environment in Islamic bioethics. Humanitarian Balkan Research, v. 3, n. 3, p. 90-92, 2019.

MATTHEWS, Z. A review of the rulings by muslim jurists on assisted reproductive technology and reproductive tissue transplantation. Religions, v. 12, n. 9, p. 137-149, 2021.

MOHAMAD, M. Islamic moral judgement on abortion and its nursing applications: expository analysis. Enfermeria Clinica, v. 28, n. 1, p. 212-216, 2018.

MUKHAMEDOVA, Z. M. Applied Islamic bioethics: transnational experience of ethical and legal issues. Sakharov Readings 2021: Environmental Problems of the XXI Century, v. 5, n. 1, p. 76-79, 2021.

OBEIDAT, A. The struggle for clinical ethics in Jordanian Hospitals. Journal of Bioethical Inquiry, v. 16, n. 3, p. 309-321, 2019.

OSMAR, A. Abortion laws in Muslim countries: modern reconfiguration of pre-modern logic. Muslim World Journal of Human Rights, v. 19, n. 1, p. 19-52, 2022.

SAFARPOUR, H. Attitude of nurses towards euthanasia: A cross-sectional study in Iran. International Journal of Palliative Nursing, v. 25, n. 6, p. 274-282, 2019.

SHABANA, A. Foundations of the consensus against surrogacy arrangements in Islamic law. Islamic Law and Society, v. 22, n. 2, p. 82-113, 2015.

SIRAJ, M. How a compensated kidney donation program facilitates the sale of human organs in a regulated market: the implications of Islam on organ donation and sale. Philosophy, Ethics, and Humanities in Medicine, v. 17, n. 1, p. 739-748, 2022.

SONG, L. Identifying the fourth generation of human rights in digital era. International Journal of Legal Discourse, v. 7, n. 1, p. 83-111, 2022.

YAKIN, A. Active euthanasia in the perspective of Islamic continuity: a review of Islamic law. Samarah, v. 4, n. 1, p. 24-62, 2020.

Received: 02/06/2023 - Approved: 27/10/2023 - Published: 27/02/2024

Publicado

23-02-2024

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Bioética islâmica e valores da globalização moderna: principais pontos de contato. (2024). Trans/Form/Ação, 47(3), e0240087. https://doi.org/10.5072/0101-3173.2024.v47.n3.pe0240087