This is an outdated version published on 2024-06-14. Read the most recent version.

THE PARALYMPIC REFERENCE CENTER AT THE SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION AND DANCE - SPED: A CASE STUDY

Authors

  • Glauber Henrique de Almeida Souza Universidade Federal de Goiás
  • Vanessa Helena Santana Dalla Déa Docente da Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2024.v25n1.p101-122

Keywords:

Paralympic Reference Center, People with disabilities, Paralympic sports

Abstract

The present study aims to analyze the benefits that the Paralympic Reference Center (CRP) has provided for people with disabilities who engage in swimming through this project. The study was conducted through data collection, including semi-structured interviews and field diaries, carried out at one of the CRP's nuclei in Goiânia, located at the Federal University of Goiás-UFG. Eight students participated in the interviews, comprising four males and four females, along with some of their guardians who responded. Through guiding open-ended questions designed to allow them to express their opinions freely and subjectively, the study aimed to understand their perception of well-being and health, and whether participation in the project brought benefits in these areas. After analyzing the information obtained, it was possible to perceive that sports practices for people with disabilities not only help with physical issues but also emotional and social ones. In this sense, it can be concluded that a welcoming environment makes a significant difference during the teaching and learning process of Paralympic sports.

Received: 2024/03/12

Reformulated: 2024/05/07

Accepted: 2024/05/07

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, A.; BRANDT, R. A psicologia do esporte aplicada a atletas portadores de necessidades especiais: reflexões epistemológicas, filosóficas e práticas. Revista digital, Buenos Aires, v. 13, n. 121, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/EDUCACAO_FISICA/artigos/ANDRADE_ALEXANDRO.pdf. . Acesso em: 07 maio 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei 11.438/2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11438compilado.htm. Acesso em: 15 out. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em 15 out. 2022.

BRASIL. Lei 10.264/2001. Disponível em: http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%2010.264-2001?OpenDocument. Acesso em: 15 out. 2022.

CÂMARA, R. H. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais, Rev. Interinst. Psicol., Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 179-191, jul. 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202013000200003&lng=pt&nrm=iso . acesso em: 17 dez. 2022.

CARDOSO, V. D.; BASTILHA, R.R.; NICOLETTI, L. P. Imigrantes venezuelanos com deficiência: O Festival Paralímpico como facilitador no acesso à saúde. Saúde e Desenvolvimento Humano, [s. l.], 28 jun. 2021. DOI http://dx.doi.org/10.18316/sdh.v10i2.8128. Acesso em: 14 dez. 2022.

CENTRO PARALÍMPICO BRASILEIRO. Coordenação dos Centros de Referência do CPB. Projeto centros de referência: Manual de Procedimentos. São Paulo, 10 ago. 2019. Disponível em: https://www.cpb.org.br/conteudo/detalhe/39/centro-de-referencia. Acesso em: 23 out. 2022.

DALLA DÉA, V. H. S.; ROCHA, C. Visibilidade do esporte e atleta paralímpico. Goiânia: UFG, 2019.

DIAS, N. F.; PRADO JÚNIOR, M. V. do. Natação adaptada: análise da função pulmonar de pessoas com deficiência. Sobama, Marília, v. 17, n. 1, p. 25-30, 2016. DOI: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2016.v17n1.05.p25. Acesso em: 7 jan. 2023.

FREGOLENTE, G.; PRADO JUNIOR, M. V. do A Inclusão da natação na vida da pessoa com deficiência: uma análise a partir da teoria ecológica do desenvolvimento. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 16, n. 1, 2015. DOI: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2015.v16n01.4969. Acesso em: 3 jan. 2023.

GARCIA, M. K.; JOARES, E. C.; SILVA, M. A.; BISSOLOTTI, R. R.; OLIVEIRA, S.; BATTISTELLA, L. R. Conceito Halliwick inclusão e participação através das atividades aquáticas funcionais. Acta Fisiátr. v. 19, n. 2, p. 142-50, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/actafisiatrica/article/view/103706. Acesso em: 3 jan. 2023.

GIL, M. E. A. Inclusão digital e inclusão social: o papel da acessibilidade. In: OMOTE, Sadao. (org.). Inclusão: intenção e realidade. Marília: Fundepe, 2004. p. 159-166. DOI: https://doi.org/10.36311/2004.85-98176-02-8.p159-166. Acesso em: 2 de jan. 2023.

GRASSELI, S. de M.; PAULA, A. H. Aspectos teóricos da atividade aquática para deficientes. Revista Digital, 2002. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd53/aquat.htm#google_vignette, Acesso em: 7 jan. 2023.

LABRONCI, R. H. D. D. et al. Esporte como fator de integração do deficiente físico na sociedade. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, v. 58, n. 4, p. 1092-1099, dez. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0004-282X2000000600017. Acesso em: 6 jan. 2023.

MAYER, S. M.; DA CUNHA TRINDADE, L. V.; ELESBÃO, H.; BORFE, L. Projeto Piracema - natação para pessoas com deficiência: um relato de experiência. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 343–348, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p343. Acesso em: 2 jan. 2023.

NAZAR, T. P.; GOMES NASCIMENTO, L. C.; P. SCHULLER, J. A.; LOBO BITTAR, C. M.; MARQUES TONELLO, M. G. O ensino na natação: Utilização de tutores para treinos em atletas com deficiência física. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 38- 57, 2019. DOI: 10.36524/dect.v6i04.178. Acesso em: 2 jan. 2023.

PEREIRA, V. de A.; GARCEZ, E. M. Aspectos emocionais da paralisia cerebral na natação adaptada. EFDeportes.com. Revista Digital. Buenos Aires, v. 15, n. 148, set. 2010. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd148/paralisia-cerebral-na-natacao-adaptada.htm. Acesso em: 5 jan. 2023.

ROCHA, J. P. da S.; NICOLETTI, L. P., SANTOS NETO, S. C. dos; CARDOSO, V. D. Projeto centro de referência paralímpico de Roraima: contribuições para a iniciação paralímpica. Revista Extensão & Cidadania, v. 9, n. 15, p. 64-73, 2021. https://doi.org/10.22481/recuesb.v9i15.8630

SANTOS, F. M. dos. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 383-387, 2012. DOI: 10.14244/%19827199291. Acesso em: 18 dez. 2022.

YIN, R. K. Estudo de caso: desenho e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 1994.

Published

2024-06-14

Versions

How to Cite

SOUZA, Glauber Henrique de Almeida; DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana. THE PARALYMPIC REFERENCE CENTER AT THE SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION AND DANCE - SPED: A CASE STUDY. JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY FOR ADAPTED MOTOR ACTIVITY, Marília, SP, v. 25, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/15734.. Acesso em: 21 nov. 2024.