PERCEPTIONS ABOUT INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION OF A PERSON WITH DISABILITIES AND HIS FAMILIES: A CASE STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2023.v24n2.p280-297

Keywords:

Adapted Motor Activity, Physical Education, Inclusion, Physical Disability

Abstract

The objective of this study was to analyze perceptions regarding participation in physical education of a student with a disability and his family member. A semi-structured interview script was used for data collection. The study included an individual with a physical disability who recently attended school, along with their mother. As a result, it was possible to identify, through the reports, the student’s participation in most activities, contributing to the improvement of relationships with your classmates, as well as the development of a sense of belonging and autonomy. Reports indicated that participation in physical education classes developed independence and reduced family overprotection. Regarding the discipline of physical education, participants highlighted the importance of teacher preparation and adaptation of activities to ensure the participation of all students as essential factors for active engagement. Thus, active participation in physical education classes correlates with the student’s inclusion, promoting his autonomy and self-esteem, enhancing his social relationships, and improving his quality of life.

Received: 2023/09/07

Reformulated: 2023/11/23

Accepted: 2023/11/24

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, J.P; DUARTE, E. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Rev. bras. educ. espec. Bauru - SP, v. 11, n. 2, 2005.

ALTMANN, H. Educação física escolar: relações de gênero em jogo. v. 11, São Paulo: Cortez, 2015.

ALMEIDA, M.A.B; GUTIERREZ, G.L; MARQUES, R. Qualidade de vida: definição, conceitos e interfaces com outras áreas de pesquisa. 1ª ed. São Paulo: Godoi Trigo, 2012.

ALVES, M.L.T; DUARTE, E. A percepção dos alunos com deficiência sobre sua inclusão nas aulas de Educação Física escolar: um estudo de caso. Rev. Bras. Educ. Física e Esporte, São Paulo, v. 28, n. 2, Apr-Jun, 2014.

ALVES, M.L.T; FIORINI, M.L.S; Como promover a inclusão nas aulas de educação física? A adaptação como caminho. Rev. Assoc. Bras. Ativ. Mot. Adapt., Marília, v.19, n.1, p. 03-16, Jan./Jun., 2018.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 136 f., 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf

BONETI, R.V.F. A Escola como lugar de integração (ou segregação) das crianças portadoras de deficiência intelectual. Rev. Educação em Questão, Rio Grande do Norte, v. 6, n. 1, p. 112-127, 1996.

BRASIL.MEC. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

BRASIL. Lei nº 13.146, Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência. Diário Oficial da União, Brasília, 7 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRACHT, V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Rev. Movimento, Porto Alegre, v. 6, n. 12, 2000

BROTTO, A.M; ROSANELI, C.F; PILOTO, R.F. Identificação e pertencimento: a importância de construir laços que aproximam pessoas com doenças raras. Rev. Apae Ciência. Brasília, v. 13, nº 1, p. 13-16, 2020.

BIDUSKI, G.M; LUNARDI, M.; ROSSATO, M; BERTOLI, J; FREITAS, C.R; SERON, B.B. Barreiras e facilitadores percebidos por pessoas com deficiência praticantes de esportes. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 39, p. 1-13, 2021.

CARDOSO, V.D; PALMA, L.E; ZANELLA, A.K. A motivação de pessoas com deficiência para a prática do esporte adaptado. Revista Digital - Buenos Aires. Ano 15, n. 146, 2010. Disponível em: https://efdeportes.com/efd146/a-motivacao-para-esporte-adaptado.htm

CHACON, M.C.M. Aspectos relacionais, familiares e sociais da relação pai-filho com deficiência física. Revista Brasileira de educação especial. Marília ,v.17, n. 3, 2011.

DARIDO, S.C. Ensinar/aprender educação física na escola: influências, tendências e possibilidades. In: DARIDO, S.C.; MAITINO, E. M. (Org.). Pedagogia cidadã: Cadernos de formação: Educação Física. São Paulo: UNESP, 2004.

FARQUHAR, M. Definitions of quality of life: a taxonomy. Journal of Advanced Nursing, v.22, p.502- 508, 1995

FIGUEIREDO, P.RP; MANCINI, M.C; BRANDAO, M.B. Vai jogar? Fatores que influenciam a participação de adolescentes com paralisia cerebral na Educação Física Escolar. Rev. Movimento, Porto Alegre, v. 24, 2019

FONSECA, M.P.S; CARDOZO, L.F. Processos de inclusão/exclusão: percepções sobre a educação física escolar infantil. Cadernos de aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2021

GASPARY, F.L; PALMA, L.E. Educação Física e inclusão: perspetivas a partir da percepção de alunos com deficiência. 31 f. Especialização (Especialização em educação física escolar), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ª ed. São Paulo: Ed. Atlas, 2010.

GOMES, R.T; GOMES, C.G. Inclusão escolar: carências e desafios da formação e atuação profissional. Rev. Educação Especial, Santa Maria, v. 26, n. 45, p. 109-123, 2013

HANSEL, A.F.; ZYCH, A.C; GODOY, M.A.B. Fundamentos da educação inclusiva. Paraná: Gráfica Unicentro, 2014. Disponível em: https://docplayer.com.br/20071549-Fundamentos-da-educacao-inclusiva.html

HARTMAN, C.M; BARROS, S,S,H; ANDRADE, M.L.S.S; NASCIMENTO, J.V; NAHAS, M.V; BARROS, M.V.G. Participação nas aulas de educação física e indicadores de atitudes relacionadas a atividade física em adolescentes. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 27, n. 4, p. 623-631, 2013.

HEREDERO, E.S. A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 32, n. 2, p. 193-208, 2010.

KRUG, H.N; KRUG, R.R; KRUG, M.M. Docência e inclusão: Os desafios e sentimentos de professores de educação física na educação básica. Revista de estudos aplicados em educação, São Caetano do Sul, v. 4, n. 7, 2019

KROEFF, P. A pessoa com deficiência e o sistema familiar. Revista Brasileira de Terapia de Família, Goiânia, v. 4, n. 1, p. 67-84, 2012

LAPLANE, A. Uma análise das condições para a implementação de políticas de educação inclusiva no Brasil e na Inglaterra. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 689-715, 2006.

LENHARD.G.R; MANTA, S.K; PALMA, L.E. A prática de atividade física na história de vida de pessoas com deficiência física. Revista educação física, UEM-Maringá, v. 23, n. 1, 2012

LIMA, F.J; SILVA, F.T.S. Barreiras Atitudinais: Obstáculos às pessoas com deficiência na escola. In: SOUZA, O.S.H(Org.). Itinerários da Inclusão escolar: Múltiplos olhares, saberes e práticas, Porto Alegre: Editora ULBRA, 2008

LOURENÇO, E. Conceitos e práticas para refletir sobre a educação inclusiva.1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016

MANTOAN, M.T.E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer?. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2003

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e educação. Bauru, v. 9, n. 2, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. rev. Unijuí, Ijuí, v. 2, 2011.

MORICONI, L.V. Pertencimento e identidade, 2014, 52 f., Dissertação (Trabalho de conclusão de curso de Pedagogia). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

MUNSTER, M.A.V. Inclusão de estudantes com deficiências em programas de educação física: adaptações curriculares e metodológicas. Revista da Sobama, Marília, v.14, n.2, p.27-34, 2013.

MONTEIRO, A.P.H; MANZINI, E.J. Mudanças nas concepções do professor do ensino fundamental em relação a inclusão após a entrada de alunos com deficiência em sua classe. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.14, n.1, p. 35-52, Jan.-Abr, 2008.

NACIF, M.F.P; FIGUEIREDO, D.H; NEVES, C.M; MEIRELLES; J.F.F; FIGUEIREDO, D.H; PEDRETTI, A; PEDRETTI, A; FERREIRA, M.E.C. Educação Física Escolar: Percepções dos alunos com deficiência. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 1, p. 111-124, Jan.-Mar., 2016

PALMA, L.E; LEHNHARD, G.R. Aulas de educação física e inclusão: um estudo de caso com a deficiência física. Revista Educação Especial, vol. 25, núm. 42, p. 115-126, 2012

PESSOA, M.P; A relação da pratica de atividade com a imagem e estima corporal de pessoas com deficiência física. 70 f. Dissertação (Mestrado em saúde, sociedade e endemias na Amazônia), Universidade Federal do Amazonas, Manaus - AM, 2020

RECHINELI, P.M; PORTO, E.T.R; MOREIRA, W.W. Corpos deficientes, eficientes e diferentes: uma visão a partir da educação física. Revista bras. educ. especial, v. 14, n. 2, 2008.

REGIS, R.C.L; KABENGELE, D.C. A pessoa com deficiência e o acesso a educação: uma política para equidade. Perspec. Dial.: Rev. Educ. e Soc., Naviraí, v. 5, n. 9, p. 3-18, 2018

SASSAKI, R. K. Inclusão: o paradigma do século 21. Revista Inclusão. v. 1, n.1, p.19-23, Brasília, 2005.

SEABRA JUNIOR, M.O. Estratégias de ensino e recursos pedagógicos para o ensino do aluno com deficiência visual na atividade física adaptada. 2008, 126 f. Dissertação (Tese de Doutorado em educação), Universidade Estadual Paulista, Marília, 2008.

SERON, B.B; ARRUDA, G.A; GREGUOL, M. Facilitadores e barreiras percebidas para a prática de atividade física por pessoas com deficiência motora. Rev. Bras Ciênc Esporte, v. 37, n. 3, p. 214-221, 2015.

SILVA, G.G; SILVEIRA, J.R; MARQUES, A.C. Inclusão, formação e educação física: uma análise nas perspectiva dos professores. Revista Pensar a prática, Goiás, v. 25, 2022.

SILVA, R.S; SILVA, I; SILVA, R.A; SOUZA, L; TOMASI, E. Atividade física e qualidade de vida. Rev. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, nº 2, p. 115-120, 2010.

SOUSA, I.V. Educação inclusiva no Brasil: História, gestão e políticas. Coleção Educação Inclusiva no Brasil, Jundiaí – SP, 2019

SOUTO, M.C.D; LIMA, M.G; SILVA, V.F; HENRIQUE, J. Integrando a Educação Física ao Projeto Político Pedagógico: perspectiva para uma educação inclusiva. Revista Motriz, Rio Claro-SP, v.16, n. 3, 2010.

TERRA, R.N; GOMES, C.G. Inclusão escolar: carências e desafios da formação e atuação profissional. Revista Educação Especial, Santa Maria, vol. 26, núm. 45,p. 109-123, 2013

VENCATO, L. da S.; WENDLING, M. I. A percepção da família sobre o desenvolvimento da autonomia nas pessoas com deficiência intelectual. Revista Universo Psi, Taquara, v. 1, n. 1, p. 1-25, 2019.

Published

2023-11-28

How to Cite

ZIBELL, João Vitor; LUCIANA ERINA PALMA. PERCEPTIONS ABOUT INCLUSIVE PHYSICAL EDUCATION OF A PERSON WITH DISABILITIES AND HIS FAMILIES: A CASE STUDY. JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY FOR ADAPTED MOTOR ACTIVITY, Marília, SP, v. 24, n. 2, p. 280–297, 2023. DOI: 10.36311/2674-8681.2023.v24n2.p280-297. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/15096.. Acesso em: 21 nov. 2024.