HANDBALL IN WHEELCHAIR FROM INITIATION TO THE GAME: TEACHING PROPOSAL

Authors

  • Beatriz Lucena Ramos Universidade de Brasilia
  • Rodrigo Rodrigues Gomes Costa Rede SARAH de Hospitais de Reabilitação, Brasília/DF

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n2.p271-280

Keywords:

Esportes para Pessoas com Deficiência, Atividade Motora Adaptada, Transferência de Experiência, Materiais de Ensino, Aprendizagem Compartilhada

Abstract

Wheelchair handball (WH) is an adapted sport which began in Brazil in 2005. Considering the variables of improvement of the modality, become relevant to the development of studies on WH. The aim of this study was to describe a proposal for teaching wheelchair handball from initiation of the sport to the competitive game. The present study used a descriptive methodology considering the evolution of the simple task to the most complex and theoretical model of the pedagogy of sport. The proposal involves the following steps: initial approach, person-wheelchair, person-wheelchair-ball and person-wheelchair-ball-person, contemplating the domains of human movement, multiple intelligences, psychological and philosophical aspects, social learning, in addition, the domain of health. The proposal presented may contribute to the development of the modality,  the adhesion of new practitioners and application to different age groups and skill levels, based on the theoretical models of motor learning and pedagogy of sport. In addition, it presented a practical application of these theoretical models, contributing to the maturation of the field of parasport pedagogy and not only of sport.

Received on: 2022/11/3-

Reformulated on: 2022/12/14

Accepted: 2022/12/14

Author Biography

  • Rodrigo Rodrigues Gomes Costa, Rede SARAH de Hospitais de Reabilitação, Brasília/DF

    Doutorando em Ciências do Movimento e Reabilitação na Universidade Federal de São Paulo, Mestre em Educação Física na Universidade de Brasília (2015), com Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e com Especialização em Musculação e Treinamento de Força pela Universidade de Brasília (2011). Atualmente é Professor de Educação Física do Centro Internacional de Neurociências e Reabilitação da Rede SARAH de Hospitais de Reabilitação, atuando principalmente na Reabilitação em Lesão Medular e nas modalidades esportivas de rugby em cadeira de rodas, halterofilismo e bocha.

References

CALEGARI, D.; GORLA, J. I.; ARAÚJO, P. F. Handebol em Cadeira de Rodas. Regras e treinamento. São Paulo: Phorte, 2010.

CALEGARI, D. R. Adaptação do Handebol para a Prática em Cadeira de Rodas. 2010.

BORGES, M. et al. Handebol em cadeira de rodas: fundamentos da modalidade. Conexões, v. 13, n. 3, p. 195-212, 2015.

CALHEIROS, D. D. S. et al. Quality of life and associated factors among male wheelchair handball athletes. Perceptual and Motor Skills, v. 128, n. 4, p. 1623-1639, 2021.

GORLA, J. I. et al. Iniciação ao treinamento do handebol em cadeira de rodas. Handebol em Cadeira de Rodas: regras e treinamento, p. 63-84, 2010.

DE LIRA, C. A. B. et al. Relationship between aerobic and anaerobic parameters and functional classification in wheelchair basketball players. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, v. 20, n. 4, p. 638-643, 2010.

CALEGARI, D. R.; GORLA, J. I.; CARMINATO, R. A;. Handebol Sobre Rodas. Anais do CONBRACE. Porto Alegre, 2005.

UGRINOWITSCH, H.; BENDA, R. N. Contribuições da aprendizagem motora: a prática na intervenção em educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, p. 25-35, 2011.

Paes, R. R.; Balbino, H. F. Pedagogia do esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

GALATTI, L. R. et al. Pedagogia do esporte: contextos, evolução e perspectivas para o esporte paralímpico na formação de jovens. Corpoconsciência, p. 38-44, 2015.

MELLO, A. G. de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & saúde coletiva, v. 21, p. 3265-3276, 2016.

THOLL, A. D. et al. Potências-limites no quotidiano da adesão à reabilitação de pessoas com lesão medular e suas famílias. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 29, 2020.

Published

2023-01-11