ADAPTED PHYSICAL EDUCATION IN COMICS: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n1.p53-64

Keywords:

Comics; Inclusion; Adapted Motor Activities; Disability

Abstract

This study suggests an educational possibility based on the relationship established between Adapted Physical Education (APE) and Comics. Your aim is to describe the use of comics in the development of sports for people with disabilities by Physical Education students in academic formation. This is a descriptive study with a qualitative approach, with experience report with students enrolled in APE discipline. It was presented to academics Comics, detailing: historicity, rules, notion of space and materials for the development of Paralympic modalities: Boccia, Goallbal and Sitting Volleyball. It could be observed that the proposal reformulated didactic and pedagogical situations due to the use of comics, expanding the possibilities of action in EFA, in addiction to expanding knowledge about the possibilities of people with disabilities.  

Received on: 2022/01/21

Reformulated on: 2022/02/09

Accepted: 2022/02/09

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Michel Sales Feitoza, Universidade Estadual de Roraima, UERR

    Graduado em Comunicação Social –UFRR.

    Licenciado em Educação Física – UERR.

  • Lucas Portilho Nicoletti, Universidade Estadual de Roraima, UERR

    Professor efetivo, Universidade Estadual de Roraima, UERR.

    Doutor em Educação - UNICAMP, SP

  • VINICIUS DENARDIN, Universidade Estadual de Roraima - UERR

    Doutor em Ciências do Movimento Humano - ESEF/UFRGS

References

AMORIM, M.; CORREDEIRA, R.; SAMPAIO, E.; BASTOS, T.; BOTELHO, M.. Goalball: uma modalidade desportiva de competição. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 10, n. 1, p. 221-229, 2010.

BETTI, M. Ensino de 1º. e 2º. graus: Educação Física para quê? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 13, n. 2, p. 282-7, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação. Inclusão: Revista da Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Secretaria de Educação Especial, v. 04. n 05. Brasília: SEESP, 2018.

________. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história, geografia. Secretaria de Educação fundamental. Brasília: MEC. SEF, 1997.

CAMPEÃO, M. Proposta de Ensino de Bocha para Pessoas com Paralisia Cerebral. Dissertação de Mestrado. UNICAMP, Campinas, 2002.

CARDOSO, V. D.; BASTILHA, R. R. Inclusão de alunos com necessidades especiais na escola: reflexões acerca da Educação Física Adaptada. EFDeportes.com, Revista Digital. v.15, n.146, 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd146/inclusao-de-alunos-com-necessidades-especiais.html. Acesso em: 10.09.2020.

COSTA, A. M.; SOUSA, S. B. Educação Física e Esporte Adaptado: História, Avanços e Retrocessos em relação aos Princípios da Integração/Inclusão e Perspectivas para o século XXI. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, v. 25, n. 3, p. 27-42, maio, 2004.

CARMO, A. A. Inclusão Escolar e a Educação Física: que movimentos são estes? Integração, v. 14, Edição Especial, Educação Física Adaptada, p. 6-13, 2002.

ECO - Educación y Comunicaciones. Manual de Comunicação: como usar os meios de comunicação em grupos. São Leopoldo: Sinodal, 1997.

FERNANDES, L. P.; MÜLLER, V. R. Exclusão e Inclusão Social: contribuições e experiências inclusivas na educação física. Curitiba: SEED/PR, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/ arquivos/949-4.pdf Acesso em: 19 abr. 2020.

GOMES, P. Da escrita à imagem: da fotografia à subjetividade. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 1996.

LIMA, S. M. T.; OLIVEIRA, A. A. B.; NAKADA, K. P. Bocha Adaptada: Fatores Motivacionais na Deficiência Física. EFDeportes.com, Revista Digital, Año 11, n.95, 2006. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd95/bocha.htm>. Acesso em 14 de jun.2020.

LUYTEN. S. M. B. O que é história em quadrinhos. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar- O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Editora Moderna, 2006.

MIRON, E. M.; COSTA, M. P. R. Voleibol Sentado: brincar e jogar na Educação Física escolar. São Carlos, EdUFSCar, 2013.

PICULLI, M. Entendendo a iniciação esportiva para o ensino do bocha paralímpico brasileiro. Dissertação de Mestrado. UNICAMP, Campinas, 2016.

PIZARRO, M. V.; JÚNIOR, J. L. A história em quadrinhos como recurso didático no ensino de indicadores da alfabetização científica nas séries iniciais. Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC; novembro 2009. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. 2009.

RODRIGUES, D. A Educação Física perante a Educação Inclusiva: reflexões conceptuais e metodológicas. Revista da Educação Física/UEM, v. 14, n. 1, p. 67-73, 2008.

SANCHOTENE, V. C., BATAGLION, G. A.; MAZO, J. Z. A iniciação esportiva no esporte paralímpico: o caso do voleibol sentado. Revista Argumentos, v.17, n.2, 2020.

SILVA, F. K. R.; SANTOS, D. N.; FUMES, N. L. F. Os professores de Educação Física Escolar e o Atendimento Educacional Especializado nas escolas públicas. Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 15, n. 2, p. 31, 36, 2014.

SILVA, A. G.; NICOLAU, R. B. F. Tiras em quadrinhos: um objeto de ensino e aprendizagem da oralidade presente na linguagem escrita. Temática. v.13, n.4, 2017.

SOUZA JÚNIOR, J. N. Imagem, narrativa e discurso da reportagem em quadrinhos de Joe Sacco Dissertação de Mestrado. UFSC, Florianópolis, SC, 2010.

TRIPP, A.; RIZZO, T.; WEBBERT, L. Inclusion in physical education: Changing the culture. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 78, n. 2, p.32-48, 2007.

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino In: RAMA, Angela.; VERGUEIRO, Waldomiro. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2010.

VELASCO, A.; SANTOS, S. M.; SOUZA, D. L. Os significados da prática do Goalball sob a ótica de atletas da modalidade. The Journal of the Latin American Socio-cultural Studies of Sport, v. 8, n. 1, p. 43-58. 2017

VELOSO, L. B. A cultura artística e as relações internacionais: reflexões trazidas pela obra ‘V de Vingança’. Graduação em Relações Internacionais, UFRR. Boa Vista, 2013.

WINNICK. J.. Educação Física e Esportes Adaptados. Barueri: Manole, 2004.

Published

2022-04-08

How to Cite

SALES FEITOZA, Michel; PORTILHO NICOLETTI, Lucas; VINICIUS DENARDIN. ADAPTED PHYSICAL EDUCATION IN COMICS: AN EXPERIENCE REPORT. JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY FOR ADAPTED MOTOR ACTIVITY, Marília, SP, v. 23, n. 1, p. 53–64, 2022. DOI: 10.36311/2674-8681.2022.v23n1.p53-64. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/12959.. Acesso em: 24 nov. 2024.