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INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER: AN ANALYSIS OF THE PUBLICATIONS OF CBCE BETWEEN 2009 AND 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n1.p195-216

Keywords:

Physical Education, Inclusion, Autism Spectrum Disorder, Adapted Motor Activity

Abstract

The present research, of qualitative perspective, has as goal to investigate the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the Physical Education classes at school from the analysis of the publications in the Inclusion and Difference Thematic Working Group (TWG) of the Brazilian Congress on Science and Sport and the International Congress on Sport Science, having as questions to investigate: the quantitative of researches referring to the ASD, its thematic, goals and contributions of works to the practice of the teacher in the inclusion process. The bibliographic research is bounded to the annals published between 2009 and 2019. The works selected were divided into three categories, being analyzed and presented with basis in the hermeneutics perspective. We concluded that the volume of works about the inclusion of students with ASD isn’t expressive yet and seems to be expanded over the years. The main highlighted contributions to the inclusive practices were: the teacher’s glance and sensitivity, the singularity of each student and the teaching strategies, which are fundamental to a decent, ethics and inclusive Physical Education.

Received on: 2020/06/30

Reformulated on: 2021/02/07

Accepted: 2021/02/09

Author Biographies

  • Renata dos Santos Silveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Possui graduação pelo Centro Universitário Plínio Leite (2011). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física escolar. Segunda Licenciatura em Pedagogia, em andamento Pós Graduação em : Educação Especial e Educação Inclusiva pela Faculdade Internacional Signorelli, concluída em 2017 Administração e Supervisão Escolar, pela universidade Cândido Mendes, concluída em 2012 Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, em andamento Curso de Formação de Alfabetizadores de Jovens e Adultos, Curso de Extensão na Universidade Federal do Rio de Janeiro, concluído em 2019

  • Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior, Instituto Benjamin Constant

    Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Mestre em Ciências da Atividade Física (UNIVERSO), Especialista em Docência no Ensino Superior (UCAM), em Docência no Ensino Básico com ênfase em Educação Física Escolar (CPII), em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (UFF), em Educação Física Escolar (UFF), em Educação Tecnológica (CEFET/RJ), e em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência (UFJF), Formado em Licenciatura Plena em Educação Física (UNISUAM). Atualmente é professor e pesquisador estatutário do Instituto Benjamin Constant, onde é coordenador do grupo de Estudos e Pesquisas "Cotidianos Escolares e Educação Especial: Corpo, Currículo e Inclusão" (GPCECI). Atua como professor colaborador na Pós-Graduação em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva da UFRJ e como professor a distância do curso de Licenciatura Plena em Pedagogia da UNIRIO/CEDERJ/UAB. Também é membro do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE) e do Grupo de Pesquisa Avaliação e Currículo (GEPAC) na UNIRIO.

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Published

2021-04-05 — Updated on 2021-06-20

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Revisão sistemática da literatura