ENSINO E APRENDIZAGEM DA OPERAÇÃO DE DIVISÃO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
DOI:
https://doi.org/10.36311/1984-1655.2024.v16n1.p5-29Keywords:
Division operation, First cicle, Teaching and learningAbstract
This article is an excerpt from the research entitled: Teaching division in the first cycle of Elementary Education: analysis of the pedagogical practices of teachers. The article in question seeks to understand how the pedagogical practices, developed by teachers who teach mathematics in the literacy cycle, allow students to understand the division operation. Through observations of school practices, analyzes were carried out in two dimensions: 1) interpretation of the activities proposed by the teachers; 2) interpretation of cognitive movements performed by children during classes. Cognitive theories are presented as theoretical basis, according to Piaget (1977, 1995, 1999) and Vergnaud (2009). The results indicate that the teaching division, in the literacy stage, needs to consider aspects of child development and prioritize the development of the mathematical logical reasoning presented by the children in the performance of school activities.
Downloads
References
CARRAHER, D. Relações entre razão, divisão e medida. In: SCHILIEMANN, A; CARRAHER, D. A compreensão de conceitos aritméticos: ensino e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 1998.
KAMII, C.; HOUSMAN, L. B. Crianças pequenas reinventam a aritmética: implicações da teoria de Piaget. Trad. Cristina Monteiro. 2.ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
MAGINA, S.; SANTOS, A.; MERLINE, V. Quando e como devemos introduzir a divisão nas séries iniciais do ensino fundamental? contribuição para o debate. Em Teia: Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana, v.1, n.1, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/issue/view/147. Acesso em: 31 jul. 2023.
NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
PIAGET, J. Abstração reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Trad. Fernando Becker e Petronilha Beatriz Gonçalves da Silva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
PIAGET, J. A tomada de consciência. Trad. Edson Braga de Souza. São Paulo: Melhoramentos, Ed da Universidade de São Paulo, 1977.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Trad. Maria Alice Magalhães D’Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva. 24.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.
VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Trad. Maria Lucia Faria Moro. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.