THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP AND THE EDUCATION IN MORAL VALUES AT SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.36311/1984-1655.2023.v15.n2.p214-239Keywords:
education in moral values; teacher-student relationship; school.Abstract
This article is configured as a theoretical essay, which aims to promote reflections on the themes: 1) What is and why educate in moral values, and 2) The importance of the teacher-student relationship in education in moral values at school. The interactionist theoretical-epistemological conception, and authors converging with the understanding that the construction of moral values is the result of social and cultural interactions, in different contexts and people, form the basis of the text. The analysis and discussion of the guiding themes emphasizes the importance and necessity of inserting education in moral values at school, given the environment of coexistence, socialization, relationships with different people, which characterizes this context, from the perspective that the Pedagogical Political Project assumes, as well as to cut across this content in the curricular proposal. In this sense, the teacher-student relationship assumes a place and role of importance. The styles and ways in which the teacher maintains and establishes moments of exchange with students, based on mutual respect and reciprocity, constitute a formative experience in the process of education in values. However, it is not only up to the teacher(s) to mobilize educational processes of this nature, but the collective of professionals, with students, families and society in general.
Keywords: education in moral values; teacher-student relationship; school.
Downloads
References
ALENCAR, Heloisa M.; DE MARCHI, Barbara F.; COUTO, Leandra L. M.; RO-MANELI, Mariana S.; LIMA, Mayara G. Educação em valores morais: Juízos de profissionais no contexto escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 2, n. 18, p. 255-264, maio/ago., 2014. Disponível em: https://www.sci-elo.br/j/pee/a/bjR5nZjp53T6R7VY44MS74f/?format=pdf Acesso em: 06 de abril de 2023.
ANSARI, A.; HOFKENS, T. L.; PIANTA, R. C. Teacher-student relationships across the first seven years of education and adolescent outcomes. Journal of Ap-plied Developmental Psychology. 71, 101-200, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101200
ARAGÃO, A. M. F.; MELO RAMOS, A. Convivência ética e formação de professores: novas práticas, sentidos e significados. Schème: Revista Eletrônica de Psi-cologia e Epistemologia Genéticas, v. 10, n. 2, p. 5-32, 2018. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/8620 Acesso em: 06 de abril de 2023.
BATISTA, A. P.; WEBER, L. N. D. Interação Professor-Aluno no Ensino Fundamental: Um Panorama De Estudos Nacionais. Cadernos de Pesquisa: Pensa-mento Educacional, Curitiba, v. 9, n. 23, p.188-208 set./dez. 2014. Disponível em: https://app.utp.br/cadernosdepesquisa/pdfs/cad_pesq_23/art_9.pdf Acesso em: 06 de abril de 2023.
BERRIOS-VALENZUELA, L; BUXARRAIS-ESTRADA, M. R. Educación en valores: análisis sobre las expectativas y los valores de los adolescentes. Revista Edu-cación y Educadores, vol. 16. n. 2. p. 244-264, maio/ago. 2013. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942013000200003 access on: 06 de abril de 2023.
BONI, A. La educación en valores como construcción de la personalidad moral. In. La educación en valores en la universidad: Los dilemas morales como herra-mienta de trabajo en los estudios científico-técnicos. GREVOL. Espanha: Servicio de Publicaciones de la UPV, 2006.
BRONZATTO, M.; CAMARGO, R. L. Moral e Afetividade em Piaget: Os “Movimentos Íntimos da Consciência” em O Juízo Moral na Criança. Schème. Volume 3 Número 5 – Jan-Jul/2010. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/in-dex.php/scheme/article/view/1969 Acesso em: 29 de março de 2023.
BUXARRAIS, M. R. A Formación del professorado en educación en valores. 4. ed. Spain: Editorial Desclée, 2010.
CABRAL, M. P. S.; SOARES, J. F. A relação professor-aluno na construção da identidade docente. Revista Docência do Ensino Superior, 11, 2021.
DEVRIES, R.; ZAN, B. A ética na educação infantil: o ambiente sócio moral na escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.
DRAKE, C. Foreword. In. Living values education: values-based atmosphere. Association for Living Values Education International, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra 1974.
KANT, I. Sobre a Pedagogia. Piracicaba: Unimep, 1996.
KOHLBERG, L. Psicología del desarrollo moral. Bilbao Spain: Desclée de Brou-wer, 1992.
LA TAILLE, Y. DE. A questão da indisciplina: ética, virtudes e educação. In. DEMO, P.; LA TAILLE, Y. DE; HOFFMANN, J. (Org.) Grandes pensadores em educação: o desafio da aprendizagem, da formação moral e da avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2001.
LA TAILLE, Y. DE. Moral e ética: Dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.
LA TAILLE, Y. DE. Formação ética: do tédio ao respeito de si. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LA TAILLE, Y. DE; MENIN, M. S. DE S. (Org´s). Crise de Valores ou Valores em Crise? Porto Alegre: Artmed, 2009.
LEPRE, R. M.; OLIVEIRA, J. Adolescência e construção da personalidade moral. Dialogia, São Paulo, 41, p. 1-15, 2022. DOI: https://doi.org/10.5585/41.2022.21333
LOVAT, T. Values Education and Quality Teaching: Two Sides of the Learning Coin. Values Education and Quality Teaching, 1–11, 2009.
MATTOS, A. R. et al. O cuidado na relação professor-aluno e sua potencialidade política. Estudos de Psicologia (Natal), v. 18, n. Estud. psicol. (Natal), 18(2), abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep sic/a/cdcyMnhCmdCH3KFmmwVvS4R/?lang=pt Acesso em: 29 de março de 2023.
MAZZINI, P. F. As práticas morais em uma escola democrática: um estudo do ambiente sociomoral. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. UNESP/Marília, 2018.
MENEGHETTI, F. K. O que é um Ensaio-Teórico? RAC, Curitiba, v. 15, n. 2, pp. 320-332, Mar./abr. 2011.
MORALES, A. A.; ROJAS, I. B.; HERNÁNDEZ, L. L. Educación en valores y formación del profesorado de secundaria: el caso de la UPV/EHU. Revista de cu-rrículum y formación del professorado. Vol. 23, n.03, jul/set, 2019. Available from: https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/11240 Acess on: 20 de março de 2023.
MORO, A.; VINHA, T. P.; MORAIS, A. Avaliação do clima escolar: construção e validação de instrumentos de medida. Cadernos de Pesquisa, v. 49, p. 312-334, 2019. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6151. Acesso em: 10 de março de 2023.
NODDINGS, N. The language of care ethics. Knowledge Quest; Chicago, Vol. 40, Ed. 5, 52-56, 2012.
OLIVEIRA, B. A construção da personalidade moral por meio de jogos de regras em estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica. UNESP/Bauru, 2021.
PAYÁ, M. Educación en Valores para una Sociedad Abierta y Plural: Aproximación Conceptual, Bilbao: Desclée de Brower, 1997.
PENA, A. C. Contribuições da psicologia para a relação professor-aluno. Fractal: Revista de Psicologia, v. 33, n. 2, p. 91-99, maio-ago. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/5792 Acesso em. 01 de março de 2023.
PIAGET, J. Os procedimentos da educação moral (1930). In. MACEDO, L. (Org.). Cinco estudos de educação moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.
PIAGET, J. O juízo moral na criança (1932). São Paulo: Summus, 1994.
PUIG, J. M. A construção da personalidade moral. São Paulo: Editora Ática, 1998.
QUEIROZ, S. S. DE.; RONCHI, J. P.; TOKUMARU, R. S. Constituição das regras e o desenvolvimento moral na teoria de Piaget: uma reflexão Kantiana. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 22, n. Psicol. Reflex. Crit., 2009 22(1), 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/hmsyMPBqJBQxS967GXsX3pS/abs-tract/?lang=pt Acesso em: 20 de março de 2023.
SANTOS, A. C. B. H. dos; TREVISOL, M. T. C. A escola e o desenvolvimento moral do aluno: concepções, práticas e desafios dos profissionais da educa-ção. Revista de Educação PUC-Campinas, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 19–29, 2016. DOI: 10.24220/2318-0870v21n1a2895. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2895. Acesso em: 8 abr. 2023.
SUARDI, C. D. Z.; BECKER, M. L. Afetividade e Construção do Sentimento de Respeito: O Ponto de Vista de Cuidadores em Núcleo de Abrigos Residenciais. Schéme. Volume 5 Número 2 – Ago-Dez/2013. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2013.v5n2.p52-80
THORNBERG, R. The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education. 24, 1791–1798, 2008.
TILLMAN, D. Values-based atmosphere. In. Living values education: values-based atmosphere. Association for Living Values Education International, 2021.
TREVISOL, M. T. C. A construção de valores na escola: com a palavra os professores do ensino fundamental (1ª a 4ª série). Anais 32ª Reunião da ANPED. GT 13: Caxambu, 2009a.
TREVISOL, M.T.C. Tecendo os sentidos atribuídos por professores do ensino fundamental ao médio profissionalizante sobre a construção de valores na escola. In.: LA TAILLE, Y. de; MENIN, M. S. De S. (Org). Crise de valores ou valores em crise? Porto Alegre: Artmed, 2009b, p.152-184.
VALLE, J. E.; WILLIAMS, L. C. DE A. Engajamento Escolar: Revisão de Literatura Abrangendo Relação Professor-Aluno e Bullying. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, n. Psic.: Teor. e Pesq., 2021 37, 2021. Disponível em: https://www.sci elo.br/j/ptp/a/4nzZsxzLbwkt3WMjhymxcKJ/ Acesso em: 02 de março de 2023.
VINHA, Telma; NUNES, Cesar Augusto Amaral; MORO, Adriano. Contempo-raneidade e a convivência democrática na escola. Schème – Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas. Volume 11 Número Especial/2019, p. 123-158. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2019.v11esp.06.p123
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.