Comparative analysis of the national curriculum guidelines for the dentistry courses in 2002 and 2021
DOI:
https://doi.org/10.36311/jhgd.v34.15830Palabras clave:
health education, educational evaluation, dentistryResumen
Introduction: faced with the challenge of training dental surgeons who are fit for the job market, especially the Unified Health System, the National Curriculum Guidelines were established in 2002 with the aim of organizing the curricula of undergraduate dentistry courses, which were updated in 2021.
Objective: a comparative analysis of the 2002 and 2021 National Curriculum Guidelines for dentistry courses, verifying their proposals’ theoretical and practical similarities and differences.
Methods: this is a qualitative, descriptive, and exploratory study, using documentary analysis of these guidelines.
Results: from the documentary analysis, six analytical categories were identified: Profile of the graduate; General and specific competencies; Contents for the training of the dental surgeon; Supervised curricular internship and course completion work; Pedagogical project and curricular organization; and Assessment. The 2021 National Curriculum Guidelines is more detailed and complete than the 2002 and strengthens mechanisms for improving and adapting dentistry courses in Brazil.
Conclusion: progress has been made with the inclusion of aspects such as permanent training for teachers, humanization in relationships, interprofessional and entrepreneurship, with the aim of providing training that meets the health needs of the Brazilian population.
Descargas
Referencias
Pessoa TRRF, Noro LRA. Caminhos para a avaliação da formação em Odontologia: construção de modelo lógico e validação de critérios. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2015 Jul [cited 2024 Mar 27];20(7):2277–90. Available from: https://www.scielo.br/j/csc/a/D796pVN778RQcwQjRN8PsRd/abstract/?lang=pt
Marly de Paula L, Barreto Bezerra AC. A estrutura curricular dos cursos de Odontologia no Brasil. Rev ABENO [Internet]. 2003 Feb 2;3(2):7–14. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1458
Fonseca EP. As Diretrizes Curriculares Nacionais e a formação do cirurgião-dentista brasileiro. J Manag Prim Health Care [Internet]. 2013 Jan 6;3(2):158–78. Available from: https://www.jmphc.com.br/jmphc/article/view/154
Toassi RFC, Souza JM de, Baumgarten A, Rösing CK. Avaliação curricular na educação superior em odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Rev ABENO [Internet]. 2014 May 10;12(2):170–7. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/120
da Silva Varela DS, Carvalho MMB, Barbosa MUF, da Silva IZF, Gadelha RRM, de Fátima Antero Sousa Machado M. Diretrizes Curriculares Nacionais e a Formação de Profissionais para o SUS. Rev Bra de Edu e Saude [Internet]. 2016 Oct 30 [cited 2024 Mar 27];6(3):39–43. Available from: https://gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/3928
Moraes JT, Lopes EMT. A formação de profissionais de saúde em instituições de ensino superior de Divinópolis, Minas Gerais. Trab educ saúde [Internet]. 2009 Nov [cited 2024 Mar 27];7(3):435–44. Available from: https://www.scielo.br/j/tes/a/yXcvtfqHt37Jyc5trRWMLdb/abstract/?lang=pt&format=html
Amâncio Filho A. Dilemas e desafios da formação profissional em saúde. Interface (Botucatu) [Internet]. 2004 Aug [cited 2024 Mar 27];8(15):375–80. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/ctDyP3jfgtTWycbDRvQsvXq/abstract/?lang=pt
ABMES. Resolução CNE/CES no 3/2002 [Internet]. ABMES - Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. [cited 2024 Mar 27]. Available from: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/705
Cavaca AG, Santos-Neto ET, Gomes MJ. A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espírito Santo. Trab educ saúde [Internet]. 2010 Oct [cited 2024 Mar 27];8(2):305–18. Available from: https://www.scielo.br/j/tes/a/bwxXJDmDNkDzmH6YfJ5Vrxz/abstract/?lang=pt
Pessoa TRRF, Noro LRA. Formação em Odontologia: desafios para o desenvolvimento docente e efetiva inclusão do Sistema Único de Saúde. Rev ABENO [Internet]. 2020 Apr 22;20(1):2–12. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/850
Brockveld L de SM, Venancio SI. Avanços e desafios na formação do cirurgião-dentista para sua inserção nas práticas de promoção da saúde. Physis [Internet]. 2020 Nov 9 [cited 2024 Mar 27];30(3):e300326. Available from: https://www.scielo.br/j/physis/a/RnwTb9Vt9RQSD5ssWbY3V3R/
Farias CML. ANÁLISE DO PROCESSO DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM NO CICLO PROFISSIONALIZANTE DO CURSO DE ODONTOLOGIA: PERCEPÇÃO DE DOCENTES E ESTUDANTES [Internet]. Universidade Federal do Espírito Santo; 2015. Available from: https://ccs.ufes.br/sites/ccs.ufes.br/files/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20de%20Mestrado-%20Cynthia%20Moura%20Louzada%20Farias.compressed.pdf
Galvão MHR, de Farias Morais HG, Forte FDS, de Morais Freitas CHS, de Brito GEG, Pessoa TRRF. Avaliação de um curso de Odontologia com base nas Diretrizes Curriculares Nacionais: um estudo seccional. Revista da ABENO [Internet]. 2022;22(2):1785–1785. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1785
ABMES. Resolução CNE/CES no 3/2021 [Internet]. ABMES - Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. [cited 2024 Mar 27]. Available from: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/705
Junior EBL, de Oliveira GS, dos Santos ACO, Schnekenberg GF. ANÁLISE DOCUMENTAL COMO PERCURSO METODOLÓGICO NA PESQUISA QUALITATIVA. CdF [Internet]. 2021 Apr 7 [cited 2024 Mar 27];20(44). Available from: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356
Peduzzi M, Agreli HF. Teamwork and collaborative practice in Primary Health Care. Interface (Botucatu) [Internet]. 2018 [cited 2024 Mar 27];22:1525–34. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/MR86fMrvpMcJFSR7NNWPbqh/?lang=en
Macau-Lopes MG. FORMAÇÃO EM ODONTOLOGIA NO BRASIL: HISTÓRIA, AVANÇOS E DESAFIOS NA MUDANÇA DO OLHAR E DAS PRÁTICAS EM SAÚDE. Revista Ciências e Odontologia [Internet]. 2021 Aug 1 [cited 2024 Mar 27];5(2):9–19. Available from: http://revistas.icesp.br/index.php/RCO/article/view/981
Diomede AM, Pasquinelli F, de Moraes RGB, Castro Pimentel A, Sendyk WR, Roman-Torres CVG. Entrepreneurship and management, what is the Dental student’s access to administrative tools? RSD [Internet]. 2020 Jul 6 [cited 2024 Mar 27];9(8):e304985801–e304985801. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5801
Ribeiro IL, Medeiros Júnior A. GRADUAÇÃO EM SAÚDE, UMA REFLEXÃO SOBRE ENSINO-APRENDIZADO. Trab educ saúde [Internet]. 2016 [cited 2024 Mar 27];14(1):33–53. Available from: https://www.scielo.br/j/tes/a/R9vgrwXDNF4CNRWygzFCJhm/abstract/?lang=pt
Rodrigues TDF, Costa BRN. O serviço social no programa de residência multiprofissional em atenção à saúde da Unifesp/SP. Serviço Social e [Internet]. 2011; Available from: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/sss/article/view/8634844
Kasper MJ, Alvarenga LFC, Schwingel G, Toassi RFC. Primary Care as a practice and learning setting in the education of physiotherapists in Brazil: the perception of students, professionals and users. Interface (Botucatu) [Internet]. 2021 Dec 17 [cited 2024 Mar 27];26:e210508. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/NckpVCwtQGjDf8yQTzwDP3y/?lang=en
De-Carli AD, Silva AD da M, Zafalon EJ, Mitre SM, Pereira PZ, Bomfim RA, et al. Integração ensino-serviço-comunidade, metodologias ativas e Sistema Único de Saúde: percepções de estudantes de Odontologia. Cad saúde colet [Internet]. 2019 Nov 28 [cited 2024 Apr 1];27(4):476–83. Available from: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/VLgs88ygzZM66B3DGsNw9kt/?lang=pt
Toassi RFC, Olsson TO, Lewgoy AMB, Bueno D, Peduzzi M. Ensino da graduação em cenários da atenção primária: espaço para aprendizagem interprofissional. Trab educ saúde [Internet]. 2020 Jun 19 [cited 2024 Apr 1];18(2):e0026798. Available from: https://www.scielo.br/j/tes/a/QsJJqQrDcq5cvqtGz4vhgNb/abstract/?lang=pt
Pessoa TRRF, Castro RD de, Freitas CHS de M, Reichert AP da S, Forte FDS. Formação em Odontologia e os estágios supervisionados em serviços públicos de saúde: percepções e vivências de estudantes. Rev ABENO [Internet]. 2018 May 24;18(2):144–5. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/477
Oliveira LML de, Barbosa LM, Rebelo HL, Coelho T, Godoy GP. Avaliação de matrizes curriculares frente às DCN para os cursos de graduação em Odontologia. Rev ABENO [Internet]. 2019 Jul 10;19(1):97–105. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1022680
Ferraz M AL, Falcão CAM, Pereira RM de S, Pinheiro COB, Nascimento EPA do, Moura MEB. Projeto pedagógico do Curso de Odontologia: conhecimento discente. Rev ABENO [Internet]. 2015 Aug 9;15(2):47–55. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/176
Baltazar MM de M, Moysés SJ, Bastos CCBC. Profissão, docente de odontologia: o desafio da pós-graduação na formação de professores. Trab educ saúde [Internet]. 2010 Oct [cited 2024 Apr 1];8(2):285–303. Available from: https://www.scielo.br/j/tes/a/mCSqZFMJCr7TJCJPvkcXjdf/
Oliveira Júnior AP de, Prata-Linhares MM, Karwoski AM. Formação docente no contexto brasileiro das Instituições Federais de Educação Superior. Ensaio: aval.pol.públEduc [Internet]. 2018 [cited 2024 Apr 1];26(98):52–90. Available from: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/NNPpvBhpy5zCY7ZHLhQTsVj
de Matos MS, Tenório RM. A avaliação como instrumento de aperfeiçoamento do ensino em odontologia. In: Avaliação educacional: desatando e reatando nós [Internet]. unknown; 2009 [cited 2024 Apr 1]. p. 123–53. Available from: https://www.researchgate.net/publication/361158674_A_avaliacao_como_instrumento_de_aperfeicoamento_do_ensino_em_odontologia
Franco L. Os Processos Formativos dos Professores dos Cursos de Graduação em Odontologia no Estado de Goiás e o Contexto de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais. 2010 Aug 16; Available from: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/b026f4c3-7bcf-474a-917b-1fbf6f66af0f
Gontijo LPT, Herval ÁM, Carcereri DL, Freitas SFT de. Aceitabilidade das metodologias ativas de ensino-aprendizagem entre discentes de odontologia. Rev Ibero-Am Estud Em Educ [Internet]. 2020 Aug 30;15(4):2023–48. Available from: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13693
Maciel MMSA, Silva KBN da, Melo JGA, Soares DM. Metodologia ativa aplicada ao ensino odontológico: um panorama nacional a partir de um estudo bibliométrico. Arch HEALTH Invest [Internet]. 2019 May 14;8(2). Available from: https://archhealthinvestigation.com.br/ArcHI/article/view/3218
Reul MA, Lima ED de, Irineu KDN, Lucas RS de CC, Costa EMM de B, Madruga RCR. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na graduação em Odontologia e a contribuição da monitoria - relato de experiência. Rev ABENO [Internet]. 2016 Jul 12;16(2):62–8. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/241
Noronha MCG, Vaz LB, Matos FTC, Falcão CAM, Monte TL, Floriano I. Trabalho de conclusão de curso de Odontologia: uma análise de perfil. Rev ABENO [Internet]. 2021 Apr 5;21(1):1151. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1151
Brito MRF de. O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Aval Rev Aval Educ Super (Camp) [Internet]. 2008 Nov;13(3):841–50. Available from: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/287
Silveira JLGC da, Garcia VL. Mudança curricular em Odontologia: significados a partir dos sujeitos da aprendizagem. Interface (Botucatu) [Internet]. 2015 [cited 2024 Apr 1];19(52):145–58. Available from: https://www.scielo.br/j/icse/a/hbQ4hdWJVXFBRmLhtj6d96r/?lang=pt
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Bortolini NCDC, Morigaki LH, Esposti CDD, Pacheco KTS
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.