The NITCHS and Education: dialogues about human formation and technlogy in the present days

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n01.03.p25

Keywords:

Technologies, Classroom, Person

Abstract

This article presents a problematization about the formation of teachers considering the need to think not only the role of technologies in the school environment but, and above all, the human value present in this relation. The use of mobile technologies alone is not the guarantee for the success expected in classrooms to happen, it takes more than that, motivation and proper training for teachers is essential. In addition to technical knowledge about the use of technological instruments, it is important that teachers consider that the current public of schools, known as digital natives, are part of a new configuration of students and respect their culture, history and social interaction should also be part of teacher training topics. For this, we conducted a research, using a research tool containing open questions to a group of high school students in order to identify how occur the activities in groups guided by the teacher as a home activity. The result shows that face-to-face interactions are still present and valued by digital natives, which helps to think pedagogical practices in which technologies are present.

Recebido em: 30/10/2019.
Aprovado em: 09/03/2020.

Author Biography

  • Sergio Vale da Paixão, Instituto Federal do Paraná

    Pós doutor em Letras (UEM); doutor em Psicologia pela UNESP; professor do IFPR - campus Jacarezinho.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.1995.

AGÊNCIA NACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES – ANATEL. Dados da quantidade de telefones no Brasil em abril de 2018: Disponível em: <http://www.teleco.com.br/ncel.asp> Acessado em: 05/04/2018.

ALMEIDA, L. S. Facilitar a Aprendizagem: Ajudar os estudantes a aprender e a pensar. Revista Psicologia Escolar e Educacional. Universidade do Minho, v.6, n. 2, p. 155-165, 2002.

BAKHTIN, Mikhail: Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2013.

BRUZZI, D. Ação institucional de avaliação sobre a disseminação de tecnologia educacional no projeto UCA - Um computador por Aluno Brasil – UFC, 2012.

______. Uso da tecnologia na educação, da história à realidade atual. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/sv/article/viewFile/42325/21309> Acesso em 17 mai. 2018.

COLL, C. O Construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.

COSTA, M. V. (org.) A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina. 2009.

DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault.Uma Trajetória Filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: NÒVOA, A. Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora. 2014. p. 93-124.

KILPATRICK, Willian Heard. Educação para uma sociedade em transformação. Petrópolis: Vozes, 2011.

MANSANO, S. R. V. Sujeito, subjetividade e modos de subjetivação na contemporaneidade. Revista de Psicologia da UNESP, Assis, v. 8, n. 2, p. 110-117, 2009.

MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG. 2002

MORAES, M. C. e NAVAS, J. M. B. Complexidade e Transdiciplinaridade em Educação. Rio de Janeiro: EditoraWak, 2010.

______. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus, 2011.

MORENO, M.; SASTRE, G. O significado afetivo e cognitivo das ações. In: ARANTES, V. A. (org.) Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003, p 87-106.

PAIXÃO, Sergio Vale da. Sentimentos na rede e educação: um estudo a partir das narrativas de jovens nas redes sociais. Curitiba: CRV, 2017.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2001. Disponivel em: <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20%E2%80%90%20Part1.pdf> Acessado em: 05/10/2016

______. Digital natives, digital immigrants. Disponível em:<https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf> Acesso em: 10. Mai. 2018.

ROSA, Rosemar. Trabalho docente: dificuldades apontadas pelos professores no uso das tecnologias. Disponível em: <http://revistas.uniube.br/index.php/anais/article/viewFile/710/1007> Acesso em: 21 mai. 2018.

SANTOS, J. F. O desafio de promover a aprendizagem significativa. Disponível em: http://www.juliofurtado.com.br/textodesafio.pdf. Acesso em: 16/02/15.

SANTOS, Reinaldo. EDUCAÇÃO, TicsE INCLUSÃO/EXCLUSÃO. Disponível em:<http://www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais14/arquivos/textos/Mesa_Coordenada/Trabalhos_Completos/Reinaldo_Santos.pdf> Acesso em: 24. mai. 2018

SIMIONATTO, I. Sociedade civil, hegemonia e cultura: a dialética gramsciana entre estrutura e superestrutura. In: BACCEGA, M.A (ORG.). Comunicação e culturas do consumo. São Paulo: Editora Atlas, 2008, p.88-104.

Sistema Integrado de Monitoramento Execução e Controle - SIEMC – MEC. Inovação e criatividade: na educação básica. Disponivel em: <http://simec.mec.gov.br/educriativa/detalhe.php?mapid=335>. Acesso em 14/05/2018.

SOUZA, Caroline N. M. de.A importância da mediação pedagógica transdisciplinar em EAD que se utiliza de imagens para a busca do conhecimento e da efetivação do aprendizado. Disponível em:<https://editora.unoesc.edu.br/index.php/visaoglobal/article/viewFile/624/285> Acesso em 24. Mai. 2018.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

WESTBROOK, Robert B.; TEIXEIRA , Anísio; ROMÃO, José E.; RODRIGUES, Verone L. (Orgs.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

Published

2020-04-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The NITCHS and Education: dialogues about human formation and technlogy in the present days. (2020). Educação Em Revista, 21(01), 25-40. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n01.03.p25