Emancipation of women, integral formation and contributions of musical expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.08.p103

Keywords:

Integral Formation, Genre, Women’s Human Rights, Musical Expression

Abstract

The central problem of the study is the condition of women in contemporary society. It is assumed that in a social context of regression in relation to the fundamental rights of the human person, the achievements of women are seriously threatened, making it necessary to resist and intervene in a qualified manner. The objective is to problematize the role of school education aimed at integral education and the emancipation of women, with emphasis on the contributions of musical expression. This is a bibliographical study and an analysis of experiences. The text contains: introductory part seeking to articulate issues of school culture, gender and musical expressions in the current context; a second part dealing with the historical achievements of feminist struggles and valuing the seriousness and necessity of gender studies with a view to the dignification of women; a third part about music as an artistic possibility in teaching and gender studies. Finally, it is concluded that the studies on gender with the artistic contributions, enhancing the music, make possible the sensitization towards humanization in the educational process, besides the awareness that, in order to change the social culture, it is necessary to emphasize the importance of knowledge to the historical learning of society.

Recebido em: 30/06/2019.
Aprovado em:10/11/2019.

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Author Biographies

  • Ana Laura Bonini Rodrigues de Souza, Centro Universitário Eurípedes Soares da Rocha de Marília

    Graduada em Direito pelo Centro Universitário Eurípedes Soares da Rocha de Marília (UNIVEM); mestranda em Educação (UNESP, Marília). 

  • Mariane dos Santos Gomes, Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Marília

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, câmpus de Marília (2013 - 2017). Membro do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID- Projeto Interdisciplinar EJA- Educação de Jovens e Adultos- Unesp de Marília (2014 - 2017). Trabalho de Conclusão de Curso apresentado: 'Os Sons e a Apropriação Musical na Educação Infantil: Um estudo Introdutório'. Atualmente aluna bolsista CAPES de mestrado do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Câmpus de Marília, integrante do Grupo de Pesquisa "GP FORME - Formação do Educador".

  • Vandeí Pinto da Silva, Universidade Estadual Paulista - UNESP, campus de Marília

    Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade Salesiana (1986), especialização em Metodologia do Ensino pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1988), mestrado em Educação pela UNESP (1993) e doutorado em Educação pela UNESP (1998). Desenvolveu estágio de Pós Doutorado no PPGE da Universidade Federal de Uberlândia (2017-2018). Atualmente é professor assistente doutor junto ao Departamento de Didática e ao Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP, campus de Marília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem e Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia, ensino médio, humanização, interdisciplinaridade e formação docente. Coordenou o subprojeto Filosofia PIBID/CAPES por quarto anos. Atuou como coordenador de gestão de processos educacionais do Projeto PIBID/CAPES da UNESP de 2014 a 2016. Foi contemplado no Edital Visita Docente ao Exterior (2014) financiado pela PROPG e PROGRAD da UNESP referente ao Programa Graduação Inovadora, em convênio com a Academia de Versailles, Paris.

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Published

2020-03-17

How to Cite

Gomes, M. dos S., & Silva, V. P. da. (2020). Emancipation of women, integral formation and contributions of musical expression (A. L. B. R. de Souza , Trans.). Educação Em Revista, 21, 103-120. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.08.p103

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