The methodology of the program a união faz a vida: the protagonism in the first childhood

Authors

  • Sergio Vale da Paixão Instituto Federal do Paraná
  • Raquel Karpinski

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.08.p109

Keywords:

Project pedagogy, Children’s protagonism, Child education

Abstract

There are countless methodological initiatives in child education to work with children. The term “project”, in the context of early childhood education, has been widely used by educators, but in several ways. The purpose of this article is to present a methodology used in a social responsibility program of a credit cooperative that uses active pedagogy through a project methodology to strengthen the continuing education of educators in brazilian schools. In the program “A União Faz a Vida”, as it is known nationally, the projects developed by children and adolescents, with the other agents of the Program, have in essence the construction and experiences of attitudes and values ??of cooperation and citizenship. Our proposal is to problematize the methodology, which has been carried out over the years with a greater presence in elementary education, approaching it to the context of children’s education, allowing a methodological review.

Recebido em: 13/06/2019
Aceito em: 26/07/2019

Author Biographies

  • Sergio Vale da Paixão, Instituto Federal do Paraná

    Doutor em Psicologia pela UNESP; membro do Instituto Federal do Paraná.

  • Raquel Karpinski

    Doutoranda pela UFRGS. Mestre em Educação pela UFRGS na Linha de Pesquisa Universidade Teoria e Prática. Especialização em Mídias na Educação-Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense - IFSUL (2015). possui especialização em Gestão Educacional - Metodologia e Práticas Inovadoras - Supervisão e Orientação, pelas Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT (2014).Graduação em Normal Superior pelas Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT (2012). Atuação como docente na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Projetos Interdisciplinares na e com Educação Infantil. Formação para Gestores: Projetos de intervenções Interdisciplinares - Relação teoria/prática. Assessora Pedagógica do Programa A União faz a Vida, com Educação Infantil, Ensino Fundamental, Cooperativas Escolares e Formação de Gestores. Assessoria Pedagógica para elaboração de Diretrizes municipais(PPP e Regimento). Formação no viés do Empreendedorismo. Formação para professores em diversos contextos da educação. Formação com pais da Educação Infantil. Experiência como Docente Universitária com viés Interdisciplinar (Substituições). Tutora EaD na UAB. Tem experiência na área da Educação(EJA, Inclusão de forma Interdisciplinar). Membro do Geu/Ipesq-UFRGS e do Grupo de Estudos/Pesquisa Paulo Freire na FACCAT. Professora/Orientação/Supervisão/Coordenação Pedagógica voluntária.Participou como colaboradora do Referencial Curricular Gaúcho da Educação Infantil (2018). Professora de Educação de Jovens e Adultos, Política Educacional e Educação Básica, Estágio Supervisionado e Identidade Profissional Docente - Licenciaturas na FACCAT.

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Published

2019-09-05

Issue

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Artigos

How to Cite

The methodology of the program a união faz a vida: the protagonism in the first childhood. (2019). Educação Em Revista, 20(2), 109-122. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.08.p109