The methodology of the program a união faz a vida: the protagonism in the first childhood
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.08.p109Keywords:
Project pedagogy, Children’s protagonism, Child educationAbstract
There are countless methodological initiatives in child education to work with children. The term “project”, in the context of early childhood education, has been widely used by educators, but in several ways. The purpose of this article is to present a methodology used in a social responsibility program of a credit cooperative that uses active pedagogy through a project methodology to strengthen the continuing education of educators in brazilian schools. In the program “A União Faz a Vida”, as it is known nationally, the projects developed by children and adolescents, with the other agents of the Program, have in essence the construction and experiences of attitudes and values ??of cooperation and citizenship. Our proposal is to problematize the methodology, which has been carried out over the years with a greater presence in elementary education, approaching it to the context of children’s education, allowing a methodological review.
Recebido em: 13/06/2019
Aceito em: 26/07/2019
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a Base. Brasília: MEC, 2018
AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2001.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Práticas Cotidianas na Educação Infantil - Bases para a reflexão sobre as Orientações Curriculares. Projeto de Cooperação Técnica MEC e UFRGS para construção de Orientações Curriculares para a Educação Infantil. Brasília, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf >. Acesso em: dez. 2018.
BRASIL. CNE / CEB. Resolução nº 05, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares para a Educação Infantil.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Terceira versão. De 20 de dezembro de 2017. Brasília: MEC, 2017. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ >. Acesso em: dez. 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 562p. ISBN: 978-857783-136-4 Educação Básica. Diretrizes Curriculares.
CRAIDY, Carmem M.; KAERCHER, Gládis E. Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
MORENO, M.; SASTRE, G. O significado afetivo e cognitivo das ações. In: ARANTES, V.A. (Org.) Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003, p 87-106.
SANCHES, Emília Cipriano. Encaminhamentos metodológicos dos projetos para a infância. In: SICREDI. Programa a União Faz a Vida/Educação Infantil. Contribuições Teóricas e Práticas Pedagógicas. Porto Alegre: Sicredi, 2018.
SICREDI. Programa a União Faz a Vida/Educação Infantil. Contribuições Teóricas e Práticas Pedagógicas. Porto Alegre: Sicredi, 2018.
WESTBROOK, Robert B.; TEIXEIRA , Anísio; ROMÃO, José E.; RODRIGUES, Verone L. (orgs.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.
WINNICOTT, Donald Woods. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
TORRES, R. M. Comunidade de Aprendizagem: a educação em função do desenvolvimento local e da aprendizagem. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/23527865/A-educacao-em-funcao-do-desenvolvimento-local-e-da-aprendizagem#scribd. Acesso em: 06 maio 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.