Literacy practices for children and adolescents in the “community library friends of reading”

Authors

  • Jannine da Silva Rodrigues Universidade Federal de Pernambuco - grupo de pesquisa
  • Telma Ferraz Leal UFPE

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.03.p25

Keywords:

Mediation of reading, Community library, Literature

Abstract

In this article we aim to analyze the reading mediation practices carried out in a community library, investigating the training strategies of developed readers. The methodology consisted of a mapping of reading mediation activities carried out in the library, systematic observations and interviews with reading mediators and library manager. Different activities were developed in the library: library organization and activity planning; activities that promote the reading of literary texts; other activities that do not involve reading literary works. The main action identified was the mediation of reading, which consists of the participation and involvement of the community in the actions carried out by the library in a creative and enjoyable way.

Recebido em: 25/04/2019
Aceito em: 18/07/2019

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jannine da Silva Rodrigues, Universidade Federal de Pernambuco - grupo de pesquisa

    Formada em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco. Trabalhou no Serviço Social do Comércio-SESC Unidade Casa Amarela em Recife, Pernambuco. Orientada PIBIC-FACEPE do Projeto: Jogos de alfabetização digital: concepção de professores de Salas de Recursos Multifuncionais e sua aplicabilidade em estudantes com TEA. Projeto de conclusão de curso pela UFPE: As práticas de letramento de crianças e adolescentes na Biblioteca Comunitária Amigos da Leitura. Atualmente está no grupo de pesquisa: Heterogeneidade e alfabetização concepções e práticas, na UFPE.

  • Telma Ferraz Leal, UFPE

    Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco; professora da Universidade Federal de Pernambuco

References

ALVES, Mariana de Sousa. SALCEDO, Diego Andres. Um Mapeamento da produção científica sobre bibliotecas comunitárias na ciência da informação brasileira. Revista de Ciência da Informação e Documentação. Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 40-66, set. 2016/fev. 2017.
BRIAN, V. Street. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Revista de Filologia e Linguística Portuguesa da Universidade de São Paulo. São Paulo, n. 8, p. 465-488, 2007.
BRITTO, Luiz Percival Leme. Ao Revés do avesso-Leitura e formação. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2015.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
COSSON, Rildo. Círculos de Leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
GAUTHIER, Clermont et al. Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Ed. UNIJUÍ, 1998.
KLEIMAN, Ângela B. Os Significados do letramento uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. São Paulo: Mercado das Letras, 1995.
KLEIMAN, Ângela. Leitura, ensino e pesquisa. Campinas, São Paulo: Pontes, 2008.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo: Educação em ação. São Paulo: Editora Ática, 1993.
MACHADO, Elisa Campos. Uma Discussão acerca do conceito de biblioteca comunitária. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 7, n. 1, p. 80-94, jul./dez. 2009-ISSN: 1678-765 X.
MACHADO, Elisa Campos. Identidade cultural de Heliópolis: biblioteca comunitária. Informação & Sociedade: Estudos. João Pessoa, v. 15, n. 2, p. 113-125, jul./dez. 2005.
MONTENEGRO, Sandra. A práxis educativa amorosa no discurso de Paulo Freire. In: JOFILI, Zélia e GOMES, Fatima (orgs.) Paulo Freire: diálogo e práticas educativas. Recife: Ed. Bagaco, 2012.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola, In: Escola e leitura/velha crise novas alternativas. Coleção Leitura e Formação. São Paulo: Editora Atlas, 2009.
RIBEIRO, Jonas. Colcha de leituras: unindo amores, alinhavando leitores. São Paulo. Ed. Elementar, 2009.
ROSA, Ester Calland; DUBEUX, Maria Helena Santos. Abriu-se a biblioteca. Mitos, rimas, imagens, monstros, gente e bichos. In: Literatura na escola e na comunidade. Recife. Ed. Universitária, 2015.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
SILVA, Márcia Regina. Leitura: mediação e mediador. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 74-78, 2012.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo horizonte: Ed. Autêntica, 2012.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6a edição. Porto Alegre: Editora Artmed, 1988.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 edição. São Paulo: Cortez, 2007.
Leituras em Elos: o prazer em ler com crianças e adolescentes. Instituto CeA. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, CIESP, 2009.

Published

2019-09-05

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Rodrigues, J. da S., & Leal, T. F. (2019). Literacy practices for children and adolescents in the “community library friends of reading”. Educação Em Revista, 20(2), 25-42. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.03.p25