BABIES EMOTIONAL COMMUNICATION: REFLECTIONS ON STUDIES ABOUT PARTICIPATIVE MANAGEMENT
reflexões a partir de estudos sobre a gestão participativa
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p99-114Keywords:
Education. Early Childhood Education. Babies emotional communication. Participative management. Bibliographic and documentary study.Abstract
The purpose of this article is to present reflections on the role and value of the performance and contribution of school management in the development of the human capacities of babies. Starting it based on didactic-formative actions – especially the processes of continuing education of teachers – and in the materialization of the precepts of the Pedagogical Political Project (PPP) and the Historical-Cultural Theory. It is about discussing favorable contexts to the effectiveness of the binomial care and education as the basis of teaching practice. By choosing THC for the development of work, the pedagogical team of a Municipal School of Early Childhood Education in a city in the interior of São Paulo seeks to develop a participative, consistent and humanizing management, what enriches and qualifies the activities proposed by the teachers and put on evidence the place assumed by the child as an active subject in the school environment. The results of bibliographic and documentary studies indicate that it is essential to participate in the entire school community in the preparation of the PPP, evidencing the work of school management as a support to create conditions so that all school professionals appropriate and express in the school day-to-day rich continuous articulations between theory and practice. This collaborative and transparent work is guided by the understanding of the importance of each one involved in the process of education and development of babies, involving teachers and other educators as mediating people in the activities of the child with his/her surroundings through emotional communication in the first year of life. Thus, the discussions are directed to affirm the role of the management team as essential to expand practices that materialize what is presented theoretically, through the adoption of a theoretical basis capable of contributing to qualify the full development of the child and also of all team of educators, qualifying the relationships and enhancing the success of the humanization process in the first year of life.
Downloads
References
AKURI, J. G. M.; KOHLE, E. C.; PEREIRA, M. C. Cuidado e educação dos bebês e crianças pequeninas. Revista De Educação Popular. v. 19, n.3, p. 171-192. 2020.
BORGES, R.; SIMIANO, L. P. Desafios da gestão na educação infantil: entre concepções e práticas de gestoras. Educação Unisinos, v. 23, n.3, p. 544, jan. 2019.
CHAVES, M. Práticas pedagógicas na educação infantil: contribuições da Teoria Histórico-Cultural. Fractal: Revista de psicologia. v. 27, n.1, p. 56-60, 2015.
ELKONIN, D.B. Lembranças do amigo e companheiro. In: GOLDER, M (org.). Leontiev e a psicologia histórico-cultural: um homem em seu tempo. São Paulo: Xamã, p. 77-84. 2004.
EMEI NOSSA SENHORA DA GLÓRIA. Projeto Político Pedagógico 2021-2024. Marília, 2021.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Manuel Dias Duarte. 3.ed. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
MARTINS, A. M.; BATISTA, D. A. Gestão de creches: (Re) leituras de um processo de formação continuada. Educação: teoria e prática. v.29, n.60, p.162-179, 2019.
MELLO, L. S.; MAIA, G. Z. A. Formação continuada de educadores: Ressignificando o papel da prática na gestão escolar e da Universidade. Educação temática digital. v. 11, n.1, p.52-73, 2009.
MELLO, S. A. Bebês e crianças pequenininhas como sujeitos: participação e escuta. In: COSTA, S. A.; MELLO, S. A. (org.). Teoria histórico-cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017, p. 41-50.
MELLO, S.A.; SINGULANI, R. A. D. A abordagem Pikler-Loczy e a perspectiva histórico-cultural: A criança pequenininha como sujeito nas relações. Perspectiva. Florianópolis, v.32, n.3, p. 879-900, 2014.
MUKHINA, V. Psicologia da Idade Pré-Escolar. Martins Fontes, São Paulo, p.47, 1996.
SOUZA, N. M.; AZEVEDO, M. S.; GALDINO, F. A. P.; BRITO, N. Revista de gestão e avaliação educacional, v. 1, n.1, p. 1-13, 2019.
VARGAS, G.; GOBBATO, C.; BARBOSA, M. C. S. Das singularidades da docência com saberes docentes na formação inicial. Cadernos de pesquisa em educação. p. 46-67, 2018.
VIGOTSKI, L.S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L.S., LEONTIEV, A.N.; LURIA, A.R. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, p. 103-117. 2001b.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas IV. Madrid: Visor Distribuiciones, 1996. p. 275 - 318.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.