TRAINING FOR EJA IN THE PEDAGOGY COURSE AT UNESP IN MARÍLIA AND THE CONTRIBUTION OF PIBID

Authors

  • Laís Freitas Van Opstal Nascimento Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho
  • Claudia Pereira de Padua Sabia Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p55

Keywords:

Formação de Professores, EJA, PIBID

Abstract

Youth and Adult Education (EJA) is a modality of Basic Education. EJA is for people over the age of 15 who have not completed elementary school and / or high school. The purpose of this study is to identify how EJA training takes place in the Pedagogy course at the University at the São Paulo State Júlio Mesquita Filho (UNESP) at the campus in Marília and to verify the possible contributions of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) for acting in EJA. The methodology used was bibliographic and documentary research. As a result of the study, we highlight the importance of student access to this modality within the university, the need for specialized training for students graduating from EJA classrooms and the fundamental role of the program as a helper and mediator of these two needs, anticipating this contact with the classroom and offering a different look at an emancipatory and necessary practice that all pedagogy students need to obtain when they become teachers, so that, if they take over an EJA room, they know a better way to conduct classes.

Author Biographies

  • Laís Freitas Van Opstal Nascimento, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho

    Cursa Pós-Graduação em Psicopedagogia Clínica, Institucional, Hospitalar e Empresarial, pelo Grupo Rhema Educação. Pedagoga (Licenciatura Plena) com aprofundamento em Educação Infantil pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de Marília.

  • Claudia Pereira de Padua Sabia, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho

    Doutorado em Educação (2007) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Pós-Doutorado em Avaliação Educacional (UNICAMP, 2020); professora Assistente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar - DASE da Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC da UNESP, campus de Marília.

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Published

2021-12-22

How to Cite

TRAINING FOR EJA IN THE PEDAGOGY COURSE AT UNESP IN MARÍLIA AND THE CONTRIBUTION OF PIBID . (2021). Educação Em Revista, 22(esp2), 55-72. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p55

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