The The Influence of Organizational Human Resources on Knowledge Management Processes
comparative study in a company in the agribusiness sector
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023036Keywords:
Knowledge Management, Knowledge management processes, Agribusiness, PeopleAbstract
Organizational processes and activities increasingly need to be based on knowledge-generating elements so that all individual knowledge is transformed into organizational knowledge. The objective of this research was to analyze and compare the point of view of leaders and the tactical/operational level in relation to the influence of organizational subjects in knowledge management processes in an agribusiness organization. The method used was the Case Study. Semi-structured interview and observation scripts were used as research instruments, in addition to the questionnaire. For the analysis of the researched data, the Content Analysis method and the Category Analysis technique were used. The result of the comparative analysis showed that knowledge is recognized by the organization as extremely important and the main source for the transformation of the organizational environment, being perceived at all organizational levels. It was found that the organization has a culture and structures that enable people to contribute to knowledge management processes. It was possible to identify that there is still no structured and organized knowledge management process, since knowledge management processes are limited to existing actions and practices related to the organization's training and development area.
Downloads
Metrics
References
ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de; FLEITH, Denise de S. Criatividade: múltiplas perspectivas. 3. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003.
ALVARENGA NETO, Rivadávia Correa Drummond de. Gestão de conhecimento em organizações: proposta de mapeamento conceitual interativo. São Paulo: Saraiva, 2008.
ANDRADE, Antônio Rodrigues; ROSEIRA, Catarina. A informação como elemento de integração entre propósito, processos e pessoas em instituições brasileiras e portuguesas. Read. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 23, n. esp., p. 292-316, dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/read/a/KVRq7wFMfLbJctFFDrvFCdB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 08 set. 2021.
ANGELONI, Maria Terezinha (org.). Organizações do conhecimento: infra-estrutura, pessoas e tecnologia. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2008.
BALDWIN, Timothy; BOMMER, William; RUBIN, Robert. Gerenciando o comportamento organizacional: o que gestores eficazes sabem e fazem. 2.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BECK, Aaron T.; FREEMAN, Arthur; DAVIS, Denise D. Terapia cognitiva dos transtornos da personalidade. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
BORKO, Harold. Information Science: What is it? American Documentation, v.19, n.1, p.3-5, Jan. 1968. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7635631/mod_resource/content/1/BORKO_Information%20science%20what%20is%20it%20.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.
BUKOWITZ, Wendi R.; WILLIAMS, Ruth. L. Manual de gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2002.
CASTRO, Gardenia. Gestão do conhecimento em bibliotecas universitárias: um instrumento de diagnóstico. 2005. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/101846/222254.pdf?sequence=1&is. Acesso em: 04 out. 2021.
CHIAVENATO, Idalberto. Comportamento organizacional: a dinâmica do sucesso das organizações. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: São Paulo, 2006.
DAMIAN, Ieda Pelógia Martins; CABERO, María Manuela Moro. Mapeamento da produção científica sobre gestão do conhecimento e memória organizacional: Um enfoque sobre os modelos de implantação e os fatores críticos de sucesso. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 10, n. 3, p. 226-245, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.2236-417X.2020v10n3.49616. Acesso em: 06 ago. 2022.
DAMIAN, Ieda Pelógia Martins; CABERO, María Manuela Moro. Inter-relações entre gestão do conhecimento e memória organizacional. Palabra clave, v. 10, n. 1, p. 106-106, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/148768. Acesso em: 06 ago. 2022.
DAVENPORT, Thomas; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
FLEURY, Maria Tereza Leme; OLIVEIRA JÚNIOR, Moacir de Miranda. Gestão estratégica do conhecimento: integrando aprendizagem, conhecimento e competências. São Paulo: Atlas, 2001.
FRAGA, Bruna Devens. Conhecimento como ativo organizacional: estudo de caso em um programa de pós-graduação. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/157310/336392.pdf?sequence=1. Acesso em: 02 nov. 2022.
FEITOZA, Rayan Aramís de Brito; DUARTE, Emeide Nóbrega (org.). Visões epistemológicas da gestão do conhecimento na ciência da informação. João Pessoa: UFPB, 2020. E-book.
FURLANETTO, Antonio; OLIVEIRA, Mírian. Fatores estratégicos associados às práticas de gestão do conhecimento. Revista de Administração da PUCRS, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 99-123, jan./jun. 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/N%C3%83%C6%92O%20https:/www.scimagojr.com/index.php/face/article/view/3603. Acesso em: 12 jan. 2022.
FURTADO, Renata Lira; BELLUZZO, Regina Celia Baptista. Gestão do conhecimento e competência em informação: possíveis relações e perspectivas de atuação do profissional arquivista. Informação & Informação, Londrina, v. 23, n. 2, p. 314-339, maio/ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2018v23n2p314. Acesso em: 28 maio 2020.
GARVIN, David A. Construindo uma organização de aprendizagem. Boston: Harvard Business Publishing, jul./ago. 1993. Disponível em: https://hbr.org/1993/07/building-a-learning-organization?language=pt. Acesso em: 04 out. 2021.
GONZALEZ, Rodrigo Valio Dominguez; MARTINS, Manoel Fernando. Um estudo teórico das características organizacionais que influenciam a gestão do conhecimento nas organizações. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 5, n. 2, p. 14-34, jul./dez. 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5298303. Acesso em: 04 out. 2021.
GUEVARA, Aroldo José de Hoyos; DIB, Vitória Catarina. Da sociedade do conhecimento à sociedade da consciência: princípios, práticas e paradoxos. São Paulo: Saraiva, 2007.
HITT, Michael A.; IRELAND R. Duane; HOSKISSON, Robert E. Administração estratégica: competitividade e globalização: conceitos. 12. ed. São Paulo: Cengage, 2018.
HOFFMANN, Wanda Aparecida Machado. Ciência, tecnologia e sociedade: desafios da construção do conhecimento. São Carlos: EdUFSCar, 2011.
HOFFMANN, Wanda Aparecida Machado. Gestão do conhecimento: aprender e compartilhar. São Carlos: EdUFSCar, 2012.
INAZAWA, Fernandez Kenji. O papel da cultura organizacional e da aprendizagem para o sucesso da gestão do conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 206-220, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/6Zdbj93bsP7ytD6B74t7hbD/?format=pdf. Acesso em: 04 out. 2021.
JOHANN, Silvio Luiz. Comportamento Organizacional. São Paulo: Saraiva, 2013.
MACÊDO, Nívea Marcela Marques Nascimento; BARROS, Raquel Andrade; CÂNDIDO, Gesinaldo Ataíde. Avaliação do processo de aprendizado e de compartilhamento do conhecimento: um estudo exploratório em uma empresa agroindustrial. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 20, n. 1, p. 111-127, jan./abr. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/4027/3424. Acesso em: 15 set. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
MCSHANE, Steven L.; GLINOW, Mary Ann Von. Comportamento organizacional. São Paulo: McGraw-Hill, 2013.
MOLINA, Letícia Gorri; VALENTIM Marta Lígia Pomim. Memória organizacional como forma de preservação do conhecimento. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 5, n. 2, p. 147-169, jul./dez. 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5298299. Acesso em: 15 set. 2021.
MORGAN, Gareth. Imagens da organização. São Paulo: Atlas, 1996.
MORIN, Edgar. O método: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999.
NEVES, Paula Maria Costa; CERDEIRA, José Pedro. Memória organizacional, gestão do conhecimento e comportamentos de cidadania organizacional. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 3-19, jan. 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7864643. Acesso em: 04 out. 2021.
NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.
PÉREZ-MONTORO GUTIÉRREZ, Mario. Gestión del conocimiento en las organizaciones: fundamentos, metodología y praxis. Espana: Ediciones Trea, 2008. E-book.
PROBST, Gilberto; RAUB, Steffen; ROMHARDT, Kai. Gestão do conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.
QUEIROZ, Fernanda Cristina Barbosa Pereira; SILVA, Helena de Fátima Nunes; ALMEIDA, Paulo Henrique de. Determinantes do compartilhamento do conhecimento visando a cooperação internacional em ciência e tecnologia no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 133-150, jan./mar. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2748. Acesso em: 04 out. 2021.
ROCHA, Adilson Castro de Souza. Fatores facilitadores e inibidores na implementação de gestão do conhecimento em uma associação de profissionais: o caso SAE Brasil. 2007. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade de São Paulo, Escola Politécnica, São Paulo, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.11606/D.3.2007.tde-14012008-164302. Acesso em: 12 jan. 2022.
SANTOS, Beatriz Rosa Pinheiro; DAMIAN, Ieda Pelógia Martins O mapeamento do conhecimento por meio da análise SWOT: estudo em uma organização pública de saúde. EM QUESTÃO, v. 24, p. 253, 2018.
SERVIN, Géraud; DE BRUN, Caroline. ABC off knowleadge management. England: NHS National Library for Health: Knowledge Management Specialist Library. 2005. E-book.
STEFANO, Nara Medianeira; CASAROTTO FILHO, Nelson; FREITA, Maria do Carmo Duarte; MARTINEZ, Miguel Angel Tobias. Gestão de ativos intangíveis: implicações e relações da gestão do conhecimento e capital intelectual. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, n. 1, p. 22-37, jan./jun. 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4801006. Acesso em: 17 jun. 2023.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. E-book.
VALENTIM, Marta Ligia Pomim. Cultura organizacional e gestão do conhecimento. INFOhome. [S.l.], 2003. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=70. Acesso em: 05 nov. 2021.
WONG, Kuan Yew. Critical success factors for implementing knolwedge managment insmall and medium enterprises. Industrial Management & Data Systems, Bingley, v. 105, n. 3, abr. 2005. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/02635570510590101/full/html. Acesso em: 12 jan. 2022.
YIN, Roberto K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman,
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcos Leandro de Oliveira, Ieda Pelógia Martins Damian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.