Information Science, Arts and Museums
a cross-sectional reading of the impacts of infocognotechnologies on art museums
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023045Keywords:
Digital transformation, Arts Museum, Infocognotechnologies, Digital preservation, Museum management planAbstract
This article results from research at the Laboratory of Front Poetics (LabFront - UEMG/CNPq), a research, development and innovation group that pushes the boundaries of artistic, scientific and technological fields. We aim to discuss infocognition technology (ICT) development's impacts on museums and their management. The article will present our results in the same tone as our research, which has an exploratory and theoretical-analytical character. To achieve our goal, we carried out an analysis based on digital transformations and the idea of a museological management plan, understanding the contributions of Information Science, Museology and Arts in a transversal way. In the article, we present how a process of Nanotechnological, Biotechnological, Infotechnological and Cognotechnological (NBIC) convergence with the arts is taking place, as well as showing the central role of information in this confluence of fields. This article seeks to contribute to current reflections on forming a management plan in art museums and understanding them as museological informational spaces.
Downloads
References
Burke, Verity; Jørgensen, Dolly; Jørgensen, Finn Arne. Museums at home: Digital initiatives in response to COVID-19. Norsk museumstidsskrift, v. 6, n. 2, 2020, pp. 117-123, https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/issn.2464-2525-2020-02-05. Acessado 05 ago. 2023.
Brasil. Política Nacional de Museus: memória e cidadania. Ministério da Cultura, 2003, https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2010/01/politica_nacional_museus.pdf. Acessado 05 ago. 2023.
Brasil. Decreto nº 8.124, de 17 de Outubro de 2013. Casa Civil, Brasília, 2013. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/decreto/d8124.html. Acessado 05 ago. 2023.
Freire, Karla. Sales, Luana. e Sayão, Luís Fernando. 2020. Curadoria digital no contexto artístico e cultural: possibilidades de reuso de dados de arte. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação. vol. 25, 2020, pp. 01–21, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/149140. Acessado 09 ago. 2023.
Gobira, Pablo; Corrêa, Fernanda. A preservação digital da poesia: uma análise do Arquivo Digital da PO.EX. In: Gobira, Pablo (Org.). A memória do digital e outras questões das artes e museologia, 1ed, Belo Horizonte: EdUEMG, 2019, v. 1, pp. 165-188.
Gobira, Pablo; Corrêa, Fernanda. Como preservar a arte computacional? Ações curatoriais para a criação e a manutenção de acervos. In: I Congresso do Núcleo Interdisciplinar de Estudos da Imagem, Belo Horizonte: Ninfa/FAFICH, 2016. v. 1. pp. 1-10.
Gobira, Pablo; Silva, Emanuelle. About reality: Relations between museums and virtual reality. Virtual Creativity, v. 9, n. 1-2, 2019, pp. 63-72.
Gobira, Pablo. Artes Digitais. In: Araujo, Mônica Daisy; Frade, Isabel Cristina Alves S.; Morais, Ludymilla Moreira (Orgs.). Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital. Belo Horizonte: UFMG/FaE/Ceale/NEPCED, 2022, pp. 47-49. https://nepced.fae.ufmg.br/wp-content/uploads/2022/09/Ebook-Termos-e-acoes-didaticas-sobre-cultura-escrita-digital-%E2%80%93-NEPCED-na-escola-1_compressed-1.pdf. Acessado 09 08 2023
Gobira, Pablo. Museus e paisagens culturais pós-digitais. In: Gobira, Pablo (Org.). Percursos contemporâneos: realidades da arte, ciência e tecnologia.1ªed., Belo Horizonte: Ed. UEMG, 2018, pp. 83-98.
Gobira, Pablo. Por uma preservação integral da obra de arte digital: anotações sobre arte tecnológica. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, vol. 14, n. 3, 2016, pp. 501-514, https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8646335 . Acessado 10 ago. 2023
Maldonado, Carlos Eduardo. Teoría de la información y complejidad: la tercera revolución científica. Bogotá: Universidad El Bosque, 2020.
Marçal, Alessandra de Oliveira; Edna Maria Campanhol. "A expografia museal–da coleção pessoal ao novo museu." IV Congresso de Iniciação Científica–Uni-FACEF. 2010.
Marçal, Carolina Schwaab; Mangan, Patrícia Kayser Vargas. Gestão de acervos museológicos no contexto da cibercultura. Revista Confluências Culturais, vol. 8, n. 3, 2019, pp. 107-118.
Medeiros, Zíngaro Homem de. Blockchain aplicada à gestão de acervos museológicos: caminhos para a construção do patrimônio cultural em rede, 2021.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Dissertação de Mestrado.
Mozelli, Antônio Henrique Mascarenhas. Curadoria do digital: estudos de processos curatoriais da arte amparados por tecnologias inteligentes, 2019. Universidade do Estado de Minas Gerais, Dissertação de Mestrado.
Sampaio, Romilson Lopes; Almeida, Ana Rita Silva. O Museu e as Tecnologias Digitais: Uma Experiência na Cidade de São Paulo. Investigar em Educação, vol. 2, n. 6, 2018.
Santaella, Lúcia. As artes em tecnologias emergentes. In: Gobira, Pablo (ed.). Relações entre arte, ciência e tecnologia: tendências criativas contemporâneas. 1ª ed. Belo Horizonte: LPF/UEMG, 2021, pp. 27-29.
Silva, Emanuelle de Oliveira. Arte telemática, inteligência artificial e preservação digital: Um estudo da obra Desertesejo, de Gilbertto Prado, no acervo do Itaú Cultural, 2022. Universidade do Estado de Minas Gerais, Dissertação de Mestrado.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pablo Gobira, Fernanda Corrêa, Priscila Rezende Portugal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.