Information Literacy and Competence and Ethical Relations in Information and Knowledge Management in the Context of Artificial Intelligence

Authors

  • Jonathan Rosa Centro Universitário Projeção (UniPROJEÇÃO)
  • Jefferson Bruno Pereira Ribeiro Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023047

Keywords:

Information Science, Artificial Intelligence, Information Management, Information Literacy

Abstract

Artificial intelligence has been rapidly advancing and is being applied in various fields, bringing innovations to data-driven decision-making processes. In the context of information and knowledge management, it has the potential to transform the processes of data collection, analysis, organization, and dissemination. However, complex ethical issues also arise that require reflection. The overall objective of this article is to present reflections and concepts on artificial intelligence and ethical considerations in information and knowledge management. The methodological approach of the study is qualitative, based on documentary sources, with a review of academic sources such as scientific articles, books, and official documents. Artificial intelligence is transforming the paradigms of information and knowledge management. Understanding the ethical implications is essential to ensure a responsible, transparent, and ethical approach to its use. Additionally, discussing the information competencies required to deal with artificial intelligence is crucial for training professionals and managers to address the challenges and seize the opportunities provided by this ever-evolving technology

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altet, M. Les compétences de l’enseignant-professionnel: entre savoir, schemes d’action et adaptation, le savoir analyser. In: L. Paquay et al (Eds.). Former des enseignants professionnels. Quelles strategies? Quelles compétences? Bruxelles: De Boeck, 1996, pp. 27-40.

Andrade, Marília Catarina. A produção científica sobre inteligência artificial e seus impactos: análise de indicadores bibliométricos e altmétricos. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Ciência da Informação, 2020.

Bates, Marcia J. The invisible substrate of information science. Journal of the American for Information Science. vol. 50, n. 12, 1999, pp. 1043-1050.

Bruce, C. S. Seven faces of information literacy. Adelaide: Aslib, 1997.

Campello, Bernadete. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, vol. 32, 2003, pp. 28-37.

Campello, Bernadete. Letramento informacional. Fundação Educativa do Bibliotecário na Escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Eisenberg, M.; Berkowitz, L. Information problem-solving. New Jersey: Ablex, 1990.

Floridi, Luciano et. al. AI4People—an ethical framework for a good AI society: opportunities, risks, principles, and recommendations. Minds and machines. vol. 48, 2018, pp. 689-707.

Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação. vol. 39, 2010, pp. 83-92.

Moreira, Jonathan Rosa; and Ribeiro, Jefferson Bruno Pereira. Necessidade de informação e tecnologia da informação e comunicação: ensaio sobre uso e necessidade de informação para alinhamento estratégico entre TIC e Negócios. Tecnologias em Projeção, vol. 5, n. 2, 2014, pp. 1-5.

Moreira, Jonathan Rosa; and Ferneda, Edberto. Produção científica nos programas de pós-graduação nas áreas de informação no Brasil. Informação & Informação, vol. 25, n. 1, 2020, pp. 142-168.

Nespoli, Ziléa Baptista. Ciência, inteligência artificial e pós-modernidade. Revista Diálogo Educacional. vol. 4, n. 13, 2004, pp. 1-12

Neves, Bárbara Coelho. Inteligência artificial e computação cognitiva em unidades de informação: conceitos e experiências. Logeion: filosofia da informação. vol. 7, n. 1, 2020, pp. 186-205.

Street, Brian V. Literacy in theory and practice.Cambridge University Press, 1984.

Vitorino, Elizete Vieira; Piantola, Daniela. Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, vol. 40, 2011, pp. 99-110.

Published

2023-10-28

How to Cite

“Information Literacy and Competence and Ethical Relations in Information and Knowledge Management in the Context of Artificial Intelligence”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Oct. 2023, p. e023047, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023047.