The Hypervelocity in Social Networks
philosophical and informational perspectives
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023044Keywords:
Information Society, Transparency Society, Fatigue Society, Social networkingAbstract
This is a theoretical study whose research question is how does the hypervelocity of information circulation in social networks establish a new informational subject? The objective is to embark on a theoretical discussion on the subject and characterize this new informational subject, based on the concepts of global village, by Marshall McLuhan (1994), of positivity, tiredness and transparency by Byung-Chul Han (2017a, 2017b), to understand the phenomenon of hypervelocity of the dissemination and reproduction of information and its reverse, disinformation. The research universe took into account the tools and mechanics of the digital social networks Facebook, Instagram and Twitter, in addition to the We are social and Hootsuite report, from 2022. It was possible to perceive that the dynamics of these networks brings a new relationship between people and information. Hypervelocity, fatigue, the need to be in evidence in these networks causes not only suffering, but also difficulty in apprehending information and not being constantly in these spaces, giving opinions, interacting, in a transparent and unreflective way.
Downloads
References
AHLGREN, Matt. 50 mais Twitter: estatísticas e fatos para 2022. Melbourne, Equipe WSR, jan. 2022. Disponível em: https://www.websiterating.com/pt/research/twitter-statistics/#chapter-1. Acesso em: 25 jan. 2022.
ALVES, Cláudio Diniz. Informação na Twitosfera. Rev. Dig. Bibl. Ci. Inf., Campinas, v.9, n.1, p.92-105, jul./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1921. Acesso em: 25 jan. 2022.
ANDRETTA, Filipe. Auxílio Emergencial: por falta de celular e internet, mais pobres ficaram sem o auxílio. Uol, São Paulo, 27 maio 2021. Economia. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2021/05/27/auxilio-emergencial-2021-exclusao-digital-celular-caixa-aplicativo.htm. Acesso em: 9 fev. 2022.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.
ASSIS, Vanessa Santos de; FERREIRA, Andressa. Marketing de influência: a era do digital influencer. In: ENCONTRO DE MARKETING CRÍTICO, 2019, Vitória da Conquista. Anais [...]. Vitória da Conquista: Uesb, 2019.
ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARIES. Framework for Information Literacy for Higher Education. Illinois: ALA, 2016. Disponível em: https://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/issues/infolit/framework1.pdf. Acesso: em 7 fev. 2022.
BARBOSA, Jonis Marcos; RENNÓ, Sanseverino Ana. Os efeitos patologizantes das mídias sociais. Intellectus Revista Acadêmica Digital, v. 60, n. 1, 2020.
BRASIL. Projeto de Lei 2630, de 2020. Institui a Lei Brasileira de Liberdade, Responsabilidade e Transparência na internet. Senado Federal, Leg Senado, 2020.
BRISOLA, Anna Cristina; BEZERRA, Arthur Coelho. Desinformação e circulação de fake News: distinções, diagnóstico e reações. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018.
BRISOLA, Ana Cristina. Competência Crítica em Informação como resistência à sociedade da desinformação [...]. 2021. 295 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Comunicação, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2021.
CÁDIMA, Francisco Rui. O Facebook, as redes sociais e o direito ao esquecimento. CIMJ/FCSH. Disponível em: http://fabricadesites.fcsh.unl.pt/polocicdigital/wp-content/uploads/sites/8/2017/03/mj22_cdima2.pdf. Acesso em: 26 fev. 2022.
D’ANCONDA, Matthew. Pós-verdade. Barueri: Farol Editorial, 2018.
DAMASCENO, Natália Abreu. Notas sobre a história política em tempos de crise. In: SOLEDADE, Alisson Cruz; DAMASCENO, Natália Abre (org.). As vias múltiplas do político [...]. Florianópolis: UFSC, 2020.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. S.l.: Projeto Periferia, 2003.
DEMO, Pedro. Ambivalência da Sociedade da Informação. Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 37-42, maio/ago. 2000.
DIGITAL 2022: global digital overview. S.l., Kepios, 2022. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report. Acesso em 26 fev. 2022.
GABIELKOV, Maksym; CHAINTREAU, Arthy; RAMACHANDRAN, Augustin; LEGOUT, Arnaud. Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter? How: open Science. ACM Sigmetrics, jun. 2016.
HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte: Âyiné, 2020.
HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. São Paulo: Vozes, 2017a.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. São Paulo: Vozes, 2017b.
MARQUES, Lilian Emanueli. A Cúpula Mundial sobre a Sociedade da Informação (CMSI). 2012. 144 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciências da Informação, Belo Horizonte, 2012.
MARTINS, Joel; BICUDO, Maria Aparecida Viggiane. Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Moraes, 1983.
MATTELART, Armand. História da sociedade da informação. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
MAZIERO, Mari Bela; OLIVEIRA, Lisandra Antunes de. Nomofobia: uma revisão bibliográfica. Unoesc e Ciência, Joaçaba, v. 8, n. 1, p. 73-80, jul./dez. 2016.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensão do homem. São Paulo: Cultrix, 1994.
MELO, Leonardo W. S. de; PASSOS, Marinez Meneghello; SALVI, Rosana Figueiredo. Análise de publicações ‘terraplanistas’ em rede social [...]. Revista Brasileira de Pesquisa em Ciência da Informação, n. 20, pp. 275-294, maio 2020.
PESQUISA mostra que 87%... Brasília, Ministério das Comunicações, set. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mcom/pt-br/noticias/2021/abril/pesquisa-mostra-que-82-7-dos-domicilios-brasileiros-tem-acesso-a-internet. Acesso em: 6 fev. 2022.
RAMONET, Ignácio. Geopolítica do caos. Petrópolis: Vozes, 1998.
ROBALLO, Scheila Danusi. Criança: a alma do negócio [...]. In: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 17., 2021, Salvador. Anais [...] Salvador, Enecult, 2021.
SAMPAIO, Denise Braga; LIMA, Izabel França de; OLEGÁRIO, Maria da Luz; OLIVEIRA, Bernardina Maria Juvenal Freire de. Redes sociais como lugares enviesados de memória [...]. Inf. Inf., Londrina, v. 25, n. 1, p. 66 – 91, jan./mar. 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/138610. Acesso em 21 fev. 2022.
TAKAHASHI, Tadao (org.). Sociedade da Informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. Disponível em: https://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/434/1/Livro%20Verde.pdf. Acesso em: 6 fev. 2022.
VOLPATO, Bruno. Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2021, com insights e materiais gratuitos. S.l., Resultados Digitais, ago. 2021. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/blog/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/. Acesso em: 25 jan. 2022.
WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Ci. Inf., Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago. 2000.
ZAHAVI, Dan. Fenomenologia para iniciantes. Rio de Janeiro: Via Verita, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Denise Braga Sampaio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.