Altmetrics and Co-Authorship Social Networks in Scientific Production

analysis in national journals of Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023040

Keywords:

Altmetrics, Alternative metrics, Co-authorship social networks, Information Science

Abstract

The appreciation of information and knowledge in contemporary society has brought about changes in the world of work and education, with new paradigms resulting from globalization. In an increasingly competitive environment, organizations are looking for professionals with skills developed beyond those necessary for their specific activities, which combine knowledge and skills acquired in their general training, professional training and experiences. In this sense, Information Literacy must be part of all educational levels, including Professional Education, an educational modality that aims at training workers. This article aims to discuss information literacy from the perspective of professional and technological education. This is exploratory research, with a qualitative approach, which uses bibliographical and documental research as data collection instruments. When considering that the qualification of workers is not always enough for them to be able to deliver the results expected by organizations, we wave with this article, the possibility for teachers, especially those of professional and technological education, to include in their pedagogical practices activities based on the development of information literacy to drive significant changes in the training of its students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joana Ferreira de Araújo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    PhD student and Master in Information Science at the Federal University of Paraíba (UFPB).

  • Alzira Karla Araújo da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    PhD in Information Science from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Professor at the Department of Information Science and the Postgraduate Program in Information Science at the Federal University of Paraíba (UFPB).

References

Araujo, R. M. L., e Rodrigues, D. S. “Referências sobre práticas formativas em educação profissional”. 2005. Boletim Técnico do Senac, v. 36, n. 2, p. 51-63, 2010, https://www.bts.senac.br/bts/article/view/218. Acessado 05 abr. 2023.

Belluzzo, R. C. B. et. al. “Information literacy: um indicador de competência para a formação competente de professores na sociedade do conhecimento”. Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, n. 1, p. 81-99, dez. 2004.

Belluzzo, R. C. B. Como desenvolver a competência em informação (CI): uma mediação integrada entre a biblioteca e a escola. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 2, p.11-14, out. 2008, https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2018/08/pdf_c5d094d2fb_0000030696.pdf. Acessado 18 jun. 2023.

Belluzzo, R. C. B. “O uso de mapas conceituais e mentais como tecnologia de apoio à gestão da informação e da comunicação: uma área interdisciplinar da competência em informação”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 87-89, dez. 2006, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/19. Acessado 18 jun. 2023.

Berte, R. S. Educação por competências na formação profissional: um desafio para cursos superiores de tecnologia do Senac RS, 2016. https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7045. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Tese de Doutorado. Acessado 18 jan. 2023.

Borko, H. “Information Science: What is it?” American Documentation, v. 19, n. 1, p.3-5, jan. 1968. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.5090190103. Acessado 18 mar. 2023.

Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. “Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional”. Diário Oficial da União, 23 de dezembro de 1996, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado 18 abr. 2023.

Brasil. Histórico da EPT. Ministério da Educação, 2009, http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept/historico-da-ept. Acessado 18 abr. 2023.

Brasil. Histórico da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil. Ministério da Educação, 2018, http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept/historico-da-ept. Acessado 18 abr. 2023.

Campello, B. “O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional”. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 28-37, set./dez. 2003, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/986. Acessado 18 fev. 2022.

Campello, B. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Catt, R., e Lau, J. Towards information literacy indicators. UNESCO: Paris, 2008, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158723. Acessado 18 abr. 2023.

Choo, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: Editora SENAC, 2006. 425p.

Cordão, F. A. “A LDB e a nova educação profissional”. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 28, n. 1, p. 10-24, 2002, https://www.bts.senac.br/bts/issue/view/63/90. Acessado 07 maio. 2023.

Deluiz, N. “A globalização econômica e os desafios à formação profissional”. Boletim Técnico do Senac. Revista de Educação Profissional, Rio de Janeiro, v. 30, n. 3, p.73-79, set./ dez. 2004. https://www.bts.senac.br/bts/article/view/500. Acessado 07 maio. 2023.

Depresbiteris, L. “competência na Educação Profissional - É possível avaliá-las?” Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v.31, n.2, mai./ago. 2005, http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/333. Acessado 18 abr. 2023.

Duarte, E. S.; Oliveira, N. A., e Koga, A. N. “Escola unitária e formação omnilateral: pensando a relação entre trabalho e educação”. XI Anped Sul – Reunião Científica Regional da Anped, UFPR, Curitiba – Paraná, 2016, http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo12_EVANDR O-SANTOS-DUARTE-NEIVA-AFONSO-OLIVEIRA-ANA-LÚCIA-KOGA.pdf. Acessado 18 abr. 2023.

Dudziak, E. A. A Information Literacy e o papel educacional das bibliotecas, 2001, http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-30112004-151029/. Universidade de São Paulo, Tese de Doutorado. Acessado 18 jan. 2023.

Dudziak, E. A. “Information literacy: princípios, filosofia e prática”. Ci. Inf. , Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003, http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/123/104. Acessado 18 jan. 2023.

Farias, G. B. de; e Belluzzo, R. C. B. “Competência em informação: perspectiva didática pedagógica”. Informação & Informação, [S.l.], v. 22, n. 3, p. 112-135, dez. 2017, http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/26716/22728. Acessado 20 jun. 2023.

Fonseca, A., e Spudeit, D. F. A. O. “O trabalho cooperativo entre bibliotecários e professores para o desenvolvimento da competência em informação: criação de um programa voltado para alunos do ensino médio”. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, v. 12, n. 1, 2016, http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/112482/116766. Acessado 09 jun. 2023.

Gasque, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, 2012. 178 p.

Gasque, E. K.C. G. D. “Competência em informação: conceitos, características e desafios”. Atoz, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan-jun. 2013, https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41315. Acessado 25 jun. 2023.

Hatschbach, M. H. de L., e Olinto, G. “Competência em informação: caminhos percorridos e novas trilhas”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 20-34, jan./jun. 2008, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/download/64/78. Acessado 18 mar. 2023.

Ifla. Diretrizes sobre o desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. Veracruz, 2008, http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-pt.pdf. Acessado 15 mar. 2023.

Moura, D. H. “Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração”. Rev. Holos, ano 23, v. 2, p. 4-30, 2007, https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acessado 15 fev. 2023.

Pereira, R. Desenvolvendo a competência em informação: resultados da prática no ensino fundamental. Rio de Janeiro: Interciência, 2015.

Perrenoud, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

Santos, C.A. dos. Competência em Informação na formação básica dos estudantes da educação profissional e tecnológica. 2017, https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/santos_ca_do.pdf. Universidade Estadual Paulista, Tese de Doutorado. Acessado 15. fev. 2023.

Santos Junior, M. dos., e Sales Paixão, P. B. “O estado da arte da Competência em Informação na educação profissional brasileira mediada pelo bibliotecário através da Educação a Distância (EAD)”. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 7, n. 2, p. 19-32, set. 2020, https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/9504. Acessado 15 jan. 2023.

Saracevic, T. “Interdisciplinarity nature of Information Science”. Ciência da Informação, Brasília, v. 24, n. 1, p. 36-41, abr. 1995, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/608. Acessado 15 fev. 2022.

Saviani, D. “Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos”. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-165, abri. 2007, https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt. Acessado 15 fev. 2023.

Senac. Dn. Referências para a educação profissional do Senac. Rio de Janeiro: SENAC/DN., 2004. 80p.

Silva, C. R. S. da., Nunes, J. V., e Teixeira, T. M. C. “Do conceito de informação ao discurso sobre competência em informação”. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 185-205, 2020, https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/158094. Acessado 29 mar. 2023.

Spudeit, D. “Proposta de um programa para desenvolvimento de competência em informação para alunos do ensino profissional”. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 2, n. 2, p. 67-77, out. 2015, https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1782. Acessado 31 jan. 2023.

Spudeit, D. “Programas para o desenvolvimento de competências informacionais: implementação, metodologias e avaliação”. In: ALVES, F. M. M.; CORRÊA, E. C. D.; LUCAS, E. R. de O (Org.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. EDUFBA, 2016.

Varela, A. V.; Barbosa, M. L. A., e Farias, M. G. G. “Desenvolvimento de competências informacionais, científicas e tecnológicas: responsabilidade do ensino superior com parceria entre a docência e a biblioteca”. In: BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges (Orgs.). Competência em informação: de reflexões às lições aprendidas. São Paulo: FEBAB, 2013. p. 176-208.

Veiga, M. S. “O professor e a competência informacional: um olhar sobre os alunos do Pibid do Instituto Federal de Educação Tecnológica de Rondônia”. Educação Pública, v.19, nº 28, 5 de novembro de 2019, https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/28/o-professor-e-a-competencia-informacional-um-olhar-sobre-os-alunos-do-pibid-do-instituto-federal-de-educacao-tecnologica-de-rondonia. Acessado 03 abr. 2023.

Vitorino, E. V., e Piantola, D. “Dimensões da competência informacional”. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr. 2011, https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328. Acessado 18 fev. 2023.

Published

2023-09-29

How to Cite

Araújo, Joana Ferreira de, and Alzira Karla Araújo da Silva. “Altmetrics and Co-Authorship Social Networks in Scientific Production: Analysis in National Journals of Information Science”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Sept. 2023, p. e023040, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023040.

Most read articles by the same author(s)