Educational practices related to information literacy in libraries of brazilian federal universities
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023033Keywords:
information literacy, educational practices, federal universities, university libraries, BrazilAbstract
This study aimed to analyze the educational practices related to information literacy improved by libraries incorporated in Brazilian federal universities. For that, an exploratory and documental research with a quali-quantitative approach was carried out, using the content analysis proposed by Bardin. A number of 657 actions of an educational nature were identified. Note that, despite the high number of identified activities, some content such as characterization and evaluation of information sources are not observed in most activities. In addition, the need to integrate educational practices into the students' curriculum was identified. Consider that this project will contribute to the creation of an applicable information literacy program, aimed at the Brazilian context in which libraries and higher education institutions will be based on a theoretical-practical model to assist in information literacy actions.
Downloads
References
Andriola, Wagner Bandeira e Araújo, Adriana Castro. Avaliação dos impactos do Programa de Apoio a Planos de Expansão e Reestruturação das Universidades Federais Brasileiras. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 102, no. 261, maio/ago. 2021, pp. 437-464. www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4462/3989. Acessado 18 nov. 2022.
Antunes, Maria Luz, Lopes, Carlos e Sanches, Tatiana. Como combater as fake news através da literacia da informação? desafios e estratégias formativas no ensino superior. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, no. 46. https://bid.ub.edu/46/antunes2.htm. Acessado 18 nov. 2022.
Association of College and Resources Libraries (ACRL). Framework for information literacy for higher education. ACRL Board, 2016. https://www.ala.org/acrl/standards/ilframework. Acessado 18 nov. 2022.
Bardin, Laurence. Análise de conteúdo. Edições 70, 2010, Lisboa.
Belluzzo, Regina Célia Baptista. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. ETD - Educação Temática Digital, vol. 6, pp. 27-42, 2005. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/772/787. Acessado 18 nov. 2022.
Belluzzo, Regina Célia Baptista, Santos, Camila Araújo dos e Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Informação & Informação, vol. 19, no. 2, pp. 60-77, maio/ago. 2014. www.marilia.unesp.br/Home/Graduacao/PETBiblioteconomia/a-competencia-em-informacao..pdf . Acessado 18 nov. 2022.
Gerlin, Meri Nadia Marques, Matta, Marta Leandro da e Nunes, Denise Bacellar. Programa de formação de competência em informação: redes de cooperação entre os sujeitos que atuam em espaços de informação, educação e cultura. Revista Ibero-americana em Ciência da Informação, vol. 12, no. 2, pp. 493-514, maio/ago. 2019. https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/22032/21352. Acessado 18 nov. 2022.
Gil, Maria del Carmen Cruz. Educación para la utilización de fuentes de calidad: ilusión o realidad. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, no. 46. https://bid.ub.edu/es/46/cruz.htm. Acessado 18 nov. 2022.
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. 2007. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-pt.pdf. Acessado 18 nov. 2022.
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). Declaração de Havana: 15 ações de competência em informação/ALFIN por um trabalho colaborativo e de criação de redes para o crescimento da competência em informação no contexto dos países iberoamericanos. The Hague: IFLA, 2012. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/information-literacy/publications/Declaration/Compet.Declara-de-Havana.2012.Portu-Brasil.pdf. Acessado em 18 nov. 2022.
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). IFLA trend report 2021 update: 20 politic, economic, social, cultural and technological trends to shape the future of our field and the communities we serve, as identified by emerging libraries leaders. The Hague, IFLA, 2021. https://repository.ifla.org/handle/123456789/1830. Acessado 18 nov. 2022.
Maia, Cristina Marchetti e Santos, Camila Araújo dos. Programa de Formação de Competência em Informação para bibliotecários do Sistema Integrado de Bibliotecas da Universidade Federal de São Carlos, Brasil. Palabra Clave, vol. 12, no. 1, 2022. https://doi.org/10.24215/18539912e166. Acessado 18 nov. 2022.
Mata, Marta Leandro da e Alcará, Adriana Rosecler. Análise das práticas educacionais dos bibliotecários em bibliotecas universitárias com enfoque na educação de usuários e na competência em informação, Encontro Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Ciência da Informação, 2016, Salvador. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/191003. Acessado 18 nov. 2022.
Mata, Marta Leandro da. Competência em informação: questões terminológicas e conceituais. In: Gelin, Meri Nadia Marques (org.). Competência em informação e narrativa numa sociedade conectada por redes. Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2018. http://repositorio.unb.br/handle/10482/32003. Acessado 18 nov. 2022.
Mata, Marta Leandro da e Gerlin, Meri Nadia Marques. Programa para a formação em competência em informação visando uma educação que auxilie no combate à desinformação: enfoque nos critérios de avaliação da informação e de fake news. Encontro Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Ciência da Informação, n. 20, 2019. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/123315. Acessado 18 nov. 2022.
Mata, Marta Leandro da. Estudos de comportamento informacional e de práticas informacionais para o desenvolvimento da competência em informação. Perspectivas Em Ciência Da Informação, vol. 27, no. 2. https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/40062. Acessado 18 nov. 2022.
Nygren, Thomas, et al. Combatting visual fake news with a professional fact-checking tool in education in France, Romania, Spain and Sweden. Information, vol. 12, no. 5, 2021. https://www.mdpi.com/2078-2489/12/5/201. Acessado 18 nov. 2022.
Oliveira, Daniel Thomé de, Cortimiglia, Marcelo Nogueira e Longhi, Magali Teresinha. Ambientes virtuais de aprendizagem no ensino superior presencial: o processo de adoção da tecnologia na perspectiva do docente. RBAAD, vol. 14, 2015, pp. 37-54. http://www.abed.org.br/revistacientifica/_Brazilian/2015/03_AMBIENTES_VIRTUAIS_DE_APRENDIZAGEM.pdf. Acessado 18 nov. 2022.
Paula, Maria de Fátima Costa de. Políticas de democratização da educação superior brasileira: limites e desafios para a próxima década. Avaliação, vol. 22, no. 2, pp. 301-315, jul. 2017. https://www.scielo.br/j/aval/a/KYs6H9L5YpppTCZHpHGd8SK/?format=pdf&lang=pt. Acessado 18 nov. 2022.
Peres, Mônica Regina, Miranda, Antônio Lisboa Carvalho de e Simeão, Elmira Luzia Melo Soares. Promoção de competências em informação: formação para iniciação científica no ensino superior e comunidades. Revista Ibero-americana em Ciência da Informação, vol. 9, no. 1, pp. 213-220, jan./jun.2016. https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2231. Acessado 18 nov. 2022.
Santos, Rafael Barcelos, Simeão, Elvira Luzia Melo Soares e Nascimento, Fernanda Regina. Competência em informação aplicada aos discentes da Faculdade Unb Planaltina: desafios e integração das ações bibliotecária e docente. Ciência da Informação, vol. 45, no. 2, nov. 2017. http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/3803. Acessado 18 nov. 2022.
Santos, Daniel Ribeiro dos, et al. Iniciativas para a construção do programa de capacitação e usuários do sistema de bibliotecas e arquivos da Universidade Federal Fluminense. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 13, no. esp., 2017. https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/4016. Acessado 18 nov. 2022.
Santos, Júlia Schettino Jacob dos e Mata, Marta Leandro da. Competência em informação e digital em bibliotecas universitárias espanholas: análise de suas práticas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 17, n. esp., pp. 01-20, 2021. https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1661/1278. Acessado 18 nov. 2022.
Santos, Júlia Schettino Jacob dos e Mata, Marta Leandro da. Tutoriais e guias como propulsores ao aprimoramento da competência em informação: um estudo no âmbito das bibliotecas das universidades federais do Brasil. Colóquio em organização, acesso e apropriação da informação e do conhecimento, n. 06, 2022, Universidade Estadual de Londrina. http://www.uel.br/eventos/cinf/index.php/coaic2022/coaic2022/paper/viewFile/810/651. Acessado 18 nov. 2022.
Uribe Tirado, Alejandro. 75 lições aprendidas de programas de competência em informação em universidades da ibero-américa: 2009-2013. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, vol. 1, no. 2, pp. 4-18, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/72850. Acessado 18 nov. 2022.
Vitorino, Elizete Vieira, Lucca, Djuli Machado de (org.).As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Edufro, 2020. https://edufro.unir.br/uploads/08899242/Livros%20Novos%202020/As%20dimens%20da%20comp%20em%20inf.pdf. Acessado 18 nov. 2022.
Vitorino, Elizete Vieira e Piantola, Daniela. Competência informacional – bases históricas e conceituais: construindo significados. Ci. Inf., vol. 38, no. 3, pp. 130-141, 2009. http://www.scielo.br/pdf/ci/v38n3/v38n3a09.pdf. Acessado 23 jan 2023.
Zurkowski, Paul. Information services environment relatonship piorities. Nacional Commission on Libraries, 1974.
Zurkowski, Paul. Information literacy and the new era of enlightenment. 10th ILAC Conference. 2014. Apresentação em vídeo. https://www.youtube.com/watch?v=8DXnUvseNTs&feature=youtu.be>. Acessado 23 jan. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Júlia Schettino Jacob dos Santos, Marta Leandro da Mata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.