Focus group in Information Science

moderator role

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023016

Keywords:

Information science, Focus group, Moderator, Skills of the moderator

Abstract

This paper deals with the role of the moderator in using the focus group for collecting data in academic research. It includes a brief literature review of narrative character about the concept, origin and characteristics of this technique. It shows the skills needed for the practice of the role of moderator and best methods for developing such dynamics of information collection. For the literature review, the articles were accessed through the portals: Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and Google Scholar. It shows the results from the Brazilian Digital Base of Theses and Dissertations; communication and information journals classified as A1, A2 and B1​​; and the annals of the XX National Research Meeting in Information Science, about the use of the focus group in graduate work. It presents postdoctoral work that approaches the role of moderator as a critical success factor in data collection. It concludes that the moderator needs to develop conceptual, procedural and attitudinal skills, of which the latter is the most required. It emphasizes that the researcher can play the role of the moderator or act as a second moderator or an observer and pass this role on to someone with experience in group coordination.

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Author Biographies

  • Maria Albeti Vieira Vitoriano, Universidade de Brasília

    Doutora em Ciência da Informação pela Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília (UNB). Mestre em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Licenciada em Ciências Sociais, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Possui especialização em Engenharia de Computação, com ênfase em Redes de Computadores, pela USP/FIA e MBA em Administração Estratégica de Sistemas de Informação (AESI), pela Fundação Getúlio Vargas. Certificada em ITIL e COBIT Foundation, Gerenciamento de Projetos (PMP) e Coach Ontológico pela Escola Newfield do Chile. Atuou como Consultora, Gerente Executiva e Gerente Geral da área de Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) do Banco do Brasil S.A e como Superintendente de TIC do Banco Cooperativo do Brasil S.A. Consultora ad hoc do Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID).

  • Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Universidade de Brasília

    Pós-doutorado em Psicologia Cognitiva pela Universidade de Lisboa; Doutorado e mestrado em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (2008); especialização em Literatura Brasileira pela Universidade Católica de Brasília e graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade de Brasília. Professora associada da Universidade de Brasília. Experiência em Ciência da Informação e educação, atuando nos temas: letramento informacional, comunicação cientifica, comportamento informacional (estudos de usuários), aprendizagem, leitura, formação de professores, bibliotecas escolares.

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Published

2023-04-12

How to Cite

Vitoriano, Maria Albeti Vieira, and Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque. “Focus Group in Information Science: Moderator Role”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Apr. 2023, p. e023016, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023016.