Contributions of bibliometrics to the treatment of non-systematic institutional data of scientific production

the case of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Authors

  • Rosangela Galdino Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-5538-6268
  • Leonardo Guimarães Garcia Universidade de São Paulo
  • Roniberto Morato do Amaral Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02146

Keywords:

Bibliometric indicators, Scientific production, Case study, IFSP

Abstract

According to the literature, one of the means that institutions can use for an in-depth understanding of the results, as well as the causes that enhance (or limit) them, is bibliometrics and the construction of bibliometric research indicators. However, there are few studies that illustrate, based on data from a real research institution, the benefits that bibliometrics could provide when there is no systematic approach to the treatment of data from the scientific production carried out by the institution. In this sense, the objective of this work was to illustrate the potential of bibliometric indicators in the treatment of scientific production data from a research institution that does not systematically carry out this treatment. Therefore, the method used for the case study, a case unit from the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) and bibliometrics used as a technique for analyzing the information. The results present the creation and interpretation, from the raw data, of several bibliometric indicators. It is concluded that the use of bibliometrics can convert unprotected data into an understanding of the research carried out by the institution, as well as generate useful insights to expand its results. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosangela Galdino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

    Mestre em Ciência, Tecnologia e Sociedade pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Graduação em Ciências da Informação e da Documentação pela Universidade de São Paulo (USP/FFCLRP). Desde 2014 atua como bibliotecária-documentalista no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) e exerce a função de coordenadora da biblioteca no IFSP Campus Piracicaba desde 2017.

  • Leonardo Guimarães Garcia, Universidade de São Paulo
    Doctor by UFSCar in the area of ​​Technological and Strategic Information, I am currently a professor and researcher (RDIDP) at USP in Ribeirão Preto, along with the Library and Information Science course. I work in the area of ​​Competitive Intelligence, focusing on entrepreneurial processes for implementing intelligence units in associations.
  • Roniberto Morato do Amaral, Universidade Federal de São Carlos

    Associate Professor at the Federal University of São Carlos (UFSCar), linked to the Department of Information Science. Researcher at the Center for Technological Information on Materials at UFSCar (NIT / Materials). Doctor (2010) and Master (2006) in Production Engineering and Librarian (2003) by UFSCar. I work in the investigation of Competitive Intelligence activity based on the approach of competences and their application to the management of technology and innovation, through the preparation and analysis of scientific and technological production indicators.

References

Agência FAPESP. Dezenove brasileiros integram a lista ‘Pesquisadores Altamente Citados 2020’. Agência FAPESP, 2020, https://agencia.fapesp.br/dezenove-brasileiros-integram-a-lista-pesquisadores-altamente-citados-2020/34651/. Acessado 27 dez. 2020.

Bentin, Priscila. “O Ensino de Graduação nos Institutos Federais”. As políticas públicas e o papel social dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Organizado por Maylta Brandão dos Anjos e Giselle Rôças. Editora do IFRN, 2017, pp. 134-159.

Brasil. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Presidência da República, 2008, http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/lei_11892_ifets.pdf. Acessado 03 set. 2018.

Brasil. Guia metodológico para indicadores: orientações básicas aplicadas à metodologia do plano plurianual 2016-2019. Ministério do Planejamento, Desenvolvimento e Gestão Coordenação de documentação e Informação, 2018.

Fonseca, Celso Suckow da. História do Ensino Industrial no Brasil. Senai, Departamento Nacional, Divisão de Pesquisas, Estudos e Avaliação, 1986.

Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas, 2010.

Glänzel, Wolfgang. Bibliometrics as a research field: a course on theory and application of bibliometric indicators. Course handouts, 2003, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.97.5311&rep=rep1&type=pdf. Acessado 03 abr. 2019.

Grácio, Maria Cláudia Cabrini, et al. “As Redes de Colaboração Científica nos Rankings Universitários e a América Latina”. Repensar a universidade: desempenho acadêmico e comparações internacionais. Organizado por Jacques Markovitch. Com-Arte; FAPESP, 2018, pp. 127-145, https://metricas.usp.br/assets/docs/Miolo_Repensar_Universidade.pdf. Acessado 11 abr. 2022.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Diretoria de Pesquisa. 2019, https://prp.ifsp.edu.br/diretoria-de-pesquisa. Acessado 10 mar. 2019.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Resolução n° 57/2017 de 04 de julho de 2017. Reitoria, 2017.

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Sobre o campus. IFSP, 2018, https://ifsp.edu.br/sobre-o-campus. Acessado 02 out. 2019.

Markovitch, Jacques. “Monitoramento das métricas de desempenho acadêmico”. Repensar a universidade: desempenho acadêmico e comparações internacionais. Organizado por Jacques Markovitch. Com-Arte; FAPESP, 2018. pp. 95-109, https://metricas.usp.br/assets/docs/Miolo_Repensar_Universidade.pdf. Acessado 11 abr. 2022.

Ministério da Educação. Expansão da rede federal. 2018, http://redefederal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal. Acessado 23 maio 2020.

Mugnaini, Rogério, et al. “Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base pascal”. Ciência da Informação, vol. 33, no. 2, 2004, pp. 123–131, http://www.scielo.br/pdf/ci/v33n2/a13v33n2.pdf. Acessado 20 nov. 2019.

Okubo, Yoshiko. Bibliometric indicators and analysis of research systems: methods and examples. OCDE/GD, 1997.

Porter, Alan, e Palop, Fernando. “Mineração de textos para decisões de gestão de pesquisa e tecnologia - tech mining com a ajuda de software Vantage Point”. Anais do 3° Encontro Brasileiro de Bibliometria e Cientometria. Gramado: UFRGS, 2012, http://www.ufrgs.br/ebbc2012/arquivos/workshop-2. Acessado 20 maio 2019.

Rostaing, Hervé. La bibliométrie et sestechniques. Sciences de la Société, 1996.

Spinak, Ernesto. Dicionário enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. UNESCO CII/II, 1996.

Spinak, Ernesto. “Indicadores cienciométricos”. Ciência da Informação, vol. 27, no. 2, 1998, pp. 141-148, http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/795/826. Acessado 03 abr. 2019.

Yepes, José López. Diccionario enciclopédico de ciencias de la documentación. Síntesis, 2004.

Published

2022-04-13

How to Cite

“Contributions of Bibliometrics to the Treatment of Non-Systematic Institutional Data of Scientific Production: the Case of the Instituto Federal De Educação, Ciência E Tecnologia De São Paulo (IFSP)”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 16, Apr. 2022, p. e02146, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02146.