INCLUSIVE DANCE-THEATER WITH WHEELCHAIR: REPORTS OF AN EXPERIENCE IN HOLOS COMPANY
DOI:
https://doi.org/10.36311/2674-8681.2023.v24n2.p310-325Keywords:
Dance, Theater, Inclusion, People with Disabilities, Adapted Motor ActivitiesAbstract
The paradigm of social inclusion establishes the importance of equal opportunities for all people in all social spheres. Specifically, we believe in the potential of inclusion through art in view of the right of access to people with and without disabilities as consumers and producers of culture and art. Aiming to contribute with this practice, we present the experience report of the Holos Company, a dance-theater company that works in the perspective of inclusion. We describe here the paths taken by this Company, seeking greater relationship between theory and practice in dance classes and in artistic productions, as well as discuss its history as a piece of Brazilian social reality regarding the inclusion of people with disability in art. We consider that the changes that have occurred over these years and the necessary adaptations have created unique opportunities to rebuild and move forward in conquering the quality of the artwork and indicate tensions present is acceptance and art appreciation movements from people with and without disabilities.
Received: 2023/12/07
Reformulated: 2023/12/08
Accepted: 2023/12/08
Downloads
References
ALMEIDA, J. G. de A.; BOMFIM, S. A. V. do. Manejo da cadeira de rodas, uma investigação metodológica para a dança em cadeira de rodas. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires, ano 17, n. 176, jan. 2013.
ALMEIDA, J. G. de A.; REIS, F. N.; BOMFIM, S. A. V. do. Dança-teatro inclusiva com cadeira de rodas: os sentidos de uma nova experiência. In: Trabalhos apresentados no II Congresso Internacional da Associação Latino-Americana de Ciências do Esporte,Educação Física e Dança – ALCIDED. 1 ed. Juiz de Fora: NGIME/UFJF, 2015, v.1, p. 435-442.
BOMFIM, S. de A.V. do; ALMEIDA, J.G. de A; SANTOS, D.F. dos. Representações da dança inclusiva com cadeira de rodas para pessoas com deficiência. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires, ano 17, n. 167, abril 2012.
BOMFIM, S. de A.V. do; ALMEIDA, J.G. de A. Método Holos: uma proposta para a dança inclusiva com cadeira de rodas. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires, ano 19, n. 195, ago. 2014.
BRASIL. Decreto n. 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF de 26 agosto, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm
BRASIL, Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, 07 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm
BRASIL. Ministério da Cultura. Lei Paulo Gustavo. Cartilha: A Lei Complementar (LC) 195/ 2022. Publicada em 15 mai. 2023a. Disponível em: https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/lei-paulo-gustavo/central-de-conteudo/cartilhaweb-lpg1505.pdf.
BRASIL. Ministério da Educação. Governo federal reforça política de educação inclusiva. 21 nov. 2023b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2023/novembro/governo-federal-reforca-politica-de-educacao-inclusiva.
CAVALLARI, J. S. Equívocos que constituem o macrodiscurso político-educacional da inclusão. In: FERREIRA, E. L.; ORLANDI, E. P. (org.). Discursos sobre a inclusão. Niterói: Intertexto, 2014.
CENTRO CULTURAL CESGRANRIO. Dança Contemporânea – 5° Mostra Migrações. Projetos especiais. Set. 2015. Disponível em: http://cultural.cesgranrio.org.br/danca-contemporanea-mostra-migracoes/
COURTINE, Jean-Jacques. O corpo anormal: história e antropologia culturais da deformidade. In: COURTINE, Jean-Jacques. (Org.). História do corpo: as mutações no olhar: o século XX. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
ELIAS, N. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.
FERREIRA, E. L.; ALMEIDA, J. G. de A. Rodas, corpo e silenciamentos: uma análise dos discursos na mídia sobre a dança em cadeira de rodas. Revista Esporte e Sociedade, ano 16, n. 37, jun. 2023.
FERREIRA, E. L.; CAVALLARI, J. S. Sobre o (não) deslocamento dos sentidos da diferença no processo de inclusão escolar. Línguas e Instrumentos Linguísticos, ano 32, vol. 2, p. 87-103, 2013.
FERREIRA, E. L. Corpo-movimento-deficiência: as formas dos discursos da/na dança em cadeira de rodas e seus processos de significação. Tese (Doutorado em Educação Física), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, SP, Brasil. 2003.
FERREIRA, E. L. Dança Artística em Cadeira de Rodas. In: FERREIRA, E. L. Esportes e Atividades Físicas Inclusivas. 2. ed. Niterói: Intertexto, 2014a. v. 9.
FERREIRA, E. L. Dança Esportiva em Cadeira de Rodas. In: FERREIRA, E. L. Esportes e Atividades Físicas Inclusivas. 2. ed. Niterói: Intertexto, 2014b. v. 10.
FILHO, A. III Congresso de Dança termina com sucesso. Notícia no Detalhe. Secretaria de Comunicação. Campos dos Goytacazes, 09 set. 2012. Disponível em: http://www.campos.rj.gov.br/exibirNoticia.php?id_noticia=15356
LIPPO, H. Terminologia acerca das pessoas com deficiência. In: Lippo, H. (Org.). Sociologia da acessibilidade e reconhecimento político das diferenças. Canoas: ULBRA, 2012.
MORAES, A. B. R. de.; ALMEIDA, J. G. de A. Discursos dos coreógrafos de dança para pessoas com deficiência. In: ORLANDI, E. P. et. al. Encontro de Estudos da Linguagem. 5. Anais... Pouso Alegre, MG: UNIVÁS, 2014.
UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração mundial sobre educação para todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien: UNESCO, 1990.
REIS, F. N. Formação em Teatro Musical nas Universidades Públicas – Realidade e Desafios. Monografia de Pós-Graduação em Docência no Ensino Superior. Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, AVM Faculdade Integrada, 2013.
REIS, F. N. Processos Formativos em Teatro Musical no Ensino Técnico e Superior em Artes Cênicas: um gesto multiperceptivo. Dissertação de Mestrado em Ensino de Artes Cênicas. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2019.
RIO DE JANEIRO. Secretaria de Cultura do Estado do Rio de Janeiro. Divulgado resultado do Voto Popular para o Prêmio de Cultura do Estado do Rio de Janeiro. 2014. Disponível em: http://www.cultura.rj.gov.br/materias/divulgado-resultado-do-voto-popular-para-o-premio-de-cultura-do-estado-do-rio-de-janeiro
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 3. ed. Rio de Janeiro: WVA, 1999.
SILVA, O. M. A epopéia ignorada: a pessoa deficiente na história do mundo de ontem e de hoje. São Paulo: Cedas, 1987.
SUQUET, A. Cenas - O corpo dançante: um laboratório da percepção. In: Courtine, J. (Org.). História do corpo: as mutações no olhar: o século XX. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
TV RIO SUL. RJTV 1ª Edição. Programa apresentado em 28 de agosto de 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gPCsSnL5B_U
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-14 (2)
- 2023-12-14 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY FOR ADAPTED MOTOR ACTIVITY
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.