Physical Education PHYSICAL EDUCATION AND INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN BRAZIL
TENSIONS BETWEEN LEGISLATION AND SCIENTIFIC PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.36311/2674-8681.2018.v19n2.08.p171Keywords:
Physical Education. Inclusive Education. Public policy.Abstract
Physical education as a curricular component of Basic Education in Brazil has been seeking alternatives to ensure access and maximum development of students with disabilities in general schools. This essay aimed to discuss the inclusion of students with disabilities in the context of physical education in Brazil, in order to analyze some points of tension between what is ensured by law and the services delivered to this population, based on scientific studies. From a qualitative perspective, a theoretical study was carried out regarding the interface "physical education" and "inclusion", considering the analysis of: 1. documents extracted from Brazilian legislation; and 2. dissertations and theses involving research related to the theme. The results are presented and discussed in four categories of analysis: 1. Legal aspects related to the inclusion of students with special needs in Brazil; 2. Statistical data and diagnosis of students with disabilities in Brazilian education; 3. Training of physical education professionals to work with this population; 4. Pedagogical practices and specialized services in Adapted Physical Education. It is concluded that there is considerable distance between legislation and national scientific production. On the one hand, in spite of legal guarantees, factors were identified indicating that Brazilian legislation has been insufficient to ensure the inclusion of students with disabilities in the context of physical education. In another sense, it was detected that the researches have not been enough to inspire changes in the educational system or to generate public policies capable of modifying this scenario.
Downloads
References
ALVES, M. L. T.; DUARTE, E. A percepção dos alunos com deficiência sobre a sua inclusão nas aulas de educação física escolar: um estudo de caso. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.28, n.2, p.329- 338, 2014.
BRASIL, Assembléia Nacional Constituinte. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal/Secretaria Especial de Editoração e Publicações, 1988.
BRASIL, Congresso Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União n. 248, de 23/12/96 – Seção I, p. 27833. Brasília, 1996.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica / Secretaria da Educação Especial. MEC/SEESP, 2001. 79 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 31 Jan 2019.
BRASIL, Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2017: notas estatísticas - Resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2018. Disponível em: < http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/apresentacao/2018/apresentacao_Notas_Estatisticas_Censo_Escolar_2017.pdf>. Acesso em: 09 jun. 2018.
BRASIL, Ministério Educação e Cultura, Secretaria Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf>. Acesso em: 07 jan. 2013.
BRASIL, Ministério Público Federal. O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns da rede regular. Brasília: Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão, 2004. Disponível em: <http://www.adiron.com.br/arquivos/cartilhaatual.pdf>. Acesso em: 31 jan.2019.
BRASIL, Presidência da República, Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília, DF: Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência – CORDE, 1997.
BRASIL, Presidência da República, Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Tradução oficial. Brasília, DF: Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência – CORDE, 2007.
BRASIL, Senado Federal. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília: Coordenação de Edições Técnicas, 2015. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/513623/001042393.pdf>. Acesso em: 31 jan. 2019.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais. Adaptações curriculares. Brasília: MEC, 1999.
CHICON, J. F.; MENDES, K.A.M.O.; SÁ, M.G.C.S. Educação física e inclusão: a experiência na Escola Azul. Movimento, Porto Alegre, v.17, n.4, p.185-202, 2011.
COSTA, V. Inclusão escolar na educação física: reflexões acerca da formação docente. Motriz, Rio Claro, v.16, n.4, p.889-899, 2010.
DISTEFANO, F. Educação física e inclusão escolar: um olhar sobre o plano municipal de educação e a matriz curricular de educação física na perspectiva da inclusão. 2014. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2014.
FALKENBACH, A. P.; CHAVES, F. E.; NUNES, D. P.; NASCIMENTO, V. F. A inclusão de crianças com necessidades especiais nas aulas de Educação Física na educação infantil. Movimento, Porto Alegre, v.13, n. 2, p.37-53, 2007.
FALKENBACH, A. P.; LOPES, E. R. Professores de educação física diante da inclusão de alunos com deficiência visual. Pensar a Prática, Goiânia, v. 13, n. 3, p. 1-18, 2010.
FERREIRA, E.; LOPES, R. G. B.; FERREIRA, R.; NISTA-PICCOLO, V. L. Um olhar sobre a educação física adaptada nas universidades públicas paulistas: atividades obrigatórias e facultativas. Rev. Educ. Fis., Maringá, v. 24, n. 4, p. 581-595, 2013.
FIORINI, M. L. S. Concepção do professor de Educação Física sobre a inclusão do aluno com deficiência. 2011. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, 2011.
FIORINI, M. L. S.; DELIBERATO, D.; MANZINI, E. J. Estratégias de ensino para alunos deficientes visuais: a Proposta Curricular do Estado de São Paulo. Motriz, Rio Claro, v.19 n.1, p.62-73, 2013.
FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. Dificuldades e sucessos de professores de educação física em relação à inclusão escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 1, p. 49-64, 2016.
FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J.. Dificuldades dos professores de Educação Física diante da inclusão educacional de alunos com deficiência. CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 5. Anais... São Carlos: UFSCar, 2012, p. 8844-8858.
GATTI, M. R.; MUNSTER, M. A. V. Caderno do Professor: Subsídios para a Inclusão na Educação Física Escolar? Revista da Sobama, Rio Claro, v. 13, n.2, Suplemento, p. 13-17, 2012.
GORGATTI, M. G.; DE ROSE JR., D. Percepções dos Professores Quanto à Inclusão de Alunos com Deficiência em Aulas de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 119-140, 2009.
HEREDERO, S. A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum, Maringá, v. 32, n. 2, p. 193-208, 2010.
Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) of 1997, U.S.C., Title 20, § 1400.
KEMPINSKI, I. V.; TASSA, K. O. M.; CRUZ, G. C. Plano Educacional Individualizado: uma Proposta de Intervenção. Revista da Sobama, Marília, v. 16, n. 1, p. 23-32, 2015.
KOWALSKI, E. M.; LIEBERMAN, L. J.; DAGGETT, S. Getting involved in the IEP Process. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v.77, n.7, p.35-39, 2006.
KOWALSKI, E.; PUCCI, G.; LIEBERMAN, L.; MULAWKA, C. Implementing IEP or 504 goals and objectives into General Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 76, n.7, p. 33-37, 2005.
MAZZARINO, J. M.; FALKENBACH, A.; RISSI, S. Acessibilidade e inclusão de uma aluna com deficiência visual na escola e na educação física. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 87-102, 2011.
MUNSTER, M. A. V. Inclusão de estudantes com deficiências em programas de Educação Física: adaptações curriculares e metodológicas. Revista da Sobama, Marília, v. 14, n. 2, p.27-34, 2013.
MUNSTER, M. A. V.; Lieberman, L.; Samalot-Rivera, A.; Houston-Wilson, C. Individualized Education Plan applied to Physical Education: validation of inventory in Portuguese version. Revista da Sobama, Marília, v. 15, n. 1, p. 55-67, 2014.
OLIVEIRA, P. S.; NUNES, J. P. S.; MUNSTER, M. A. Educação Física Escolar e Inclusão: uma revisão sistemática da produção discente na Pós-Graduação brasileira. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 2, p. 570-590, 2017.
PEDRINELLI, V. J.; VERENGUER, R. C. G. Educação Física Adaptada: introdução ao universo das possibilidades. In: Greguol, M.; COSTA, R. F. (Orgs.) Atividade Física Adaptada. 4.ed. São Paulo: Manole, 2019.
PEREIRA, T. B. L. Plano de Ensino Individualizado no contexto da educação física escolar. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Programa de Pós Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
REID, G. Preparação profissional em Atividade Física Adaptada: perspectivas norte-americanas. Revista da Sobama, Rio Claro, v.5, n.1, p.1-4, 2000.
ROSSI, P.; MUNSTER, M. A. V. Formação profissional em Educação Física Adaptada: um estudo de caso. [Trabalho Completo]. In: ANAIS DO VII CONGRESSO BRASILEIRO MULTIDISCIPLINAR DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 7. Anais... Londrina: UEL, v.1, 2013, p.1550 – 1561.
SAMALOT-RIVERA, A.; LIEBERMAN, L. J. Adapted Physical Educators’ Current Level of Involvement in the IEP Process. Palaestra, Charlottesville - VA, v.31, n.3, 2017.
SILVA, F. K. R.; SANTOS, D. N.; FUMES, N. L. F. Os Professores de Educação Física Escolar e o Atendimento Educacional Especializado nas Escolas Públicas. Revista da Sobama, Marília, v. 15, n. 2, p. 31-36, 2014.
SOARES, C. H. R.; BAPTISTA, C. R. Atendimento Educacional Especializado e educação física: possibilidades cooperativas no cotidiano escolar. Revista Cocar, Belém, Edição Especial, n.1, p. 57-79, 2015.
SOUZA, J. V. Tutoria: estratégias de ensino para inclusão de pessoas com deficiência nas aulas de educação física. 2008. 136 f. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
TRIPP, A.; RIZZO, T. L; WEBBERT, L. Inclusion in Physical Education: changing the culture. JOPERD, v. 78, n. 2, p.32-48, 2007.