ASSISTIVE TECHNOLOGY RESOURCE FOR STUDENTS WITH CEREBRAL PALSY: ADAPTED CHECKERS GAME AS A METHODOLOGICAL MODEL

Authors

  • Jessenia Marise Sales Campos Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Manoel Osmar Seabra Junior Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente
  • Talita Maria Souza Santos Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente
  • Luiz Rogerio Romero Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2024.v25n1.p123-144

Keywords:

Adaptded Motor Activity, Cerebral palsy, Assistive Technology, Manipulative Skills, Board game

Abstract

This study aimed to analyze the effects of the board game “Adapted Checkers” on the performance of manipulative skills in a student with cerebral palsy. The study identifies and describes the adaptations of teaching strategies and implementation of the Assistive Technology pedagogical resource. The method used was the single-subject design, in the AB model. The design demonstrates the student's performance in relation to manipulative skills, as dependent variables, and the game of “Adapted Checkers” as an independent variable. The research was divided into the following stages: 1. Choice of game: the board game Checkers was chosen, which met the criteria established in the research and the characteristics of the student with cerebral palsy; 2. Baseline: where the initial data collection began without researcher intervention; 3. Adaptation of the game: the game was adapted based on the specific needs of the participant; 4. Intervention: introduction of strategies and adaptations to the game. The sessions were filmed, and the data were evaluated and recorded in scatter plots. For data analysis, a table of response variables was used, scored from zero to three points. The items evaluated were: 1. Precision of movement; 2. Range of movement; 3. Handgrip ability; and 4. Speed of movement. The participant showed significant progress in all variables through training in the intervention phase, with the resource adaptations. The game of “Adapted Checkers” was shown to be effective in relation to the manipulative skills of the student with cerebral palsy, providing autonomy during the game.

Received: 2024/04/19

Reformulated: 2024/06/03

Accepted: 2024/06/11

References

ADAPTAÇÃO: In: DICIO. Dicionário Online de Português. Porto- PT, 2021.Disponível em: https://www.dicio.com.br/adaptacao. Acesso em 01 de dez. 2023.

BARLOW, D.; HERSEN, M. Single case experimental designs: strategies for studying behavior change. New York: Pergamon Press, 1982.

BAX, M.C. et al. Proposed definition and classification of cerebral palsy. Developmental Medicine and Child Neurology, v. 47, n. 8, p. 571-576, 2005.

BRASIL, Ata de Reunião VII, de dezembro de 2007. Comitê de Ajudas Técnicas, Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República (CORDE/SEDH/PR). Disponível em: https://www.assistiva.com.br/Ata_VII_Reuni%C3%A3o_do_Comite_de_Ajudas_T%C3%A9cnicas.pdf. Acesso em 01 dez. 2023.

BRASIL.Presidência da República. Lei nº13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 03 dez. 2023.

COZBY, P.C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Altas.

DE MELLO SPOSITO, M. M.; ALBERTINI, S. B. Tratamento farmacológico da espasticidade na paralisia cerebral. Acta fisiátrica, v. 17, n. 2, p. 62-67, 2010.

ELIASSON, A. et al. Development of hand function and precision grip control in individuals with cerebral palsy: a 13-year follow-up study. Pediatrics, v. 118, n. 4, p. 1226- 1236, 2006. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17015511. Acesso em: 01 dez. 2023.

FINNIE, N. O manuseio em casa da criança com paralisia cerebral. 3 ed. São Paulo: Manole, 2000.

FONSECA, A. J. A. et al. Jogo de damas: uma possibilidade para o desenvolvimento cognitivo e social de indivíduos com deficiência visual. Revista Tecnológica, v. 23, n. 1, p. 1-12, 2017.

GAST, D. L.; LEDFORD, J. Multiple baseline and multiple probe designs. In D. L. Gast (Ed.), Single subject research methodology in behavioral sciences (pp. 276-328). New York: Routlegde. 2010.

HAIDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2003.

KENNEDY, C. H. Single-case designs for educational research. Boston: Pearson Education, Inc, 2005.

MAFRA, S. R. C.; O lúdico e o desenvolvimento da criança deficiente intelectual. In.: Secretaria de Estado da Educação [Superintendência da Educação; Diretoria de Políticas e Programas Educacionais; Programa de Desenvolvimento Educacional],p.16, 2008. Disponível: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2444-6.pdf. Acesso em 03 dez. 2023.

NETO, F. R. Manual de avaliação motora. 2 ed. Florianópolis: Dioesc, 2014.

ODOM, S. L., STRAIN, P. Evidence-based practice in early intervention/early childhood special education: Single-subject design research. Journal of Early Intervention, 2002, v.5, p.151-160.

PEREIRA, J. C. et al. Jogos de tabuleiro como recurso pedagógico em um programa de inclusão social. Revista Psicopedagogia, v. 32, n. 100, p. 58-66, 2015.

PIOVESANA, A.M.; COSTA, M.S.L.; BASSO, R.P. Paralisia cerebral: revisão de conceitos atuais. Arquivos de Ciências da Saúde, v. 9, n. 2, p. 115-121, 2002.

ROCHA, N.A.C.F. Paralisia cerebral: diagnóstico e tratamento. Revista Brasileira de Medicina, v. 67, n. 2, p. 27-32, 2010.

RODRIGUES, D. As dimensões de adaptação de actividades motoras. Rev. bras. Educ. Fís. Esp., São Paulo, v.20, p.53-58, set. 2006. Suplemento n.5. Disponível em http://citrus.uspnet.usp.br/eef/uploads/arquivo/16_Anais_p53_56.pdf. Acesso em: 03 dez. 2023.

SAMPAIO, A. A. S. et al. Uma Introdução aos Delineamentos Experimentais de Sujeito Único. Interação em Psicologia, v.12, n. 1, p.151-164, 2008.

SANTOS, A. V. et al. Efeitos de um programa de intervenção utilizando jogos de tabuleiro em escolares com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 23, n. 3, p. 329-344, 2017.

SANTOS, T. M. S.; SEABRA JUNIOR, M. O. ; RODRIGUES, V. Adaptação do jogo trilha no desempenho das habilidades manipulativas de uma estudante com paralisia cerebral. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-27, 2020.

SEABRA JUNIOR, M. O. Tecnologia Assistiva em face dos estudos com jogos analógicos e de realidade virtual para o treino das funções executivas de estudantes público-alvo da Educação Especial. 2022. 280p. Tese (Livre Docência) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/239025. Acesso em: 01 Abr. 2024.

SILVA, M. C. Fantásticas Proezas no Jogo de Damas. Rio de Janeiro: 1987. Composto e impresso na gráfica.

SOARES, D. M. et al. Atividade lúdica para promoção da inclusão social: estudo de caso com jogos de tabuleiro. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 29, n. 3, p. 136-145, 2018.

TUBINO, M. J. G.; TUBINO, Fábio Mazeron; GARRIDO, Fernando Antônio Cardoso. Dicionário Enciclopédico Tubino do Esporte. Rio de Janeiro: SENAC, 2006.

Published

2024-06-14 — Updated on 2024-06-14

Versions