PROFILE OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK IN MANAUS

Authors

  • Beatriz peres da Silva Lima Universidade federal do Amazonas
  • Minerva Leopoldina de Castro Amorim Universidade Federal do Amazonas
  • Kathya Augusta Thomé Lopes Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n2.p281-294

Keywords:

Adapted Motor Activity, Students with Disabilities, Inclusion, Physical Education

Abstract

The inclusion of students with disabilities in regular education is a challenge, as it implies reviewing some aspects from the administrative to the pedagogical sector. In addition, with the declaration of social isolation, the closure of schools, universities, projects and events that allow agglomeration was submitted. The objective of this work was to analyze the profile of students with disabilities enrolled in the municipal education network of Manaus. The research was of a quantitative nature, in which the facts were observed, recorded, analyzed, classified and interpreted. The research started by handling the 2018 SEMED Database and recently updated to the 2021 database (documentary analysis). According to data extracted from 508 physical education teachers, only 233 work in Elementary School II. However, it was not possible to go to schools to verify that the data provided by SEMED corresponds to reality due to the spread of the Coronavirus worldwide.

Received on: 2022/11/30

Reformulated on: 2022/12/15

Accepted: 2022/12/15

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, M. S. F. Inclusão social e municipalização. In: MANZINI, E. J. (Org.). Educação especial: temas atuais. Marília: Unesp - Marília Publicações, 2000, p.1-10.

BEZERRA, G. F. A inclusão escolar de alunos com deficiência: uma leitura baseada em Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Educação v. 22 n. 69 abr.-jun. 2017, p.493

BRASIL (1994). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial: livro 1/MEC/SEESP – Brasília: a Secretaria, 1994

BRASIL (1996). Lei n°9394, de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional).

BRASIL, 2015, Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência.

CASTELLANI FILHO, et al. L. (2014). Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez.

CAMPBELL, S. I. (2009). Múltiplas faces da inclusão. Rio de Janeiro: Walk Ed.

CARTILHA DO CENSO 2010 – Pessoas com Deficiência / Luiza Maria Borges Oliveira / Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República (SDH/PR) / Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência (SNPD) / Coordenação-Geral do Sistema de Informações sobre a Pessoa com Deficiência; Brasília: SDH-PR/SNPD, 2012.

CARVALHO, R. E. (2009). Educação Inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação.

CAVALCANTE, R. S. C. A inclusão dos alunos com necessidades educacionais especiais na sala de aula de ensino regular: o papel do professor. Temas sobre desenvolvimento, v.9, n.52, p.31-5, set/out,2000.

CENSO ESCOLAR: Notas Estatísticas: censo escolar 2018. Brasília-DF: janeiro/2019.

CORRENT, N. A INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL NO ENSINO REGULAR: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA MANAUENSE. Msc. Jocilene Maria da Conceição Silva - Faculdade TAHIRIH / ADCAM. Londrina, 29 a 31 de outubro de 2007 – ISBN 978-85-99643-11-2

CORRENT, N. DA ANTIGUIDADE À CONTEMPORANEIDADE: A DEFICIÊNCIA E SUAS CONCEPÇÕES; Graduado em Licenciatura em Ciências Sociais pela Faculdade Guarapuava. Especialização em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Educação São Luís (FESL).

CORRENT, N. INCLUSÃO ESCOLAR DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA FÍSICA: CONQUISTAS E DESAFIOS; 2013; Trabalho de Conclusão de Curso; (Graduação em Pedagogia) - Centro Universitário Unifafibe; Orientador: Maria Neli Volpini.

GLAT, R.; MAGALHÃES, E.; CARNEIRO, R. Capacitação de professores: primeiro passo para uma educação inclusiva. In: MARQUEZINE, M. C. et al. (Org.). Perspectivas multidisciplinares em educação especial. Londrina: Editora UEL, 1998, p. 373-377 Glat, R.; Pletsch, M. D. (2010). O papel da universidade no contexto da política de educação inclusiva: reflexões sobre a formação de recursos humanos e a produção de conhecimento. Revista Educação Especial, 23(28), 345-356.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. MÉTODOS DE PESQUISA. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009

HONORA M. FRIZANCO M. L., Esclarecendo as deficiências: Aspectos teóricos e práticos para contribuir com uma sociedade inclusiva. Ciranda Cultural, 2008.

LEHNHARD, G.; ANTUNES, M. ALUNO COM DEFICIÊNCIA FÍSICA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: DISCUSSÕES SOBRE A INCLUSÃO ESCOLAR. Licenciada em Educação Física e Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Motricidade Humana com especialidade em Dança pela FMH/UTL. Professora do Departamento de Desportos Individuais do CEFD/UFSM.

LEVENSON D. Autism in siblings often caused by different faulty genes, study says. Am J Med Genet A. 2015;167(5):5-14.

LOPES, K. O DEFICIENTE FÍSICO NAS AULA DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA REDE PÚBLICA DE MANAUS. Título de Mestre em educação motora ao programa de pós-graduação em educação da Universidade Metodista de Piracicaba sob a orientação do Prof. Dr. Júlio Romero Ferreira. Piracicaba- Sp 1996- UNIMEP.

MANTOAN M. T. E., Integração x Inclusão: Escola (de qualidade) para todos. Campinas, 1993.

MANTOAN, M. T. E. Ser ou estar, eis a questão: explicando o déficit intelectual. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

MARCHESI, A.; ECHEITA, G.; MARTÍN, E. A avaliação da integração. In: PALACIOS, J.; COLL. C.; MARCHESI, A. (Org.). Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

MARTINS, L. de A. R.. Inclusão. In: MARQUEZINE, Maria Cristina [et. al.] (org.). Coleção Perspectivas Multidisciplinares em Educação Especial: Inclusão, vol. 2 Londrina: EDUEL, 1997.

MARTINS, L. A. R. A inclusão escolar do portador da Síndrome de Down: o que pensam os educadores? Natal: EDUFRN, 2002.

MINISTÉRIO PÚBLICO DO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO Centro de Apoio Operacional de Implementação das Políticas de Educação LEI DAS DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. LDB No 9394/96 – Brasília, 1996.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (2020). Coronavírus: o que você precisa saber e como prevenir o contágio. Ministério da Saúde.Disponível em https://coronavirus.saude.gov.br/, consultado em 11/09/2020.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE-OMS. Relatório mundial sobre a deficiência / World Health Organization, The World Bank ; tradução Lexicus Serviços Lingüísticos. – São Paulo: SEDPcD, 2007. 334, 2014.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA CASA CIVIL - Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO DE 2015. Institui a LEI BRASILEIRA DE INCLUSÃO DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015.

SEABRA JÚNIOR, M. O.; MANZINI, E. J. Recursos e estratégias para o ensino do aluno com deficiência visual na atividade física adaptada. Marília: ABPEE, 2008.

SEESP/ SEED/ MEC, A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: A Escola Comum Inclusiva, Fascículo I, Brasília, 2010.

SEMED 2007. REGIMENTO DAS ESCOLAS DA REDE MUNICIPAL DE ENSINO. Título II Tipologia dos estabelecimentos de ensino capítulo I das escolas da rede. Manaus-AM.

SEMED 2018. DEPARTAMENTO DE PLANEJAMENTO DIVISÃO DE INFORMAÇÃO E ESTATÍSTICA. Alunos especiais, Unidades educacionais e Professores de EF. Manaus-AM.

SILVA, A. P. O professor de educação física como agente do processo inclusivo. In: SANTOS, M. P.; PAULINO, M. M. (Orgs.). Inclusão em educação: culturas, políticas e práticas. 2ª ed. São Paulo: Cortez. 2008, p. 69-81.

TESSARO, N. S. Inclusão escolar: concepções de professores e alunos da educação regular e especial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

THOMAS, J.; NELSON, J.; SILVERMAN, S. J. Métodos de Pesquisa em Atividades Físicas. Porto Alegre: Artmed, 2007.

VIANNA, F. M. G. Política de Inclusão e Formação de Professores. (Dissertação de Mestrado em Psicologia). São Paulo, USP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, 2005.

VOLKMAR FR, MCPARTLAND JC. From Kanner to DSM-5: autism as an evolving diagnostic concept. Annu Rev Clin Psychol. 2014; 10:193-212.

Published

2023-01-11

How to Cite

LIMA, Beatriz peres da Silva; AMORIM, Minerva Leopoldina de Castro; LOPES, Kathya Augusta Thomé. PROFILE OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK IN MANAUS. JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY FOR ADAPTED MOTOR ACTIVITY, Marília, SP, v. 23, n. 2, p. 281–294, 2023. DOI: 10.36311/2674-8681.2022.v23n2.p281-294. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/14004.. Acesso em: 21 nov. 2024.