PERFORMANCE ANALYSIS BETWEEN CLASSES OF SWIMMING IN SCHOOL PARALYMPIC GAMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n2.p187-196

Keywords:

Adapted Motor Activity, Paralympic Sports, Physical Disability, Sports Iniciation, Functional Classification

Abstract

Adapted sport was born with the intention for physical rehabilitation, psychological and social for disabled people. These factors are important for encouraging the promotion of sports for children and adolescents with disability, as occurs in the School Paralympics Games, which besides improve the sport practice also promotes the possibility of talent detection. Specifically, there are 14 functional classes in Para swimming (S1-S14), including physical and motor, visual and intellectual disabilities, the classification comes from the need to make the competition fair and more equal. The performance in this competition can be used for scholarship awards, selective for training, and prediction of Paralympic potential. Thus, the present study aimed to compare the performance between classes of Para Swimming in the 2018 School Paralympic Games, Adult Brazilian Competition and World Record, according to age and gender. For this, it was to use the results of the 50m freestyle male and female, and age categories (A and B), adult Brazilian champion and World Record. The regression analysis between classes and performance was significant (p<0.05) in all categories, the value of r2 ​was ​below 0.7 only for female adults and male category A. Therefore, performance improvement is highly explained by the increase in functional class. Performance in the lower classes (S1-S3) was much lower than expected and in some categories these classes are missing. On the other hand, male performance from 15 to 17 years old is very close to adult in the upper classes, that signals a positive perspective for the sport.

Received on: 2022/06/27

Reformulated on: 2022/09/03

Accepted: 2022/09/05

References

BRACCO, M. M. et al. Atividade física na infância e adolescência: impacto na saúde pública. Rev. ciências médicas, São Paulo, v. 12, n. 1, p.89-97, 2003.

CARDOSO, V. D. A reabilitação de pessoas com deficiência através do desporto adaptado. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, n. 2, p.529-536,2011.

CARDOSO, V. D.; GAYA, A. C. A classificação funcional no esporte paralímpico. Conexões, v. 12, n. 2, p. 132-146, 2014.

COLANTONIO, E. Detecção, seleção e promoção de talento esportivo: Considerações sobre a natação. Rev. Bras. Ci. e Mov., v.15, n.1, p.127-135,2007.

CARVALHO, P. M.; SILVA JÚNIOR, J. A.; CERQUEIRA, C. S. Uma ótica evolutiva através de um modelo de periodização para o calendário paradesportivo de 2009 da natação paralímpica. Brazilian Journal of Biomotricity, v.6, ed. 2, p.130, jun., 2012.

CPB, Comitê Paralímpico Brasileiro. Paralimpíadas Escolares. Disponível em: <http://www.cpb.org.br/competicoes/edicao/5#regulamento> acessado em: 20-02-2019.

DOMINGUES, L. S. O desenvolvimento do talento desportivo no desporto adaptado - Um estudo com atletas de elite Portugueses. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, Portugal, 2018.

MARQUES, R. F. R. et al. A abordagem midiática sobre o esporte paralímpico: o ponto de vista de atletas brasileiros. Movimento, v. 20, n.3, p.990-1012, 2014.

MARQUES, R. F. R. et al. Esporte olímpico e paraolímpico: coincidências, divergências e especificidades numa perspectiva contemporânea. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 23, n.4, p.365-377, 2009.

SILVA, M. Os efeitos da aprendizagem da natação em pessoas com deficiência intelectual. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Neuropsiquiatria e Ciências do Comportamento. Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2016.

SIMIM, M. A. M. et al. The state of art in researchers in disabled sports: a systematic review. Arq Cien Esp, v.6, n.1, p.5-10, 2018.

SOUTO, E. C.; OLIVEIRA, L. S.; SANTOS FILHO, C. S.. Implicação da Deficiência Visual sobre o Desempenho nos 50 Metros Livre de Nadadores Nacionais e Internacionais. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 20, n. 1, p. 15-20, 2016.

TSUTSUMI, O. et al. Os benefícios da natação adaptada em indivíduos com lesões neurológicas. Revista Neurociências, v.12, n.2, p. 82-85, 2004.

WINCKLER, C.; TRIGO, E. L. O papel da ciência no desenvolvimento do Esporte Paralímpico. In: SILVA, A.; MELLO, M. T. Esporte Paralímpico: Da Organização ao Alto Rendimento, Editora dos Editores, 2021, p.25-37.

WPS, World Para Swimming. World Para Swimming Classification Rules and Regulations, Jan., 2018. Disponível em: <https://www.paralympic.org/sites/default/files/document/171220150814237_2017_12%2BWorld%2BPara%2BSwimming_Classification%2BRules%2Band%2BRegulations_FINAL.pdf> acessado em: 20-01-2019.

Published

2023-01-11