CONTRIBUTIONS OF THE PARALYMPIC BOCCIA ADAPTED TO THE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n2.p267-276

Keywords:

School, Adapted Motor Activity, Paralympic boccia

Abstract

Paralympic boccia is a sport for people with motor impairment in the four limbs that can be adapted to the school environment, allowing children with severe physical disabilities to interact with other students, as a bridge for socialization. Knowing this, the aim of this study was to analyze the research developed in recent years on Paralympic Boccia ball at school and list the benefits found. For the development of the study, the procedures of a Bibliographical Research were used, using as a search criterion the phrase “Paralympic Boccia at school”. Ten papers addressing the topic were found. In addition to the inclusion, the positive aspects discovered were motor improvement; development of logical reasoning; and playful use of sport for fun. Although the number of works is low, their geographical coverage shows that this sport is widespread in Brazil and the observed benefits demonstrate that the Paralympic movement must continue as one of the pillars in the construction of a society for all.

Received on: 2021/03/25

Reformulated on: 2021/04/09

Accepted: 2021/04/14

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcio de Souza Santos, Prefeitura Municipal de Limeira / Centro Universitário Ítalo Brasileiro

    Graduado em Educação Física pela UFRRJ; Mestre em Psicologia pela UFRRJ; Pós-graduado em Educação Inclusiva pela Universidade Cruzeiro do Sul; Graduando em Pedagogia pelo Centro Universitário ´Ítalo Brasileiro. Professor efetiva da Prefeitura Municipal de Limeira/SP.

  • Carolina Gonçalves da Silva Fouraux, Prefeitura Municipal de Limeira / Centro Universitário Itálo Brasileiro

    Graduada em Educação Física pela UFRRJ; Mestre em Psicologia pela UFRRJ; Pós-graduada em Psicomotricidade pela Faculdade São Luís; Graduando em Pedagogia pelo Centro Universitário ´Ítalo Brasileiro. Professor efetiva da Prefeitura Municipal de Limeira/SP.

References

AMORIM, A. O. A participação nas aulas de educação física e a prática esportiva na escola podem influenciar a orientação esportiva paralímpica em pessoas com deficiência severa? Um estudo retrospectivo. Monografia (Licenciatura em Educação Física). Universidade Federal de Pernambuco, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/28993/1/Amorim%2c%20%c3%82ngelo%20de%20Oliveira%20.pdf. Acesso em: 08/06/2020.

ANTUNES. M. M. O esporte adaptado na escola: reflexões a partir da produção acadêmica nacional. Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira. V.9, n.20, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORGMANN, T.; ALMEIDA, J. J. G. Esporte paralímpico na escola: revisão bibliográfica. Movimento, vol. 21, núm. 1, enero-marzo, pp. 53-68, 2015.

CAMPEÃO, M. S. Proposta de Ensino de Bocha para Pessoas com Paralisia Cerebral. Campinas: 2002. Dissertação. Faculdade de Educação Física. UNICAMP.

BISFED. World Ranks. Disponível em: http://bisfed-rankings.sport80.com/index.html#/ranking; Acesso em: 10/06/2020.

FRANK, R.; BORELLA, D. R. Tênis de mesa paralímpico: uma proposta esportiva para pessoas com deficiência. Ponta Grossa, volume 10 número1 - jan./jun. 2014.

INTERNATIONAL PARALYMPIC COMMITTEE. Paralympic School Day: Manual. Bonn, 2006.

LEAL, C. N. Alternativas na educação física escolar: um relato de experiência visando a inclusão. II Encontro Regional Vivenciando uma Escola para Todos. Curitiba, 2015. Disponível em: http://www.rsacessivel.rs.gov.br/uploads/1309280896ALTERNATIVAS_NA_EDUCACAO_FISICA_ESCOLAR.pdf. Acesso em: 15/06/2020.

MACHADO, M. C. M., et al. Paradesporto escolar no município de blumenau/sc: inclusão e acessibilidade para todos. Extensio: R. Eletr. de Extensão, ISSN 1807-0221 Florianópolis, v. 14, n. 25, p. 103-123, 2017. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/83d3/f6434e94dc09afb64cecf5e78f4a25cd0e6b.pdf. Acesso em: 20/06/2020.

OLIVEIRA, R. S. Jogos adaptados: o que fazer e como fazer. Anais do Seminário Institucional do PIBID. Chapecó, 2015. Disponível em: https://unoesc.emnuvens.com.br/sipae/article/view/9190. Acesso em: 10/05/2020.

PINTO, G. M. C. et al. Desempenho olímpico e paralímpico: uma análise comparativa entre países nos jogos Rio-2016. Educ. Fís., Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 15, n. 3, p. 319-337, jul./set. 2017.

RIBEIRO, C. S, et al. Um estudo preliminar sobre a influência de um jogo digital de bocha no desempenho e aprendizagem de estudantes com deficiência. Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola. Muzambinho, 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Carol/Downloads/7931-10133-1-PB.pdf. Acesso em: 10/06/2020.

ROQUE, Z. S. S. Memórias em Campo: Jogadores Operários em São José Dos Campos (1975-2010). Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH. São Paulo, julho 2011.

SANTOS, M. S; FOURAUX, C. G. S; MARQUES, V. S. Narrativa como método de pesquisa. Revista Valore, Volta Redonda, 5 (Edição Especial): 37-51, 2019.

SANTOS, M. S; FOURAUX, C. G. S; MARQUES, V. S. Narrativa de um atleta de bocha paralímpica: ouvindo os que não falam. Mental vol.11 no.20 Barbacena jan./jun. 2017.

SANTOS, M. S. Narrativa de uma atleta de bocha paralímpica: Ouvindo os que não falam. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal Rural Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

SCHELL, Bart. IPC’s Paralympic Education: projects and approaches. In: EUROPEAN CONGRESS OF ADAPTED PHYSICAL ACTIVITY, 8. Olomouc, Czech Republic. EUFAPA, 2006.

SILVA, L. L. O jogo de bocha adaptado como recurso no ensino da matemática para alunos com paralisia cerebral. Dissertação (Mestrado profissional no Ensino de Ciências Exatas). UNIVATES, 2014. Disponível em: file:///C:/Users/Carol/Downloads/2014LucianaLeandroSilva.pdf. Acesso em: 20/06/2020.

SILVA, J. P. V. Educação física adaptada: um relato sobre a proposta de intervenção pedagógica para alunos com paralisia cerebral. In: BATISTA, N. L. (Org.), et al. Formação, Prática e Pesquisa em Educação 2. Atena ed., 2019. Disponível em: https://www.finersistemas.com/atenaeditora/index.php/admin/api/artigoPDF/20189. Acesso em: 15/05/2020.

SILVEIRA, A. A. T. Educação física escolar inclusiva: olhares e saberes de um grupo de professores do ensino público do Natal/RN. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/29173/1/Educacaofisicaescolar_Silveira_2020.pdf. Acesso em: 15/05/2020.

SOBRINHO, J. N. Educação Física Escolar, formação continuada em serviço e inclusão: um diálogo com a diversidade. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/24853/1/JonasMoraisSobrinho_DISSERT.pdf. Acesso em: 15/05/2020.

SOUZA, G. A. Inclusão dos alunos com deficiência física nas aulas de educação física. Monografia (Licenciatura em Educação Física). Universidade de Brasília, 2017. Disponível em: https://www.bdm.unb.br/bitstream/10483/22833/1/2017_GleicianeAnjosdeSouza_tcc.pdf. Acesso em: 15/05/2020.

TRINDADE, B. Brasil e o mundo se impressionam com o público nas Paralimpíadas do Rio. 2016. Reportagem: Jornal “O Tempo”. Disponível em: https://www.otempo.com.br/hotsites/paralimp%C3%ADadas-2016/brasil-e-o-mundo-se-impressionam-com-publico-nas-paralimpiadas-do-rio-1.1373970. Acesso em: 08/06/2020.

TURTELLI, L.S. et al. Caminhos da pesquisa em imagem corporal na sua relação com o movimento. Rev. Bras. Cienc. Esp., v. 25, n. 1, p. 151-166, 2003.

Published

2021-05-04 — Updated on 2021-05-04

Versions

How to Cite

SANTOS, Márcio de Souza; FOURAUX, Carolina Gonçalves da Silva. CONTRIBUTIONS OF THE PARALYMPIC BOCCIA ADAPTED TO THE SCHOOL. JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY FOR ADAPTED MOTOR ACTIVITY, Marília, SP, v. 22, n. 2, p. 267–276, 2021. DOI: 10.36311/2674-8681.2021.v22n2.p267-276. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/11681.. Acesso em: 21 nov. 2024.