STUDENT WITH VISUAL IMPAIRMENT AND AUTISM: A CASE STUDY OF INTERACTIONS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n1.p127-142

Keywords:

Inclusão, Deficiência fisica, Autismo, Atividade motora adaptada

Abstract

The inclusion process of people with disability in the education system continuously evolve through the social understanding of disability. Thus, evaluating the inclusion process is necessary to think about new strategies with the purpose of achieving the goal to make it effective in education system, and for this paper, in Physical Education classes. The research was a case study done at a downtown school in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brazil. Ten classes were observed and an evaluation form of interaction between students with and without disability during regular Physical Education classes was filled in. The purpose was to analyze the interaction between the student with a visual impairment and autism and their classmates during Physical Education classes. The results indicated that the interaction between the students occurred few times, and when they did, it was with a specific classmate to whom he demonstrated greater proximity, and always with a positive response. The study also showed that the teacher´s interventions were essential to encourage the interaction between the students, her requests to collaborate with the student with visual impairment and autism provided moments of knowledge, teaching and learning for all of them.

Received on: 2020/10/01

Reformulated on: 2021/02/24

Accepted: 2021/02/25

References

ALENCAR, G. P.; PEREIRA, M. G. L.; PEREIRA,T. T. P.; OLIVEIRA, C. M. V.; MORAIS, C. S.; OTA, G. E. Jogos Cooperativos: Relações e Importância na Educação Física Escolar. Revista de Ensino Educação Ciência Humana, v. 20, n. 2, p. 220-223, 2019 . Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/ensino/article/view/6601 . Acesso em 22 set 2020.

ALONSO, E.M.; CARVALHO, C.L.; ARAÚJO, P.F; SALERNO, M.B. Inclusão na deficiência física escolar na concepção de escolares com deficiência visual. Conexões. Unicamp. v. 18, p 1 – 17. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v18i0.8656129 Acesso em 30 set 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 22 de setembro 2020.

BROTTO, F. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2002.

CARVALHO, C. L.; SALERNO, M. B.; SILVA, R. F.; ARAÚJO, P. F. Inclusão na educação física escolar: estudo da tríade acessibilidade-conteúdos-atitudes. Revista Motrivivência, v. 19, p.144-161. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29nespp144 . Acesso em 11 set 2020.

CHAKUR, S. S. Interação e Construção do Conhecimento no Deficiente Mental: Um Estudo na Pré-Escola de Ensino Regular. Campinas, SP, 1994. 111p. Dissertação (Mestrado em Educação na Área Psicologia Educacional). Faculdade de Educação, UNICAMP.

CHICON, J. F.; MENDES, K. A. M. O.; SÁ, M. G. C. S. Educação Física e inclusão: A experiência na escola azul. Revista Movimento, v. 17, n. 4, out./dez. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/21257 . Acesso em: ago. 2020

DIAS, E. A importância do lúdico no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. Revista Educação e Linguagem, v. 7, n. 1, p. 1-16, 2013.

ETCHEVERRIA, T. C. A Problematização no Processo de Construção de Conhecimento. In: GALIAZZI, M. C.; AUTH, M.; MORAES, R.; MANCUSO, R. (Org). Aprender em Rede na Educação em Ciências. Ed. Unijuí, 2008.

GREGUOL, M.; MALAGODI, B.M.; CARRARO, A. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de educação física: atitudes de professores nas escolas regulares. In Revista Brasileira de Educação Especial. V. 24, n. 1, 2018, p. 33-44. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v24n1/1413-6538-rbee-24-01-0033.pdf Acesso 03.20.

HERNÁNDEZ VÁZQUEZ, F.J.; RÓDENAS, A.B.; NIORTE, J. Cuáles son los retos de la inclusión en la clase de educación física? In: HERNÁNDEZ VÁZQUEZ (coord). Inclusión en educación física: las claves del éxito para la inclusión del alumnado com capacidades diferentes. Barcelona: INDE. 2012. p. 23 – 36.

LARA, F. M.; PINTO, C. B. G. C. A importância da educação física como forma inclusiva numa perspectiva docente. Universitas Ciência da Saúde. v. 15, n. 1. p. 67-74 (2017). Disponível em : https://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/cienciasaude/issue/view/235. Acesso em: 25 ago. 2020.

MOUSINHO, R.; SCHMID, E.; MESQUITA, F.; PEREIRA, J.; MENDES, L.; SHOLL, R.; NÓBREGA, V. Mediação escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões, Revista Psicopedagogia, v. 27, n. 82, p. 92-108, 2010.

NARIO-REDMOND, M. R.; GOSPODINOV, D.; COBB, A. Crip for a day: the unintender negative consequences of disability simutations. Rehabilitation Psychology. v. 62, n. 3, p. 324-33. Disponível em: https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Frep0000127. Acesso em: 30 set. 2020

RODRIGUES, D. A Educação Física perante a Educação Inclusiva: reflexões conceptuais e metodológicas, Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 14, n.1, p. 67-73, 2003.

SALERNO, M.B.; SILVA, R.F.; ARAÚJO, P.F. Proposta para avaliação da interação entre alunos com e sem deficiência na Educação Física escolar. In: GORLA, J.I. (Org.). Educação física adaptada: o passo a passo da avaliação. 2ª ed. São Paulo: Phorte, 2013.

SALERNO, M. B.; JUNIOR, L. S.; SILVA, R. F. da; ARAÚJO, P. F. Educação física inclusiva: diferentes olhares sobre as abordagens pedagógicas. In: SILVA, J. V. P.; SILVA, L. L. G.; MOREIRA, W. W. Educação física e seus diversos olhares. Mato Grosso do Sul: UFMS. 2016. p. 77- 95.

SANTOS, M. O.; CARVALHO, C. L.; ARAÚJO, P. F.; SALERNO, M. B. Educação Física escolar e inclusão: um estudo de caso no Brasil sob a óptica do modelo bioecológico. Revista Motrivivência. Florianópolis, v. 32, n. 62, p. 01-21, abril/junho, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-80402.2020e67312. Acesso em: 25 ago 2020.

SEABRA JR. Educação física e inclusão educacional: entender para atender. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2012. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000882016. Acesso 25 mar 2013.

SILVA, R.F.; SEABRA JR, L.; ARAÚJO, P.F. de. Educação física adaptada no Brasil; da história à inclusão educacional. São Paulo: Phorte. 2008. 192p.

SILVA, S. C.; ARANHA, M. S. F. Interação entre professora e alunos em salas de aula com proposta pedagógica de educação inclusiva. Revista brasileira de Educação Especial, v.11, n.3, Marília, Set./Dez, 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382005000300005>. Acesso em: 29 nov. 2017.

VENDITTI JR, R. Escolhas profissionais e autoeficácia docente em educação física: aspectos motivacionais e especificidades de atuação. Curitiba: Appris. 2018. 195p.

Published

2021-04-05