THE PHYSICAL EDUCATION PROFESSIONAL AGAINST VISUAL DISABILITY IN SCHOOL DAILY

Authors

  • Carlos Henrique Prevital Fileni Faculdade Euclides da Cunha

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2020.v21n2.p257-264

Keywords:

School inclusion, Teacher, Physical Education

Abstract

Abstract: The Physical Education teacher has an important role within the school and the classroom, seeking through specialization, to provide quality education. The inclusion of students with disabilities in schools is still a challenge for these teachers, especially due to the insecurity generated and lack of support structure. With this, the objective of the research was to verify if the effective Physical Education teachers are prepared to include the visually impaired student in their class, within the public and private education networks. The sample consisted of 10 (ten) teachers in the area. An adapted questionnaire was applied, composed of 17 (seventeen) questions, which brought the guidelines elaborated on Inclusive Education for the visually impaired, confirming the poor performance in the practice of quality teaching. It is concluded that Physical Education teachers know that the knowledge they have is not enough to receive visually impaired students in the classroom, but they want to teach them.

 

References

ALVES, M. L. T.; DUARTE, E. A inclusão do deficiente visual nas aulas de educação física escolar: impedimentos e oportunidades. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 27, n. 2, p. 231-237, 2005.

BERNARDES, J. Representações sociais sobre o processo de inclusão em escola pública e particular. 2003. -, Dissertação (Mestrado em Psicologia)-Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu ….

BORGES, E. As concepções de professores acerca da deficiência mental. 2002. -, Dissertação (Mestrado em Educação). Brasília: Universidade Católica de Brasília.

CIDADE, R. E.; FREITAS, P. S. Educação física e inclusão: considerações para a prática pedagógica na escola. Revista integração, 14, p. 27-30, 2002.

CONSTITUIÇÃO, B. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário oficial da União. Brasília, DF, 23, 1996.

FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. Estratégias de professores de educação física para promover a participação de alunos com deficiência auditiva nas aulas. Revista Brasileira de Educação Especial, 24, n. 2, p. 183-198, 2018.

GOMES, C.; REY, F. L. G. Inclusão escolar: representações compartilhadas de profissionais da educação acerca da inclusão escolar. Psicologia: ciência e profissão, 27, n. 3, p. 406-417, 2007.

KOZUB, F. M.; PORRETTA, D. L. Interscholastic coaches’ attitudes toward integration of adolescents with disabilities. Adapted physical activity quarterly, 15, n. 4, p. 328-344, 1998.

LIEBERMAN, L. J.; HOUSTON-WILSON, C. Overcoming the barriers to including students with visual impairments and deaf-blindness in physical education. RE: view, 31, n. 3, p. 129, 1999.

LIMA, S. M.; DUARTE, E. Educação Física e a escola inclusiva. SOBAMA. Temas em educação física adaptada. Curitiba: UFPR, 2001.

MARTÍNEZ, A. M. Inclusão escolar: desafios para o psicólogo. Psicologia escolar e compromisso social, p. 95-114, 2005.

MITTLER, P. Educação inclusiva: contextos sociais. Artmed, 2003. 8573079606.

MONTE, F. R. F. D. Inclusão na educação infantil: Concepções e perspectivas de educadoras de creche. 2006.

NUNES, L.; GLAT, R.; FERREIRA, J. R.; MENDES, E. G. Pesquisa em educação especial na pós-graduação. Rio de Janeiro: Sette Letras, 3, 1998.

PINHEIRO, K. C. Inclusão de alunos com deficiência visual no ensino de ciências/biologia. 2018.

PRUDENTE, S. C. A fonoaudiologia e a inclusão educacional. Editora UCDB, 2004. 8575980262.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 1997.

SIDERIDIS, G. D.; CHANDLER, J. P. Assessment of teacher attitudes toward inclusion of students with disabilities: A confirmatory factor analysis. Adapted physical activity quarterly, 14, n. 1, p. 51-64, 1997.

VITTA, F. C. F. D.; VITTA, A. D.; MONTEIRO, A. S. Percepção de professores de educação infantil sobre a inclusão da criança com deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial, p. 415-428, 2010.

Published

2021-01-13