EDUCATIONAL RESOURCES USED IN THE CLASSES OF PHYSICAL EDUCATION FOR INCLUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n1.p99-108

Keywords:

deficiência, Educação Física, Inclusão educational, Atividade Motora Adaptada

Abstract

This study brings the perception of teachers in relation to the educational resources they use during Physical Education classes to include all students independent of their disability. The research aimed to analyze the educational resources used in Physical Education classes for inclusion. The method used was a qualitative, descriptive approach. The study participants were three Physical Education teachers from a private school in Maceió who have been working in elementary school for at least three years. As a data collection instrument, semi-structured interviews were used, using content analysis by categories to analyze the data. In the results found, it was evident that teachers recognize the importance of working with educational resources during their classes to facilitate students' learning and maximize inclusion, but the need to improve their technical knowledge and how to use the resources during their classes is visible. However, it was realized that educational resources are extremely important for classes, because with the use of them, the teacher has mainly managed to improve the relationship between students thus facilitating the activities to be worked on.

Received on: 2020/06/30

Reformulated on: 2021/02/02

Accepted: 2021/02/02

References

ARANHA, M. S. F. Integração social do deficiente: análise conceitual e metodológica. Temas em Psicologias, v. 3, p. 63-70, 1995.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. (Tradução de Luís A. Reto e Augusto Pinheiro). 5ª ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 21 de dez. 2019.

BECKER, Fernando. O que é construtivismo? Revista de Educação AEC, Brasília, v. 21, n. 83, p. 7-15, abr/jun. 1992.

FERREIRA, A. B. H. Mini Aurélio Século XXI escolar: O minidicionário da Língua Portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

GRAELLS, P. M. Los Medios Didácticos, 2000. Disponível em: http://peremarques.pangea.org/medios.htm. Acesso em: 21 dez. 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa, v.4, p.175, São Paulo: Atlas, 2002.

Kishimoto, T. M.. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez editora, São Paulo, 2017.

MANTOAN, M. O direito de ser, sendo diferente, na escola: inclusão e Educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo, p.184-211. 2006.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

OLIVEIRA, O. B. de; TRIVELATO, S. L. F. Prática docente: o que pensam os professores de ciências biológicas em formação? In: XIII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Rio de Janeiro, RJ, 2006. Disponível em: http://132.248.9.1:8991/hevila/Revistateias/2006/vol7/no13-14/5.pdf. Acesso em: 31 out. 2019.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício do professor: Profissionalização e Razão Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, p.11-25, 2002.

SANT´ANA, M.I. Educação Inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, p. 227-234, 2005.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação / IV Jornada de Prática de Ensino / XIII Semana de Pedagogia em: “infância e práticas educativas”. Maringá/PR, 2007. Disponível em: http://www.pec.uem.br/pec_uem/revistas/arqmudi/volume_11/suplemento_02/artigos/019.pdfAcesso em: 10 dez. 2019.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, p. 116-173, 1987.

VENTURINI, G. R. O. et al. A importância da inclusão nas aulas de Educação Física escolar. EFDesportes.com, Revista Digital, Buenos Aires, ano 15, n. 147, 2010. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd147/inclusao-nas-aulas-de-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 10 dez. 2019.

Published

2021-04-05