This is an outdated version published on 2021-04-06. Read the most recent version.

THE PSYCHOMOTOR PROFILE OF ADULTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES PARTICIPATING IN PROAMDE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n1.p163-174

Keywords:

Adapted Motor Activity, Intellectual Disability, Psychomotricity, Psychomotor Battery

Abstract

The inclusion process of people with disability in the education system continuously evolve through the social understanding of disability. Thus, evaluating the inclusion process is necessary to think about new strategies with the purpose of achieving the goal to make it effective in education system, and for this paper, in Physical Education classes. The research was a case study done at a downtown school in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brazil. Ten classes were observed and an evaluation form of interaction between students with and without disability during regular Physical Education classes was filled in. The purpose was to analyze the interaction between the student with a visual impairment and autism and their classmates during Physical Education classes. The results indicated that the interaction between the students occurred few times, and when they did, it was with a specific classmate to whom he demonstrated greater proximity, and always with a positive response. The study also showed that the teacher´s interventions were essential to encourage the interaction between the students, her requests to collaborate with the student with visual impairment and autism provided moments of knowledge, teaching and learning for all of them.

Received on: 2020/06/29

Reformulated on: 2021/03/01

Accepted: 2021/03/01

References

AAIDD (American Association on Intellectual and Developmental Desabilities). Intelectual Desabilitie: Definition, Classification and Systems of Supports. The AAIDD Ad Hoc Committee on Terminology and Classification. United States of America, ed, 2010.

BORTOLAIA, A. P. e SOUZA, T. F. Q. de. (1). Perfil psicomotor: caracterização em portadores de síndrome de down. Revista FUNEC científica - multidisciplinar - ISSN 2318-5287, 1(1). Recuperado de https://seer.unifunec.edu.br/index.php/rfc/article/view/23

FONSECA, V. Manual de Observação psicomotora: Significação psiconeurologicos dos fatores psicomotores. Porto Alegre: Artes Médicas. 1995.

FONSECA, V. Manual de Observação Psicomotora: Significação Psiconeurologica dos factores Psicomotores. Lisboa, 1992: Editorial Notícias.

FUMES, N. L. F. e MARQUES, U. S. M. (1999) Avaliação psicomotora em jovens adultos portadores de deficiência mental. Disponível em: http://www.motricidade.com/index.php/repositorio-aberto/43-necessidades-especiais/1244-avaliacao-psicomotora-em-jovens-adultos-portadores-de-deficiencia-mental)

FRUG, C. S. Educação motora em portadores de deficiência. Plexus Editora, 2001.

GORETTI, A.C. A psicomotricidade/ Atividade física adaptada e saúde. In: Centro de Estudo Pesquisa e Atendimento Global da Infância e Adolescência. São Paulo, 2010.

IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística) 2008. Estimativas Populacionais para os municípios brasileiros. Disponível em: (http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/população/estimativa2008) acesso em março 2016.

LAKATOS, E.M.; MARCONI, M.A. Fundamentos de metodologia científica – 5. Ed. – São Paulo: Atlas 2003.

LIMA, A. S. e BARBOSA, S. B. (2007). Psicomotricidade na educação infantil. Disponível em:

http://www.colegiosasantamaria.com.br/santamaria/aprendamais/artigos/ver.asp?artigo-id=9

MORAES, A.H.C. O desenvolvimento psicomotor de deficientes intelectuais fundamentado na prática do tênis de mesa. 37 f. Trabalho de conclusão de curso Bacharel em Educação Física- IFSULDEMINAS Campus Muzambinho, Muzambinho, 2012.

NEGRINE, A. S. A coordenação psicomotora e suas implicações. Porto Alegre: A Negrine, 1987.

OMOTE, S. Algumas tendências (ou modismo?) recentes em educação especial a revista brasileira de Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, 9 (1), 25-38, 2003.

SANDRI, L.S.L. (2010). A psicomotricidade e seus benefícios. Revista de educação do IDEAU. Vol.5 – N 12.

WINNICK, J. Educação Física e Esportes Adaptados. 1ª edição brasileira. Manole editor, 2004. 552p.

Published

2021-04-05 — Updated on 2021-04-06

Versions