CAPOEIRA: MUSICALITY FOR PEOPLE WITH INTELLECTUAL DISABILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2020.v21n1.06.p69

Keywords:

Adapted Motor Activity, Capoeira, Rhythm, Intellectual Disability

Abstract

Through frequencies, vibrations, pulses and rhythms we can feel the music, and reproduce it on a
different way as a facilitating instrument for the motor, social and affective development of people with
Intellectual Disabilities. In this sense, the objective of this study was evaluate the development of global
motor coordination through the learning process of the “Palm Movement” and “Batuque no Pandeiro”
in three rhythmic intensities, being 64 bpm, 120 bpm and 184 bpm. Participated on this research
twelve people with Intellectual Disabilities aged between eighteen to sixty-five years. The data collection
took place before and after a pedagogical sequence for learning the “Palm Movement” and “Batuque
no Pandeiro”. The data analysis occurred with the SPSS Software for Statistical Analysis version 21. The
results showed significant differences between the averages presented by the participants before and after
the pedagogical intervention. These results indicated that the teaching of the “Batuque no Pandeiro”
movement combined with rhythmic expression and the teaching process of the “Palm Movement” at
low speed (64 bpm) can be considered facilitators for the learning process of the rhythmic musicality
of the person with Intellectual Disability and, contribute for the development and improvement of
rhythmic and global motor coordination.

Received on: 05/06/2020

Reformulated on: 05/27/2020

Accepted: 05/28/2020

 

Author Biographies

  • Anderson Rodrigues de Carvalho, Faculdade Peruíbe - Fpbe

    Physical Education Student

  • Andreia Salvador Baptista, Faculdade Peruíbe - Fpbe

    Professora pela UNISEPE Faculdade de Peruíbe. Doutora em Ciências da Saúde pela Unifesp

  • Milena Pedro de Morais, Faculdade Peruíbe - Fpbe / Universidade São Judas Tadeu

    Professora na Faculdade Peruíbe no curso de Educação Física e Doutoranda na Universidade São Judas Tadeu.

References

ARTAXO,I.; MONTEIRO. G. a. Ritmo e Movimento Teoria e Prática, Phorte Editora, 2007.

BENTO, D. C et al. O Ensino da Capoeira como conteúdo possível nas escolas para pessoas com deficiência na cidade de Aracaju - SE. In: IV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade de 2010, p. 3-14, 2013.

BOATO, E. M. Metodologia de abordagem corporal para autistas. In: Os professores como intelectuais: Novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar Brasileira. Curitiba: Editora CRV, p. 231-242, 2018.

BRAGA, A. L.; OLIVEIRA, R. G. D. Educação física e musica – uma visão dos professores sobre a música na educação física. In. Os professores como intelectuais: Novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar Brasileira. Curitiba: CRV, p. 231-242, 2018.

CAMARGO, C. M. O ensino na perspectiva da poética, da práxis e da teoria - processo de formação alternativos da à indústria da cultura. In: ARTAXO,I.;MONTEIRO. G. A. Ritmo e movimento teoria e pratica. Editora Phorte, p. 55-60, 2007.

CAMPOS B.R.P. et al. A contribuição da música e da dança no desenvolvimento da psicomotricidade de pessoas com Deficiência Intelectual. Archives of Health Investigation, v.4, n.2, 2015.

CHARRO, M.A. et al. Manual de avaliação física, Editora Phorte, 2010.

MEDEIROS, J. S, SILVA, A. P. A. Capoeira para portadores de barreiras de aprendizagem no contexto da educação física escolar. VIII Encontro Fluminense de Educação Física. p. 1-3, 2004.

NASCIMENTO, G. N. et al. A musicalização infantil e a inclusão social. Integratio, v. 2, n. 2, p. 47-53, Ago. – Dez, 2016.

PALMA L. E. et al. Ensino da Capoeira para Pessoas com Deficiência Intelectual. Revista da Sobama, v. 13, n.1, p. 27-30, Junho, 2012.

TEIXEIRA BV, MOTA CG. A prática da capoeira por pessoas com síndrome de Down: uma revisão da literatura. Acta Fisiátrica, v.25, n.1, p.40 – 45, 2018.

THOMAS, J. R; NELSON, J. K; Métodos de pesquisa em atividade física. Trad. Ricardo Petersen et al, 3 ed; Porto Alegre, ArtMed, 2002.

VIEIRA, S. Bioestatística: tópicos avançados. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier: Campus, 2010.

Published

2020-06-02