OPENING OF NEW POSSIBLES: ACTION AND UNDERSTANDING OF RESEARCH IN TEACHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1984-1655.2024.v16n1.p167-198

Keywords:

Teacher training; Research; Opening of New Possibles, Cognitive Trajectories.

Abstract

The article presents the results of a study on the transformation processes of action and thought related to discussions and research activities carried out in an initial teacher training course. The references used address the debate on research as an articulating element between theory and practice, and the constructivist theoretical assumptions of Jean Piaget (1985) about the opening of new possibilities on the cognitive trajectory. It is, therefore, an investigation that falls within the scope of qualitative research that analyzed the written productions of students. The analysis indicates that research as methodological resource for knowledge development culminated in new possibilities for action and understanding based on its potential for articulation between theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, Isabel. Professor-investigador: Que sentido? Que formação? Cadernos de Formação de Professores, nº 1, 2001, p. 21-30. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/sd/textos/alarcao01.pdf. Acesso em 30 maio 2018.

BECKER, Fernando. Ensino e Pesquisa: Qual a relação? In: BECKER, F.; Marques, T.B.I (Orgs.). Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2007, p. 11-20.

CLPD/UFPel. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia a Distância da UFPel. Pelotas: UFPel, 2010.

FLICK, Uwe. Estratégias de Amostragem. In: Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004, p. 76-86.

NEVADO, Rosane Aragón de. Espaços Interativos de Construção de Possíveis: Uma Nova Modalidade de Formação de Professores. 2001. 244f. (Tese de Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2001. PIAGET, Jean. O Possível e o Necessário: evolução dos possíveis na criança. Porto Alegre: Artes médicas, 1985.

SILVA, Rogéria Novo da. Situando o aluno nesta modalidade de educação. In: KIELING, José Fernando et al. (ORG). A subjetividade do lugar e dos professores na formação: O curso de Licenciatura em Pedagogia a Distância UFPel. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária, 2010, p. 23-28.

TURCHIELO. Luciana Boff. A Formação de Professores Reflexivos no Curso de Pedagogia a Distância da UFRGS: Um estudo de caso. 2017. 210 f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.

ZORZI, Analisa; KIELING, Francisco dos Santos; RODRIGUEZ, Lilian Lorenzato. Parceria com escolas públicas locais: Uma estratégia pedagógica para aproximar os objetos da pedagogia dos estudantes no Curso de Licenciatura em Pedagogia a Distância da UFPel/RS. In: Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE, p. 616-624, 2015.

ZORZI, Analisa. Entre o Social e o Individual: As Trocas intelectuais e as Trajetórias Cognitivas no Desenvolvimento da Autonomia Intelectual. 2018. 217f. (Tese de Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018.

Published

2024-07-12

Issue

Section

Artigo